Gå til innhold

brunt sukker..

Dingeling

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Dingeling!

Jeg hører egentlig til på over 35 og prøver, men av og til kikker jeg over hit for å se hvordan det går med dere heldige som har flyttet over til dette forumet. Fikk lyst til å svare deg, siden dette er noe jeg har vært litt opptatt av en stund.

Det er som med alle raffinerte matvarer (hvitt mel, hvit ris osv) ingen tvil om at det brune/grove råsukkeret er å foretrekke, men vel og merke EKTE råsukker. For det meste av "brunt" sukker i handelen er visstnok dessverre bare juks, dvs hvitt sukker som er farvet brunt. Ekte brunt sukker skal ha en litt fuktig og klumpete konsistens.

Men det er nok ikke de teskjeene du putter i kaffen som er avgjørende, men heller alt det skjulte sukkeret som man idag finner i skremmende mange matvarer (frokostblandinger, yogurt, brus, juice, syltetøy, kjeks, kaker, ketshup... osv).

Det er en del interessante artikler å finne om dette temaet på nettet, kan anbefale følgende:

"Sukker en ulv i fåreklær" på yogasenteret.no

"Hvitt sukker, en snikende fare" i Aftenposten

"Sukker tapper kroppen" på allekvinner.no

Jeg var tidligere fryktelig plaget av pollenallergi og fikk anbefalt å forsøke og slutte med alle matvarer som inneholdt hvitt sukker og/eller kumelk av en venninne som hadde blitt kvitt migrenen hun hadde vært plaget med i årevis ved å endre matvanene sine.

Jeg hadde absolutt ingen som helst tro på at dette skulle fungere for meg, men da jeg etter 2-3 uker var kvitt alle allergiproblemer og fortsatt er helt frisk har jeg endret min oppfatning. Nå forsøker jeg å få ungene med på å redusere sukkerinntaket, noe som ikke er like lett...

Ha en god helg og lykke til med graviditeten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...