Gå til innhold

Svangerskapskurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vert på kurs? Hva skjer der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer jeg på og.. Og når begynner man på sånne kurs..?

Skrevet

Heisann!

Vet ikke hvordan det er med føden der dere skal føde, men på Ullevål hvor mitt lille nurk skal komme til verden, er det anbefalt å gå på svangerskapskurs ca. når man er i uke 35.

På Ullevål kan man velge forskjellige temaer, alt ettersom hva man vil lære om. Vi ble anbefalt fra venner som hadde tatt kurset og velge kurset om fødsel og smertelindring. Det går over ca. tre timer på kvelden, og man kan få omvisning i tillegg.

Håper dette var noe oppklarende? :o)

Skrevet

Her hvor jeg bor går svangerskapskurset over 4 kvelder, a to timer hver gang. Det som taes opp er: forventninger til fødsel, fødselsfilm, smertelindring, hvordan ledsager kan hjelpe, amming, den første tiden hjemme med barnet.

Skrevet

Noen som vet hvordan det er i Bergen?

Skrevet

Noen som vet om noe i Trondheim?

Og eventuelt hva koster et slikt kurs?

Skrevet

Jeg var i stavanger for tre år siden. Da var det kurs på sykehuset en hel lørdag. Kurset var vel så som så... Det var et par jordmødre som fortalte om gangen i en fødsel, om rier, smertestilling, åpning og vannavgang. Tror det var lite av det som ble fortalt som jeg ikke hadde lest om...

Så ble det vist en film av en fødsel... For de som liker det, så er jo det kjekt. Så fikk vi omvisning på føden og barsel. Det var vel det som jeg satte mest pris på med kurset. Hadde nok ikke gjort det dersom jeg hadde visst hva det gikk ut på. Da hadde jeg heller ringt til føden og bedt om å få komme å se. Veninnen min gjorde det og da fikk hun gå rundt der og bli vist ulike fødestillinger og kunne spør om det hun lurte på.

Men det kan jo være de har endret på ting de siste årene...

Skrevet

Her gikk det over fire kvelder, annenhver uke, så det gikk over 8 uker. Jeg vil ikke anbefale det. Det var bortkastet tid, de snakket ikke om noe som jeg ikke hadde lest fra før, men omvisningen på sykehuset var jo grei, men den kan man jo bare ringe og få privat.

Skrevet

Takk for info, det skal jeg absolutt prøve å få med meg :-) (Skal på Ullevål). De sa etter UL at de hadde noen brosjyrer til vanlig, men at de ikke hadde flere igjen, så det var vel om dette regner jeg med.

Er det greit for mannen å være med også? Og hvordan melder man seg på?

Skrevet

Jeg bor i Trondheim og skal på svangerskapskurs arrangert av jordmora jeg går hos. Det er bare to kvelder, en kveld med jordmora der hun snakker om fødsel, amming ol,. og en kveld med omvisning på sykehuset. Det finnes kanskje privat arrangerte svangerskapskurs i Trondheim, men det vet jeg ingenting om, og satser på at de to kveldene med jordmor er nok.

Skrevet

I Bergen kan du gå på fødselsforberedende kurs på Storken eller Føden på KK. Kurset er på kveldstid og varer 4 timer (en kveld).

Her snakker man blant annet om forskjellige måter man kan føde på, og man får omvsnining på en fødestue.

Disse kursene er veldig populære, så det er visst lurt å være tidlig ute med å bestille plass.

Vanlig å gå på kurs ca 1 måned før termin (uke 36).

Ellers så vet jeg at en del helsestasjoner også holder slike kurs.

Også da kan man få omvisning på KK.

Spør på helsestasjonen der du går :)

Skrevet

Vi skal på kurs i desember på Storken (Haukeland) tror jeg. Kurset varer fire timer på kveldstid. Det bruker å være 4-5 par (evt enslig) på hvert kurs. Man skal visst få generell info og tips omkring oppholdet, forløpet fra fødselen er i gang og smertelindringsmetoder, samt mulighet for å stille spørsmål og drøfte med andre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...