kristin2 Skrevet 29. september 2006 #1 Skrevet 29. september 2006 Hei! Lurer veldig på hva slags vogn jeg skal ha. Har null erfaring på dette området og tar imot alle tips med stor takk. Skal jeg ha kombi eller duo? Hard eller soft bag? Luft hjul eller ikke? Etc etc.... Det er jo så mange muligheter der ute at jeg blir helt tullete i hodet Min situasjon er som følger. Bor i 4 etg uten heis (ja jeg vet det sikkert vil bli tungt, men sånn er det bare nå. Vognen kan uansett bli stående i oppgangen) Får min førstefødte 10 februar (kommer nok ikke til å være så mye ute å trille før i mars måned. Men trenger dermed en vogn med litt plass til voksipose eller lignende, det er jo kaldt ute og vognen skal jo også brukes høsten og vinteren etter kanskje. Jeg bør vel også tenke på muligheten for å oppleve slapsete snøføre - bor i Oslo) Ønsker en vogn som er litt lett, men samtidig stødig. Vil gjerne ha en vogn jeg kan bruke både i byen og på skogsvei. Noen som har lignende erfaring med vinterbarn og som kanskje kan tipse om gode barnevogner. Tusen takk kristin2
Gjest Skrevet 29. september 2006 #2 Skrevet 29. september 2006 Lufthjul demper "humpete" veier og stier, så det vil jeg anbefale. Jeg vil anbefale duo vogn siden du skal ha plass til en pose. Duo er også lettere fordi du slipper vekten av både sportsdele og bagen slik som på kombi. Du slipper også en slitt sportsdel når den tid kommer. Fordelen med kombi er at du kan ta ut bagen og bære den med deg. Det kan du på flere duovogner også, men der er bagen festet til understellet og ikke bare satt oppi sportsdelen. Jeg ville valgt hardbag. Dette fordi jeg syns det blir lunere og lettere å dandere og få plass til pose og dyne. Det hele er smak og behag. Hvilket merke du skal velge, vil ikke jeg komme med anbefalinger om, men det finnes en jungel der ute du bør bruke god tid på å bli kjent med. Jeg ville valgt en med vendbar kjøreretning. Jeg savnet det med min første så jeg endte opp med to sportsvogner. Det er kos å ha kontakt med den lille også når bagen skal vekk :-) Noen merker er Bugaboo, Quinny, Brio, Simo, Phil & Ted, OTH, men det er bare en brøkdel og jeg skal ikke si noe om kvalitet eller funksjonalitet. Det er mange gode tips å ta med på veien i andre tråder her på forumet også. Lykke til!!!!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2006 #3 Skrevet 29. september 2006 hei, du burde ikke kjøpe quinny freestyle comfort 3xl. bagen er liten får ikke plass til en voksi eller lammeskinn pose. ikke kombi med hardbag heller, dårlig plass i de å. onetreehill, er en super vogn, men bagen til er igjen åsså liten kjempe liten. jeg vil anbefale emmaljunga duo edge, modell 2006.bagen på den er kjempe stor og god, plass til både pose og dyne pluss fotposen, det er ikke så tung, er åsså bærestopper på den.du kan gå inn på www.emmaljunga.no. der står det masse om den .2006 modellen er helt lik 2007 modellen
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #4 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har hatt en Blå Brio Kombi vogn, med lufthjul. Den er vel kanskje litt tung, hvis man skal løfte den steder, men i mange i tilfeller holder det bare å ta med seg bagen. Vognen er superlett å kjøre og manøvrere. Dessuten har min vogn vært solid hele veien, og jeg har gått MYE med den. Dessuten har den holdt seg like fin :-)
Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har hatt duo vogn. Også har jeg en Simo kombivogn med hardbag og en Quinny Freestyle 3 xl comfort med dreamibag. KOmmer til og bruke dreamibagen nå, er god plass til öderwalder dunpose. Men du kan ikke bruke bagen så lenge som med kombi vogna. Jeg skal ikke ha duo vogn igjen. Den var så stor og tung og ta med inn til folk... Og softbag skal jeg heller ikke ha... Dreamibagen kan en vel bruke til de er rundt 5-6 mnd. Mens kombivogna bagen kan du bruke til de er rundt en 7-8 mnd... Men de fleste pleier og begynne med sportsvogn da de små er 6-7 mnd... Så jeg hadde valgt kombi vogn, med hardbag! Da kan du bruke bagen som seng og den er god og lun. Softbagene er jo bare mye pløser, som jeg ikke føler holder så lenge som til de er 4 mnd en gang... Luft hjul er viktig, og grunn til at jeg har kjøpt quinnyen nå selv om jeg har kombivogn, er at jeg vil ha det svinghjulet forran... Blitt helt forelsket i svignhjul... Men du må nesten finne ut selv... JEg venter mitt 3 barn. Og til førstemann ahdde jeg duo vogn, andremann kjøpte jeg kombivogn og denne gangen quinnyen med dreamibag... Jeg forandre hele tiden.. Finner ut etter hvert hva som er best... Men jeg tror nok jeg faller på Simo kombi til slutt... At det er den jeg sitter igjen med... Kommer nok ti log bruke quinnyen som sportsvogn og simoen som "dyp" "baby" vogn...
kristin2 Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 3. oktober 2006 Tusen hjertelig for alle gode tips. Tenkte å ta meg en tur innom noen butikker i løpet av uka for å finne ut litt mer. Har sett litt på Emmaljunga og syns de ser veldig fine ut. Det er jo en jungel der ute av ulike barnevogner, så heldigvis er det en stund til lille vennen kommer til verden
Mamman til Gollongen Skrevet 5. oktober 2006 #7 Skrevet 5. oktober 2006 Til OTH Urban Jungle passer Kaiser sin lammeskinnspose i den minste størrelsen perfekt... Den har også "hull i rygg" slik at den passer til 5-punkt selene når du skifter over til sportsvognen ...
Snuppelura&Go`klompene Skrevet 5. oktober 2006 #8 Skrevet 5. oktober 2006 Det enkle er ofte det beste ; Kjøp ei (brukt) bagvogn, feks Simo. Dette er et merke som er kjent for god plass og god kvalitet. Ha oppi en mykbag som du kan bære et evt sovende barn ut av vogna og opp i leligheten uten å vekke det. Så spanderer du heller på deg ei snerten ny sportsvogn når behovet melder seg 6mnd senere. Ikke kast ut 8000 på ei fancy duo\kombi som du selger til under halve prisen etter noen måneder. Det er mitt tips:-))
Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #9 Skrevet 5. oktober 2006 hei du må bare kjøpe troll duo vogn det finnes ikke bedre
Liti Skrevet 5. oktober 2006 #10 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg fikk barn i februar 2005 og valgte da en Teutonia Mistral med softbag. Jeg bor også i bygård 4. etg, 75 trapper uten heis. Vognvalget var for oss helt perfekt; vogna er lun, bagen er lett og praktisk i trappene. Bagen er også polstret slik at du kan demontere den til termopose når barnet blir større. Noen voksipose har jeg ikke brukt hverken 2005 eller vinteren 2005/2006, vi bare regulerer hva vi pakker babyen i inni bagen; saueskinn, ullpledd, dyne etc. Vogna var også fremkombar i forrige vinters snømengder. Når en bor i by synes jeg det er viktig at vogna er snerten fremkommelig i butikker, på cafeer etc. samtidig som vi er kjempeglade i å gå lange turer i skogen, Mistralen er fantastisk til begge formål. Sønnen vår er over gjennomsnittet lang og kan fortsatt ligge og sove i vogna. Som du skjønner så er vi kjempefornøyd med vårt vognvalg, men det er verdt å vite at vi mangler erfaring med andre vogner. Lykke til i vognjungelen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå