Gjest Skrevet 29. september 2006 #1 Del Skrevet 29. september 2006 PCOS og alternativ medisin Av av Anette Heggemsnes fra Frøya klinikken Mange som sliter med å få barn har PCOS eller et snev av det. Man tror at 20% av alle kvinner kan ha en tendens til å få PCOS, mens 5-10% utvikler selve syndromet (PCOS). Dette hindrer dem i å få en god eggløsning, og dermed blir de ikke så lett gravide. PCOS betyr polycystisk ovariesyndrom. Det vil si at eggstokkene utvikler masse små eggfollikler som ikke blir store nok, og dermed får man ikke en eggløsning. Dette kommer av en hormonell ubalanse i kroppen. Man kan se en overproduksjon av luteiniserende hormon (LH), østrogen og androgener (manlig hormon), og for lav produksjon av progesteron og follikkelstimulerende hormon (FSH). Noen ganger er det ikke så tydelig å se på blodprøver, men en gynekolog eller en fertilitets lege kan anta det ved å se på ultra lyd. Diagnose blir satt utifra dette og symptomene til pasienten. Symptomer: - Uregelmessig eller manglende menstruasjoner, - Mangel på eggløning, eller sjeldne eggløsninger. - Gjentatte spontanaporter, fordi egg har dårlig kvalitet grunnet hormonelle ubalanser. - Legger lett på seg, og vanskeligheter med å gå ned i vekt. - Økt hårvekst i ansiktet, armer, ben og rundt brystene, pga.overproduksjon av androgener og økt nivåer av testosteroner. - Plaget med uren hud. - Kan ha insulinresistens, som fører til forhøyet blodsukker. Årsaker: Det er ikke kjent om problemet oppstår i hypotalamus, eller i eggstokkene. Man ser tydeligere at PCOS har en sammenheng med insulin/blodsukker problemer, som insulinresistens, eller i svakere grad tendens til lett forhøyet blodsukker. Dermed et forhøyet insulin nivå. Dette har igjen en påvirkning på kjønnshormonene. Smertestillende medisiner som feks. Ibux kan også være med på å utvikle PCOS. Erfaringsmessig ser vi mange som får PCOS etter bruk av p-piller. Behandling: Innen alternativ medisin tar man sikte på å få tilbake en regelmessig menstruasjonssyklus, og å stimulere til en god eggløsning. Homeopati, akupunktur, øreakupunktur, fotsoneterapi og kostholds råd er gode behandlinger for en som har PCOS. Det er viktig å gå til en erfaren terapeut med god kunnskap om hormoner. Homeopati: Erfaringsmessig gir homeopatisk medisin gode resultater ved PCOS. Kvinnens syklus normaliseres, og hun får en god eggløsning, og blir dermed lettere gravid. Ved klinikken brukes ofte en kombinasjon av spesifikke midler, som feks. Folliculinum, og individuelle midler som feks Pulsatilla. Også bruken av Vanniers metode innen homeopati, kan føre til jevne eggløsninger, og dermed regelmessige sykluser. Denne metoden er spesielt effektiv hvis man har utviklet PCOS etter bruk av P-pillen. Akupunktur og øreakupunktur: Ved begge behandlingsformene er det studier som viser god effekt . Man så at syklusene ble mer regelmessige, og at hormonene dermed kom mer i balanse. Fotsoneterapi / refleksologi: Dette er en svært god støtteterapi, sammen med homeopati, akupunktur eller øreakupunktur. Innen fotsoneterapi er det viktig å stimulere områdene for eggstokker, livmor, bukspytt, nyrer, lever, milt og tarm. Det er også viktig å stimulere andre hormonelle punktene. Kost: Ved PCOS er det veldig viktig å spise riktig. Da er det mye lettere å få effekt av alternative behandlingen. Innen kosthold er det spesielt viktig å være forsiktig med karbohydrater (sukker, hvetemel, ris og poteter), for disse matvarene vil være med å øke blodsukkeret, og dermed forverre tilstanden. Spis mer av grønnsaker/frukt og kjøtt/fisk. Også viktig å spise regelmessig, minst 4 ganger om dagen. Da holder blodsukkeret seg på et stabilt nivå. Vi gir også vitaminer og mineraler. Spesielt ser vi at det er viktig med D vitamin, og Omega3. Vi gir også B-compleks, vitamin E og C. Det gule legemet har nytte av betakaroten, så spis godt med gulerøtter. Også viktig med sink, selen, magnesium og calsium. Vi anbefaler mange av våre pasinter til å sjekke nivåene hos lege eller ernæringsterapeut. Urter: - Det er en urt som peker seg ut ved PCOS. Den heter Vitex agnus-castus. Forskningsstudier viser at den hjelper til å få eggløsning igang, og syklusen blir også mer regelmessig. Man ser at progesteron nivåene øker med denne urten. I Norge får man denne urten hos lege eller homeopat På Frøya klinikken gir vi en kombinasjon av homeopati, øreakupunktur, fotsoneterapi og kostholdsråd i retningen av Fedon Lindberg. Vi har gode resultater, gjerne i løpet av 3 - 4 måneder er kvinnen gravid. I kombinasjon med assistert befruktning, ser vi ofte at egg kvaliteten har bedret seg fra forrige forsøk, og kvinnen blir dermed mye lettere gravid. Ønsker dere lykke til med barne ønske!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lindynatt Skrevet 30. september 2006 #2 Del Skrevet 30. september 2006 Jeg må le litt. Angus castus er et naturpreparat soms kal hjelpe i andre delen av syklusen, hjelpe på progesteronen eventuellt også mot menssmerter. Veldig utbredt her nede og det hjelper de fleste null (gikk selv ca 6 måneder på dette med null resultat) Akkupunktur (elektroakkupunktur) har vist at det hjelper kvinner som er normalvektige og ikke har for høye mannlige hormoner. Resten vet jeg for lite om, men at disse alternative behandlerne vil selge seg selv og sine tjenster, jo det tror jeg på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6503896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2006 #3 Del Skrevet 1. oktober 2006 Selvfølgelig vil de selge seg selv, akkurat som andre produkter selger seg selv i reklame i ukeblader og på tv!!! Men det vil jo ikke si at alternativt behandling er juks og fanteri av den grunn!!! Jeg personlig har fått gode resultater med alternativ behandling, men tør tydligvis ikke si hvilken behandling for da "selger" jeg jo den bare... :-/ Og da kommer jo "de som vet best politiet" og tar meg... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6514364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Netty32 Skrevet 1. oktober 2006 #4 Del Skrevet 1. oktober 2006 Er enig med deg anonym jeg. Alternativ medisin kan ha mye for seg, men det er klart at det er useriøse aktører på markedet også, som ødelegger for de seriøse. Og alle vil jo selge sine tjenester og produkter! Spesielt når det er noe man har tro på og sett gode virkninger av, så vil man jo gjerne nå flest mulig! Mange av de alternative retningene har godt dokumenterte virkninger. Selvfølgelig er det ikke alt som hjelper på alle, men det er det heller ikke innen tradisjonell medisin. En må ofte prøve flere preparater og behandlingsmetoder for å finne ut hva som har best resultater for den enkelte pasient. Dersom en setter seg inn i vrikningsmekanismene og teorien bak, så er det mye mer logisk og forståelig at det faktisk har noe for seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6514499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2006 #5 Del Skrevet 1. oktober 2006 Takk :-) Og er enig med deg at det finnes useriøse aktører også, men det finnes jo i alle sjikt og yrkesgrupper også. Jeg utdanner meg nå innen en behandlingsform som jeg har stor tro på (siden jeg har blitt hjulpet av denne behandlingen). Har akkurat begynt, men så omfattende dette er!!! Og veldig spennende!!! Når du blir behandlet og gir behandling og ser resultater, så får du en sånn "Halleluja-følelse" hi,hi :-))) Og da blir man så ivrig at man bare vil hjelpe alle andre også :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6514682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Netty32 Skrevet 1. oktober 2006 #6 Del Skrevet 1. oktober 2006 Hehe, vet hva du mener! Jeg er aromterapeut, og kjenner derfor til endel av de ulike retningene innen alternativ behandling. Jeg har også snust litt på kinesologi- det er utrolig spennede! Ganske "trolldomaktig" hvis du ikke kan teorien bak, men når du vet hva som skjer, så er det i grunnen ganske logisk. Kan jeg spørre hva det er du utdanner deg i? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6514720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lindynatt Skrevet 1. oktober 2006 #7 Del Skrevet 1. oktober 2006 joda at alternativ medisin kan ha noe for seg er helt klart, men hvis man leser det denne klinikken reklamerer for og har lest forskingsstudier samt ikke helt tror at man kan gå til dem og bli gravid i løpet av 3-4 måneder, litt overdrevet spør du meg. Kostholdsrådene er også generellt for dårlig, fullkornris og basmatiris er bra, vannmelon er kjempedårlig, rosiner også. Litt for enkelt skrevet. Selv går jeg til osteopati pga dårlige knær (og osteopaten mener at hele dritet begynte med de vonde pcos eggstokkene mine) og jeg har kunn hatt 4 behandlinger men fikk mye mindre menssmerter, joda jeg har f.eks tro på at osteopaten kan hjelpe forholdene i livmoren da det er helt tydelig at der er det noen muskler og ikke vet eg som er altfor stramme og noe som vel neppe gjør livmoren spessielt mottakelig for en graviditet. Men han kan ikke gjøre mer enn å hjelpe til å legge forholdene til rette. Generellt finnes det ingen vidundermedisin eller kurer som gjør at man blir gravid på kort tid (man sier jo at angus castus trenge rminst 3 måneder for å virke hvis det virker) Det som irriterer meg mest er at folk faller for slike ting, tenker ikke over at reklame ikke nødvendigvis er helt sann og så flere måneder og flere tusen kroner fattigere sitter med skjegget i postkassen. Det finnes jo en studie ang akkupunktur og pcos som motsier det Frøya klinkken sier, eller dvs gir et adskillig mer nyansert bilde på hvem dette hjelper: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10716298&dopt=Abstract Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6514843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Netty32 Skrevet 1. oktober 2006 #8 Del Skrevet 1. oktober 2006 Heisann lindynatt, jeg er enig med det du skriver også jeg! Det jeg skriver tenker jeg på generelt grunnlag, ikke om akkurat denne artikkelen. Heller ikke nødvendigvis bare i forhold til det å bli gravid. Det er som jeg sa mange useriøse aktører, og det er mange ulike vinkler. Noen mener det ene har best resultater, andre mener noe annet. Slik er det jo også i tradisjonell med, og de fleste andre tema. Jeg er også enig i detdu skriver om å "falle" for slikt ut fra bare en reklame. Det er viktig å sette seg godt inn i hva det går ut på, og gjøre seg opp en egen mening. Hvis en bestemmer seg for å prøve naturmedisin/ alternativ behandling er det lurt å kontakte forbundet for naturterapeuter for å velge en som en vet er sertifisert i faget. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6514902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lindynatt Skrevet 1. oktober 2006 #9 Del Skrevet 1. oktober 2006 jeg reagerer veldig på at de setter en sammenheng mellomd et å bruke p piller og så få pcos. PCOS er arvelig, genetisk og det som gjøre at mange "får" det etter p pille slutt er at p pillene har holdt kroppens egen hormonbalanse i sjakk og når man da ber kroppen om å gjøre dette selv, får den det ikke til. Mange leger setter jo kvinner med pcos på p pillen i en del måneder fordi kroppens hormoner får hjelp til å fungere som de skal og etterpå har man gjerne en sjanse til å bli gravid på naturlig måte. Jeg tok micro pillen belara noen måneder men sluttet pga depresioner. Gjorde det for å slippe menssmerter men jeg har plutselig fått kortere sykluser. 3 siste månedene hadde jeg 28 dagers syklus (aldri skjedd før) så en syklus på ca 6 uker og siste syklus 30 dager, Om jeg har el aner jeg ikke men det er jo for meg påfallende at pillen faktisk har fått bedre skikk på syklusene mine kombinert med metformin enn noe jeg har prøvd før. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6515330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Netty32 Skrevet 1. oktober 2006 #10 Del Skrevet 1. oktober 2006 Ja, det med ppiller og pcos stussa jeg også på, men kan det hende de ikke mener at ppillebruk er årsaken, men at de som har utviklet/ oppdaget det etter ppillebruk som har spes nytte av denne beh? Vet ikke, men de kan jo ikke mene at ppiller fører til pcos? Det må jo være dårlig formulert? Men, det er jo mange rare oppfatninger ute og går da.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6515878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2006 #11 Del Skrevet 1. oktober 2006 Er enig i det du skriver, men i første innlegg ble jeg vel bare provosert ang kommentaren med alternativbehandling. Det er noe annet å skrive enn å prate :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6520898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2006 #12 Del Skrevet 1. oktober 2006 Jeg utdanner meg som refleksolog Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6520906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Netty32 Skrevet 2. oktober 2006 #13 Del Skrevet 2. oktober 2006 hehe, det er alltid mange sider av en sak!! Reflexologi er jo kjempespennende! Jeg lurte litt på å hive meg på kurs selv for et par år siden, men det ble ikke noe av... Desverre. Jeg kunne hatt god nytte av det i forbindelse med aromaterapien også. Kos deg med studiet da!! Bare liiiitt misunnelig... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6523187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2006 #14 Del Skrevet 2. oktober 2006 Takk for det :-) Og husk at det er aldri for sent å begynne!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6527895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #15 Del Skrevet 2. oktober 2006 Diane, som forøvrig er p piller kan gi cyster på eggstokkene... Og disse pøses ut til pcos pasienter i fleng... Forsiktighetsregler: Før behandling institueres, foretas grundig undersøkelse inkl. mammaeundersøkelse, blodtrykksmåling, samt en grundig familieanamnese. Kontrollundersøkelsen må gjentas med intervaller på 6 måneder under langtidsbehandling med tablettene. Følgende forhold krever streng legekontroll: Diabetes mellitus, tendenser til diabetes mellitus, hypertensjon, otosklerose, epilepsi, porfyri, chorea minor. Forsiktighet anbefales også ved følgende tilstander: Hypertriglyseridemi, gulsott og/eller pruritis relatert til kolestase, dannelse av gallestein, systemisk lupus erythematosus, hemolytisk-uremisk syndrome, herpes gestationis, Chrons sykdom, ulcerøs kolitt og kloasme. Forstyrrelser i koagulasjonssystemet skal utelukkes hvis det hos familiemedlemmer allerede i yngre år har forekommet tromboemboliske sykdommer (f.eks. dyp venetrombose, slaganfall, hjerteinfarkt). Cytologiske prøver tas etter screeningprogrammet. Bruk av tilsvarende preparater (p-piller) øker risikoen for hjerte- og karsykdom. Røking i kombinasjon med p-piller øker risikoen for blodpropp, hjerteinfarkt og hjerneslag ytterligere. Dette gjelder særlig kvinner over 35 år. Disse kvinner bør slutte å røke hvis de vil bruke preparatet. Opptrer tegn på tromboemboli (f.eks. akutte brystsmerter, syns- eller hørselsforstyrrelser, plutselig oppstått migrenelignende hodepine) under behandlingen, skal preparatet seponeres straks og pasienten undersøkes nøye. Likeledes seponeres ved unormale leverfunksjonsprøver (f.eks. hepatitt, ikterus eller generalisert pruritus). I sjeldne tilfeller har det vært observert at godartede og i enda sjeldnere tilfeller ondartede levertumorer har ført til livstruende intraabdominal blødning etter bruk av slike hormonelle substanser som dette preparatet inneholder. Dersom alvorlige mavesmerter, leverforstørrelse eller tegn til intraabdominal blødning oppstår, bør levertumor tas i betraktning ved differensialdiagnostikk og behandlingen bør seponeres. Hvis mulig seponeres 4-6 uker før kirurgiske inngrep som kan tenkes å medføre økt tromboserisiko. Kan nedsette glukosetoleransen, og diabetikere bør stå under streng legekontroll. Det samme gjelder pasienter som lider av sirkulasjons- eller nyresykdom, migrene, epilepsi, otosklerose, chorea minor. Ved markant blodtrykksstigning og ved økning av epileptiske anfall bør preparatet seponeres. Forsiktighet bør utvises ved bruk til unge kvinner med ikke-stabiliserte sykler. Preparatet har en preventiv virkning på linje med p-piller av kombinasjonstypen. Har 36 timer eller mer gått siden siste tablett ble tatt, bør annen prevensjon anvendes i tillegg resten av syklus. Preparatets antikonsepsjonelle effekt kan bli redusert ved oppkast og diaré. I slike tilfeller bør ikke-hormonelle antikonsepsjonsmidler (ikke temperatur- eller kalendermetoden) anvendes i tillegg dersom preparatet også skal brukes som prevensjon. Ved uteblitt bortfallsblødning skal graviditetstest utføres. Konstateres graviditet må preparatet seponeres. Kvinner med hirsutisme eller håravfall av mannlig type bør gjennomgå endokrinologisk utredning før ev. behandling med cyproteronacetat + etinyløstradiol. Interaksjoner: Interaksjon mellom østrogen/progestogen kombinasjoner som Diane, og andre legemidler, kan føre til gjennombruddsblødninger og/eller sviktende antikonseptiv effekt. Interaksjoner kan forekomme med legemidler som induserer mikrosomale enzymer resulterende i økt clearance av kjønnshormoner (f.eks. fenytoin, barbiturater, primidon, karbamazepin og rifampicin, og muligens også okskarbamazepin, topiramat, felbamat, ritonavir, griseofulvin og produkter inneholdende johannesurt (Hypericum perforatum)). Enterohepatisk sirkulasjon av østrogener kan avta ved samtidig bruk av enkelte antibiotika, hvilket kan redusere konsentrasjonen av etinyløstradiol (f.eks. penicilliner, tetracykliner). Kvinner som behandles med noen av disse legemidlene bør anvende en barrieremetode i tillegg til kombinasjons p-pillen eller velge en annen form for antikonsepsjon. Ved bruk av mikrosomale enzyminduserende legemidler, bør barrieremetoden anvendes fra starten av samtidig legemiddelinntak til 28 dager etter avsluttet bruk. Kvinner som behandles med antibiotika (bortsett fra rifampicin og griseofulvin) bør bruke barrieremetode inntil syv dager etter avsluttet inntak. Dersom perioden med bruk av barrieremetode varer ut over slutten av p-pillebrettet, skal neste brett påbegynnes uten det vanlige tablettfrie intervallet. Østrogen/progestogen kombinasjoner som Diane kan interferere med metabolismen av andre legemidler slik at plasma- og vevskonsentrasjoner påvirkes (f.eks. ciklosporin). (I: G03A A/AB p-piller) Graviditet/Amming: Se Kontraindikasjoner. Overgang i placenta: Dersom graviditet oppstår under bruk av preparatet, skal det seponeres umiddelbart. Overgang i morsmelk: Cyproteronacetat går over i morsmelk. Ca. 0,2% av morens dose vil nå den nyfødte via morsmelken, tilsv. ca. 1 μg/kg. I løpet av ammeperioden kan 0,02% av morens daglige dose etinyløstradiol overføres til barnet via morsmelken. Bivirkninger: Antikonsepsjonell effekt så lenge behandlingen varer. Tilleggsprevensjon er ikke nødvendig når preparatet brukes. I sjeldne tilfeller kan hodepine, mavebesvær, kvalme, brystspenning, blødningsforstyrrelser særlig initialt, endring av vekt og libido, væskeretensjon samt depresjon oppstå. Tromboembolier (hjerne, hjerte, lunger, dype vener). Problemer med kontaktlinser forekommer. Hos predisponerte kvinner kan langtidsbruk av preparatet noen ganger forårsake chloasma, noe som forverres under mye soling. Disse bør derfor unngå lange opphold i solen. Laboratorieverdier: Preparatet kan påvirke resultatene av enkelte laboratorietester, inkludert biokjemiske parametre for lever-, skjoldkjertel-, binyre- og nyrefunksjon, plasmanivåer av bærerproteiner, f.eks. kortikosteroidbindende globulin, og lipid/lipoproteinfraksjoner, parametre for karbohydratmetabolismen og parametre for koagulasjon og fibrinolyse. Endringene forblir vanligvis innenfor området for normale laboratorieverdier. Egenskaper: Klassifisering: Østrogen-antiandrogen kombinasjonspreparat. Antiandrogenet cyproteronacetat tilhører 17-α-hydroksyprogesterongruppen og har en uttalt progestogen partialvirkning. Cyproteronacetat påvirker androgenreseptorer i talgkjertler og hårsekker og bevirker tilbakegang av androgenfremkalt hypertrofi. Cyproteronacetat brukt alene gir uakseptable blødningsforstyrrelser. Østrogen er tilsatt for å gi kontroll med menstruasjonssyklus. For brukeren fremstår midlet klinisk som en p-pille med pearl index etter WHO 0,12-0,34 med virkningsmekanisme som enhver annen kombinasjons-p-pille. Absorpsjon: Hurtig. Maks. serumkonsentrasjon etter 1-3 timer. Halveringstid: Cyproteronacetat: Ca. 2,5 døgn, etinyløstradiol: Ca. 26 timer. Metabolisme: Både etinyløstradiol og cyproteronacetat metaboliseres i leveren. Utskillelse: Via urin og fæces. Skummel lesning.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6499745-har-dere-lest-dette-klippet-fra-hoevsiden-til-bim/#findComment-6534109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå