Gå til innhold

Har GBS og kort livmorhals, noen med erfaring?

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist GBS i skjeden, og har ca 2 cm livmorhals. Har vært innlagt to ganger pga rier på Risen. Har fått riehemmende og 2 antibiotika kurer. De klarte å stoppe riene, og livmorhalsen er nå blitt 2 cm . Noen som har vært borti lignende? Skjedde fødselen før tiden?

Sykehuset sier at de ønsker at jeg skal føde normalt, men antibiotika intravenøst...Selv føler jeg at keisersnitt er det tryggeste pga bakterien. Er så redd for at den skal smitte barnet. Har aldri født normalt før, siden jeg hadde keisersnitt med forrige barn, da han lå i seteleie.

Noen med erfaringer?

Fortsetter under...

Jeg har også GBS og forkortet livmorhals, min er målt til1,9 cm. Jeg går til tett oppfølging på kk ukentlig, er 25 fullgåtte i dag (phu) Går med mye vonde kynnere og "tak" oppi skjeden. Har fått beskjed om å holde meg veldig i ro for å kunne gå lengst mulig ut i svangerskapet.

GBSen har jeg fått en antibiotika kur for og legen på kk vil ta en test til om noen uker for å se om det har blomstret opp igjen. Det blir antibioika intravenøst denne gangen som forige gang.

I 2003 fikk jeg en liten jente 4 uker før termin, hun var 2500 og 46 cm. Helt nydelig. Det gikk helt fint med henne, veldig glad for at de var obs på GBSen da. I 1994 misstet jeg en bitte liten jente i uke 23 pga GBSen, da var de ikke obs på det i det hele tatt.

De regner med prematur fødsel denne gangen også, men håper jo selvsagt at det ikke blir alltfor tidligt. Jo lenger jo bedre.

Jeg håper inderlig at de passer godt på deg og at det går bra med deg.

Ble veldig glad for innlegget dit(missforstå meg rett), har ikke pratet med noen andre som har det på samme måte. Det var litt godt å høre.

Bruker jo enormt med energi på å gå å bekymre oss :)

God klem fra meg

Her kjem ei til med samme problemet! Jammen godt å høyre at eg ikkje er åleine! Eg er bærer av GBS og mista ei lita jente i veke 23 pga dette. Er no gravid på nytt og er komt til veke 29. Har hatt kynnere fra veke 15 og i veke 26 var livmorhalsen pluttselig gått fra 4 cm til 2 cm! Eg fekk satt på ein silikonring rundt livmorhalsen, så no er den oppe i 3 cm :)

Eg går til ukentlige kontroller, og har fått beskjed om at eg ikkje kjem til å gå til termin. Men dei håper eg går til veke 36 når dei tar av ringen. Eg tar det veldig med ro, og går på Bricanyl for å minske kynnerene. Dei tar jevnlige bakterieprøver av meg, og eg får pencilin ved tegn til oppblomstring.

Eg var i utgangspunktet lova igangsetting ei veke før termin pga inf. fare. Men no når det ser ut til at eg ikkje kjem til å gå så lenge, så skal eg ta ein prat med legen å forsikre meg om at eg vil få samme behandling uansett når fødselen starter og kven som er på jobb... Er veldig nervøs for fødselen pga den tøffe dødfødselen, så eg må føle at eg har litt kontroll over situasjonen....

Håper dåke begge vert godt ivaretatt, og lykke til videre!!!

Klem

Håper det går bra for oss alle sammen! Vi får være sterke.

Jeg er nå i uke 34, og håper at jenta blir der inne ett par uker til.

Jeg har hatt tidligere rier i uke 27 og i uke 30, og var innlagt for dette.

De sa at når jeg kommer til uke 34 vil de la fødselen gå sin gang med intravenøs antibiotika...Så er kommet dit nå.

Hvordan startet din tidligere fødsel en måned før termin? Hvor lang livmorhals hadde du?

• 2 uker senere...

Heisan =) Bedre sent enn aldri er det noe som heter.

Hvor lang livmorhalsen var når jeg gikk i fødsel, det vet jeg ikke.

Men fødselen startet ved att jeg gikk med mye kynnere trodde jeg. Var ikke noe serlig vondere enn kynnerene som jeg hadde hatt lenge. Var på kk og ble undersøkt, reiste hjem og la meg, hadde lagt i enliten time så gikk vannet. Var egentlig veldig overasket for legen som undersøkte meg mente det var kynnere jeg hadde.

Så var det igang da.

Hvordan går det med deg/dere??

Jeg går til ukentlig kontrollmåling nå, er nede i 1.6 -1.8 cm. Har myyyye kynnere og tak, så jeg er litt engstelig. Er nå 27 fullgåtte i dag.

Hadde vert kjekt å høre hvordan det går =)

Annonse

Jeg er i morgen i min 36. svangerskapsuke. Er glad for at jeg har kommet så langt. Fikk målt livmorhalsen for en uke siden og da var den 1 cm og veldig myk. Lurer på om hvordan den vil være nå.

Skal til Riksen i dag for å snakke med jordmor om fødsel eller keisersnitt. Jeg er veldig usikker på hva jeg egentlig ønsker, men skal basere mitt valg på det som er det beste for barnet.Håper at jeg kan få noe info om når man kan sette i gang fødsel, ønsker dette hvis jeg skal føde normalt, men vil forhåpentligvis få mer info om dette i dag.

Skriver mer etter at jeg har vært på undersøkelse.

Mine kynnere og tak startet i uke 27 også, og nå har jeg snart gått til uke 36. Håper det gir seg for deg. Jeg ble innlagt på Riksen to ganger i uke 27 og uke 30 og fikk riehemmende intravenøst. Det hjalp meg.

Skriver mer senere.

Hvordan går det med deg/dere?

Pcen min tuller seg.

1 cm og blitt helt myk......oooyyyyyy.

Som sagt så fødte jeg i uke 36, så dette blir spenendes.. =)

Om du kan bli satt igang så er jo det en fordel med tanke på att da er jo allt mere planlagt, tenker på dette med antibiotika.

Jeg prøver å ikke bekymre meg for å gå i fødsel. Det gikk jo så fint sisst. Vannet gikk, men riene kom ikke skikkelig igang. Så ble satt på drypp om morgenen for å komme igang. Begynte også da med antibiotika intravenøst.

Det jeg er litt bekymret for er om det ikke blir tid nok denne gangen, kansje ting skjer fortere???? Hvor lenge må anibiotikaen få virke før den lille kommer ut???

Gleder meg til å få høre hvordan det går =)

Ja, skal prøve nå å føde normalt med antibiotika intravenøst. De sa til meg at de skal sette antibiotika på meg minst 3 timer før jeg føder. Hvordan de vet at det er 3 timer til selve fødselen håper jeg de da vet.

Jeg skal få modningsakupunktur fra og med den 31. okt og hver uke etter det hvis jeg ikke føder i mellomtiden.

Skal få alt jeg ønsker av smertestillende sa jordmor på Riksen. På en eller annen måte klarer de å snakke meg fra å ønske keisersnitt.

De sier de skal ta en avgjørelse på siste kontroll 13 nov om fødselen skal settes i gang eller ikke. Kommer an på hvor moden livmorhalsen er.

Nei, det gjenstår bare å se hva som skjer. Føler selv på kroppen at jeg vil føde før termin som er 17 nov, men man vet jo aldri.

Hvordan går det med deg/dere? Får du/dere bra oppfølging?

Hei =)

Nei hvordan vet de det? ja ja de har vell kontroll =) Hørest nå ut som om du skall få veldig god oppfølging fremover, det er nå betrygende. det er rart at du sier at du føler at fødselen kommer før termin. Slik føler jeg det også, terminen er 16 jan, men jeg tror selv tidlig i des. =) Bare lille tarzan ikke kommer alltfor tidlig.

Vet ikke om jeg sa at "tappen" nå var nede i1,6 - 1,8. Skall på ny måling på tirsdag, blir spennendes det. De sisste to tre dagene har jeg hatt mye tak, vonde. Akuratt som om de sprer seg oppover i magen mere nå.

Ellers så skall legen ta en ny GBS test for å se om det har blomstret opp igjen etter sisste antibiotika kur.

Så her i gården er det ikke så mye annet å gjøre enn å vente og håpe på det beste.

Håper det går fint med deg, og synest det er veldig bra at dere har en plan for tiden fremover og fødselen. Er nå alltids litt beroligende det da.

Håper på å høre fra deg om hvordan det går videre. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...