Gå til innhold

Veien frem til assistert befruktning....

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er bare litt nyskjerrig. Jeg har tatt alle blodprøvene mine, samboer til sædanalyse og jeg til lap denne uken. Alt uten at de har funnet noe galt med noen av oss. Hva tror dere veien videre blir nå? Fikk beskjed om å ta kontakt med gyn om 6-8 uker, men er så spendt på hva som skjer videre nå.... Hvor langt ventetider har det vært på de forskjellige sykehusene rundt om kring i Norge? Noen som har valgtå gå privat i Nroge eller til Danmak?

Takk til dere som har tid til å svare meg :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6497042-veien-frem-til-assistert-befruktning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:o)

Sannsynligvis blir det søkt om assisiert befruktning for dere da, også kalt IVF. Behandlingsopplegg kan være forskjellig, men ofte er det slik:

Behandlingen starter med en nedreguleringsfase med nesespray. Man forsøker å tilstrebe en kunstig overgangsalder. Dette gjøres for å ha full kontroll når stimuleringen av eggstokkene starter. Tidspunkt for start med nesespray får dere både muntlig og skriftlig( ihvertfall gjorde jeg det) Du får beskjed om å ringe inn mens i en gitt måned. Jeg fikk allle medisiner tilsendt og hentet dem på posten.

Når du har gått på spray i minst 12 dager starter du med sprøyter. Egentlig ser sprøytene ut som penner med en spiss på. Veldig tynne nåler, omtrent det samme som de med sukkersyke bruker. Kjenner ikke at du stikker deg i det hele tatt:o).

Du fortsetter med nesespray samtidig som du setter sprøyter.

Etter 10 dager på sprøyter ca skal du ha en ultralydundersøkelse. Da ser de på eggblærene dine, også kalt follikler. Mannen din kan være med på denne undersøkelsen.

Når folliklene har nådd en viss størrelse vil dere få skriftlig og muntlig beskjed om å sette en eggløsningssprøyte. Denne sprøyten avslutter eggmodningen og setter igang eggløsningen. Dette er en liten sprøyte og ser skumlere ut enn sprøytepennen, men du kjenner heller ikke denne:o)

Mannen din leverer sædprøve samme morgen som du henter ut egg.

To dager etter at eggløsningsprøyten er tatt møter dere til egguthenting. PÅ forhånd har du da fått beroligenede og smertestillende. Du får også morfin under uthentingen. Egguthentingen kan være vond, men noen syns ikke de kjenner noe. Uansett kan du alltid be om mer smertestillende. Du blir tatt hånd om kjempeflinke sykepleiere og leger, mannen din får være med og dere følger alt på en skjerm. Veldig spennende og rørende.

To dager etter uthenting møter dere til innsetting. Du skal da ha drukket en halvliter væske og ikke ha tisset på en time. Innsetting gjør ikke vondt, men kan sprenge litt.

Så er det bare å vente i 14 spennende dager:o).........

Dette var kort fortalt, men du får papirer og god forklaring fra sykehuset eller klinikken du velger.

Ventetiden er kortere privat enn offentlig, men dyrere.

Jeg valgte St. OLavs i Trondheim og er veldig fornøyd med dem:o)

De er offentlige der en det en ventetid på ca 6 mnd nå

Lykke til og velkommen hit:o)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...