Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, etter tre kurer med pergotime har jeg ikke blitt gravid.

Håper derfor på å få søke prøverør nå.

Men må jeg ha lap først? Jeg mener, hvis jeg ikke har blitt gravid til nå er det vel det samme om jeg får skjekket evt tette eggledere eller ikke. Det blir vel prøverør uansett?? Eller?? Noen som vet?

Fortsetter under...

Godt spørsmål, det har jeg også lurt på. Min gynekolog har ikke snakket NOE om lap, han har allerede (faktisk i går) sagt at jeg vil kunne være gravid til jul på prøverør!!

(Jeg mistenker han dog for å bare si det for å få meg til å slappe av, for det var da veldig kjapt!)

Det eneste jeg vet som St.Olavs som jeg er henvendt til, sannsynligvis vil kreve, er at jeg får fjernet den cysten jeg har på ene eggstokken før vi går igang med IVF.

Jeg har også gått gjennom 3 pergokurer, så der ligger vi likt an...

Jeg hører gjerne fra andre her jeg også :)

Jeg vil tro at du bør ha en lap før dere setter igang med prøverør. Det ville i alle fall jeg ha ønsket. Tror nok at prøverør er mye tyngre å gå igjennom enn en lap. Dessuten kan det jo hende at de finner noe under lap-en. Hvis egglederne dine er tette så er det jo ikke noe rart at du ikke blir gravid, men da kan de skylle dem, og du vil ha større sjanse for å bli gravid av deg selv etterpå. Da vil du kunne slippe prøverør. Det samme gjelder hvis de finner endometriose eller cyster. Hvis dette fjernes vil sjansene dine bli bedre etterpå. (I hvert fall gjelder det ved en av disse.) Har du fått påvist EL ved blodprøve? Har dere sjekket sædkvaliteten?

Jeg har vært til utredning og legen sa han ikke så noen grunn til å ta lap. Alt han gjorde var innvendig UL og alt så bra ut, og siden jeg hadde positiv EL test og rimelig jevne perioder sa han at det ikke var problemet. Men dessverre var jeg for stressa den gangen til å komme på å spørre HVORFOR jeg ikke trengte lap... jeg var bare letta for at jeg slapp... (selv om jeg har tatt lap før, og det er jo ikke et ille inngrep sånn sett).

Min mann har testa sine soldater, og tilbakemeldinga derfra er at han "har nok til en hel landsby"... Den tilbakemeldinga holder for meg.... Så jeg er heldig med mannen min på mange måter ;)

Det er verre med utstyret mitt da... Etter flere innlegg her ang lap, blir jeg mer og mer overbevist om at jeg vil gjennomføre det først.

Skal sjekke med gyn. Jeg har tatt blodprøver etter første pergokur, og resultatene derfra var fine. Nå for nesten 14 dager siden, på 4. syklusdag var jeg å tok blodprøve for å sjekke div. hormoner bl.a.

De resultatene er rekvirert fra St. Olavs, så jeg hører vel fra dem hvis de ikke er som de skal være.

Jeg har ikke noe lyst til å gå i gang med IVF behandling, men faktisk kjenner jeg på at jeg blir mer og mer positiv til det, og mindre og mindre stresset av tanken...

Takk for svar alle.

Jeg har påvist EL, og mannen har gode svømmere så jeg vet ikke hva som er galt jeg.

Men kan de virkelig fjerne ting under lap, slik at man kan bli gravid på egen hånd (hvis det skulle være noe der da)?? Da vil jeg jo selvfølgelig ha lap. Syns bare jeg leste et sted at de ikke prøvde å åpne eggledere lengre..

Annonse

hvis du har påvist el, kan du jo be om en røntgenundersøkelse istede for lap. Da blir egglederne skylt gjennom med kontrastvæske, og får samme effekt sånn sett.... Mye mindre undersøkelse enn lap såvidt jeg har skjønt..

Hvis de finner noe på lap-en, så fjerner de det med en gang hvis det er mulig. De lager bare et lite snitt til nede ved trusekanten, og så fikser de det. Ganske fint egentlig! Har ikke hørt noe om at de har sluttet å skylle egglederne...

Om du må ta lap eller ikke kommer litt ann på din tidligere sykehistorie.

Selvom du har påvist el med tester og blodprøver er det et minstekrav at du enten tar lap eller HSG røntgen før de vil starte med noen form for ass.befruktning. Man tar lap for å se f.eks om du kan ha endometriose, cyster eller om du kan ha arrvev etter evt. tidligere operasjoner i magen som de evt kan brenne bort under operasjonen.

Hvis de finner noe under operasjonen og kan gjøre noe med det vil de starte med inseminering før du evt går videre til prøverør. Siden inseminasjon er en mindre påkjenning for kroppen er det å foretrekke.

Hvis de ikke finner noe på lap eller de finner noe som de ikke kan gjøre noe med går de direkte til prøverør.

Vil anbefale deg å gå inn på www.rikshospitalet.no Videre inn på kvinneklinikken og deretter inn på ass.befruktning. Der står det veldig mye nytting info.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...