Trollmor1 Skrevet 29. september 2006 #1 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg er for tiden arbeidsledig (eh.. arbeidssøker heter det visst... :-p), men prøver å jobbe så mye ekstra som mulig, både i den gamle jobben min og i hjemmesykepleien. Tilfeldigvis er det veldig rolig akkurat nå begge steder, og det blir derfor maks to vakter i uken. Dette blir lite å leve av, og jeg har sett meg nødt til å melde meg på aetat og er i ferd med å søke om dagpenger. Er ikke ferdig med prosessen enda, så vet ikke om jeg kommer til å få noe eller ikke- men fikk meg et realt sjokk av hun jeg snakket med. for dagpengene beregnes ut fra inntekt siste tre år, men fødselspengene regnes ikke med når de skal vurdere om jeg kan få dagpenger eller ikke! de vil først telle ift hvor mye dagpenger jeg har krav på, dersom jeg er kvalifisert til å få noe i det hele tatt. grunnen er at fødselspenger regnes som en trygd, og jeg kan ikke få en trygd basert på en annen trygd! I mitt tilfelle, så har jeg vært hjemme med barn i nesten to av de siste tre årene, og imellom har jeg jobbet deltid- så det er godt mulig at jeg ikke har tjent nok til å ha krav på dagpenger. Men mitt poeng er da: blir ikke det diskriminering av kvinner ( og de fåååå menn som har tatt hoveddelen av omsorgen av sine barn), eller jeg helt på bærtur nå?? Det må da være mange som er i en tilsvarende situasjon- er hjemme med barn i flere år, og så ikke kommer inn på arbeidsmarkedet igjen etterpå??? Jeg har jo hatt inntekt i alle disse årene, så jeg trodde faktisk at jeg var sikret. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6495299-april-frustrasjonsinnlegg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 29. september 2006 #2 Del Skrevet 29. september 2006 Og hvor var logikken i det mente de? Hvis du "aldri" hadde jobbet, så ville du jo ikke kvalifisert for å få fødselspenger heller. Og så utrolig forvirrende disse reglene er da. For fødselspenger regnes med i opptjeningen til nye fødselspenger (hvis du får to veldig tett), men de regnes altså ikke med når det er snakk om dagpenger? Jeg rekker opp hånden for "ja til litt letter lovverk" så det er mulig å fortå noe av det.... Men lykke til med leting etter ny jobb da, Trollmor. Vi krysser fingrene for at du finner noe, for da slipper du jo unna hele dette problemet :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6495299-april-frustrasjonsinnlegg/#findComment-6495484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå