Hanne og jentungen Skrevet 29. september 2006 #1 Skrevet 29. september 2006 Verken jeg eller sambo har rett på permisjon på grunn av studier og for lite sammenhengende arbeidserfaring. Det er da heller ikke dette jeg lurer på, men mer hva dere mener om fødselspermisjon og deling mellom mammaen og pappaen. Jeg overhørte en samtale mellom to mødre med små babyer hvor hun ene sa: 'jo, pappaen har jo fått 4 av mine uker, så han har jo hele ti uker fri da'. Jeg kjente at det stakk litt i meg og måten jeg tenker på. Pappaen har 6 ukers pappapermisjon og per norsk lov MÅ mor ta 6 uker i forbindelse med fødselen. De resterende ukene heter tross alt fødselspermisjon. De er ikke mammaen sin, men til mammaen og pappaens disposisjon sammen. Viss vi hadde hatt rett på fødselspermisjon så hadde sambo og jeg delt det nogenlunde 50-50, forhåpentligvis med en tidskonto. Er det vanlig at jenter ser på denne permisjonen som sin?
Gjest Skrevet 29. september 2006 #2 Skrevet 29. september 2006 Nei, ikke egentlig, men av hensyn til amming mener jeg at det er riktig at mor får lang nok perm til at de får gjort det så lenge de ønsker og ikke må slutte etter f.eks 4 mndr fordi far på død og liv skal ha perm da..jeg er helt klart for mer perm til far, men ikke på "bekostning av" amming og tiden moren trenger på å bli seg selv igjen. (6 uker er ikke alltid nok..) Hos oss ville jeg gjerne at vi skulle ta et år og dele 50/50, men samboer ville ikke ha mer enn 6 uker. Han var visst redd for å kjede seg,( men kommer sikkert til å angre på det når de 6 ukene har gått...) (valgte derfor 44 uker så det ikke blir så veldig lenge å vente på å komme i jobb igjen..)
Gjest leelu23 m/ gutt 25.11 Skrevet 29. september 2006 #3 Skrevet 29. september 2006 Ser ikke på permisjonen som min- men det er jo hensiktsmessig at mor er hjemme mer enn far- hvertfall i begynnelsen. Jeg tenker da på ammingen... Jeg begynnner i permisjon 2. nov og skal ta ut ferien for 2006 i hele desember - så rett over i permisjon igjen. tar mine uker frem til 23. august 07. Da er det pappaens tur til å være hjemme i 6 uker.. Da kan jo baby både få fast føde og MME.. Så tar jeg mine 5 ukers ferie for 2007 etter det.. Jeg håper jo på å fullamme til babyen er ca. 6 mnd. Så sånn sett er det vel enklest at mamman er hjemme - da pappaen ikke har noen pupp å gi.. Men hadde jeg ikke skulle ammet- så ser jeg ikke noen grunn til at ikke pappan skulle fått ha 50% av permisjonen nei.. like mye hans barn som mitt.. det er jo vårt
Hanne og jentungen Skrevet 29. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 29. september 2006 Nei, jeg mener ikke at mødre kun skal ta 6 uker, men pappaer bør iallefall få mulighet til å få mer enn sine tilmålte seks:) Jeg hadde nok ikke ønsket å gå ut i jobb etter seks uker, men kanskje etter 3 måneder og så dele resten 50-50 i en tidskonto. Mødre har jo rett på ammepauser, så det kan jo la seg løse praktisk:)
Gjest leelu23 m/ gutt 25.11 Skrevet 29. september 2006 #5 Skrevet 29. september 2006 Det er jo ikke alle som er like heldige som meg og har 5 biltur til kontoret.. tenker da på de som har lang vei til og fra jobb.. da er det ikke bare bare og ta seg en ammepause..hehe
Hanne og jentungen Skrevet 29. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2006 Nei, jeg vet da det, hehe:) Ville jo vært dumt å kjørt tur-retur jobb for å amme viss turen tar over en time:) For min del skulle jeg ønske at jeg slapp å måtte ta 10 måneder alene. Jeg er student og det er løsningen til lånekassen. Ikke at jeg IKKE vil være hjemme med babyen i ti måneder, men samboeren min går glipp av så utrolig mye når han ikke får samme mulighet.
Lille Sprell og meg Skrevet 29. september 2006 #7 Skrevet 29. september 2006 Hei du, hos oss kommer jeg til å ha 8 måneder og far 4 mnd. Han har veldig lyst til å være hjemme med poden litt lenger enn kun 6 uker.. og det synes jeg er toppen! Jeg kommer imidlertid til å ta meg fri min. fire uker etter permisjonen (ferie), slik at bebisen vil i alle fall være 7 måneder når jeg starter i jobb igjen, mtp. amming. Da mener jeg han er gammel nok til å få annen føde enn kun pupp i de timene jeg her borte på dagen.. Jeg synes det er kjempestas at pappa'n har lyst til å være hjemme; tror det er smart at han får opparbeidet sine rutiner jf. det å være småbarnspappa. Vi har så tett forhold med den lille i alle disse ni månedene, pluss at pappan nok føler seg litt til overs de første månedene etter fødsel også... Jeg (vi;-) er i alle fall fornøyde med bestemt fordeling hjemme hos oss;-) Far skal ta seg fri noen uker før min permisjon avsluttes også, så vi får nesten to sommermåneder sammen med den lille.. det gleder jeg meg til!!!
Nr-3-i-Magen Skrevet 29. september 2006 #8 Skrevet 29. september 2006 Vi har også delt det sånn at jeg skal ha 8 mnd og pappaen skal ha 4, pluss ferie så blir jeg hjemme i 9 mnd og han i 5 1/2. Selv om jeg veldig gjerne skulle vært hjemme i 48 uker, så er jeg helt for at pappaen skal ha mer enn 6 uker. Da blir det mer likestilling på arbeidsfronten, i og med at menn like gjerne kan gå ut i lang permisjon som kvinner, sånn at arbeidsgiverne ikke ansetter menn over damer av den grunn. MEN - jeg syns ikke at det skal deles 50/50. For det første er tre av ukene før fødsel, så de burde "ses bort fra", dessuten tar det lang tid å komme seg etter en fødsel. De første månedene får man ikke like mye ut av som de siste, det er masse å sette seg inn i, man er trøtt og sliten, ting går ikke helt etter planen, så derfor syns jeg ikke at mødrene skal "ta av sin tid" til denne innkjøringsperioden. Så det jeg mener er kanskje at de første ca 2 1/2 mnd burde være til mor, også kan resten deles 50/50.
*Lucia* Skrevet 29. september 2006 #9 Skrevet 29. september 2006 Ammepauser ja... syns jeg ser det med over 1 time pr vei..... :-)
Hanne og jentungen Skrevet 29. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 29. september 2006 Hihi, ja det hadde tatt seg ut:) Vi kunne, i den ideelle verden, tenkt oss tidskonto med en uke hver, altså at vi jobber og er hjemme annenhver uke, men at jeg er hjemme 100 % de første månedene:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå