selfangerkjerringa Skrevet 29. september 2006 #1 Skrevet 29. september 2006 Heisann, legger merke til at det er en heftig tråd på skravlesiden om amming foran svigerfar... ser en del fiffige holdninger, og ble litt nysgjerrig på hva holdningen til amming er her inne?
Hanne og jentungen Skrevet 29. september 2006 #2 Skrevet 29. september 2006 Tja. Amming er jo den naturlige måten å gi babyer mat på, så amming forran folk blir det ja. Er disse folkene hjemme hos meg så får de takle pupper på tørk og hele greia, men viss jeg er gjest kommer jeg nok til å være litt mer diskré. Jeg kommer ikke til å forlate rommet eller noe, men gjøre et ærlig forsøk på å ikke blotte pupp for mye:))
Mille-k Skrevet 29. september 2006 #3 Skrevet 29. september 2006 Nå har ikke jeg lest den råden, bare registrert at den er der.. Jeg gir blaffen i om noen "sarte sjeler" synest det er ubehagelig at jeg ammer så de ser. Inkludert svigerfar.. Nå tror jeg ikke han bryr seg da..Har sett både meg og datteren amme før. Det han derimot ikke liker er å høre om fødsler, han blir direkte dårlig.. hehe, så er litt gøy å plage han med det.. hihi. Jeg kommer til å amme der det passer meg, kommer ikke til å oppsøke stellerom eller lignende, hvis det er mat og ikke ny bleie babyen skal ha. Men hvis jeg eller babyen trenger ro rundt ammingen, så trekker jeg meg gjerne bort. Husker sønnen min ble forstyrret av lyder og nysgjerrigheten sin da han var endel mnd.
Gjest Skrevet 29. september 2006 #4 Skrevet 29. september 2006 Hjemme hos meg får de som kommer på besøk tåle et glimt av en pupp, og jeg ammer på kafè hvis ungen må ha mat, men det er jo ikke nødvendig å blotte seg. Kommer aldri til å legge en 2-åring i fanget på bussen feks, noe jeg var vitne til her en dag.... Nå ammet jeg ikke førstemann lenger enn i 9 mnd, men...
Gjest Skrevet 29. september 2006 #5 Skrevet 29. september 2006 Syns det ble sagt bra inne på skravlesiden: Det dreier seg ikke om min rett til å amme, men om babyens rett til å få mat. Heldigvis har amming etter hvert blitt så naturlig at man kan amme hvor somm helst. (Har inntrykk av at det er flere som "SER" hvis en finner fram flaske, i hvert fall i Norge, men det er en annen diskusjon.) Man lærer seg jo å amme diskret enten man sitter eller står (eller går:-) Skjønner forresten ikke helt hva som er så spesielt med akkurat svigerfar... Min egen svigerfar er død, men svigermor giftet seg igjen da hun var 69. Tilsammen har de to 17 barn og mer enn 50 barnebarn, så de skulle i hvert fall ha sett det meste før:-) (Nå tror sikkert alle at vi tilhører en spesiell "sekt", eller noe sånt; det spiller vel ingen rolle, men det gjør vi faktisk ikke.)
Piraka Skrevet 29. september 2006 #6 Skrevet 29. september 2006 Jeg er ikke så glad i å blotte puppene offentlig, så ammer helst hjemme hvis jeg kan. Og må jeg amme på kafe el., så har jeg klær som gjør at minst mulig blir synlig. Da går det greit, synes jeg. Akkurat å amme foran svigerfar er null problem. Han kunne ikke brydd seg mindre. Han er gammel bondemann og synes det er den mest naturlige ting i verden med amming.
Vimsetrollet Skrevet 29. september 2006 #7 Skrevet 29. september 2006 Kan ikke se for meg at jeg skal greie å sitte ute å amme, men kan jo hende det blir mer naturlig når ungen er født... Blir ofte litt brydd selv når folk ammer. Er så redd for å stirre osv. Men vet jo at det er en naturlig ting, så folk må gjerne amme på kafè for min del...
Gjest Skrevet 29. september 2006 #8 Skrevet 29. september 2006 Naturligste ting i verden. Men spør heller hva JEG syns om at folk røyker rundt meg? Jeg HATER det.. Så fort folk hopper av toget eller bussen river de opp ei røykpakke og blåser dritten bakover. Og der går jeg. Allergisk, misliker lukta og syns det ser HARRY ut..
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 29. september 2006 #10 Skrevet 29. september 2006 Hehe ser ut som om jeg er enig i at røyking er harry med store bokstaver. Var ikke det jeg var enig i, men var enig i hun som sa at hun blir brydd av offentlig amming man kan hende det endrer seg. Vi er alle forskjellige!
Simåne Skrevet 29. september 2006 #11 Skrevet 29. september 2006 Jeg ser på amming som en ting som bør skje unner rolige trygge omgivelser der barn og mor kan slappe av og få ro sammen. Jeg tror det er viktig med ro når man spiser enten man er 0 eller 100 år, hvem som ser puppen spiller lite eller ingen rolle. Vist man oppserverer det lille barnert som blir ammet, så kan man tydelig se at barnet er dypt inne i sansene, barnets øyner blir "drømmende" og fingrer og tær er ofte i bevegelse, og man kan se at barnet nyter hver en dråpe melk, mens den ligger der tett inntil morens bryst, lytter den til alle lydene som den kjenner igjenn fra mors mage, hjerte, pust og luft som rumler i mors mage og det kjenner lukten av mor. Med de tankene om amming, blir det helt feil for meg med mødre som sitter mitt inne på kjøpesenteret å ammer mens fremmede går/springer frem og tilbake og stemningen av stress er til å ta og føle på, for ikke å snakke om alle lydene og stemmene. Jeg synes det er ubehagelig å se folk som ammer barn på over 1 år offentlig, når barnet er blitt så stort har barnet andre muligheter for mat, når man er ute blant folk. Blir spennende og se om jeg tenker slik etter at jeg har fått mitt eget barn.......... håper det.........
januarbebbis Skrevet 29. september 2006 #12 Skrevet 29. september 2006 Usikker på hvordan jeg selv kommer til å reagere - men kan ikke se for meg at jeg kommer til å slenge frem puppen i tide og utide. Jeg føler liksom at det blir litt privat. Men sikkert bare jeg som enda ikke har "prøvd" meg på amming enda - det blir sikkert den mest naturlige ting i verden bare man kommer i gang. Synes liksom hele amme-greia virker litt "skummelt" og rart - men som jeg skrev: sikkert bare fordi det er nytt og fremmed, og fordi puppene mine stort sett har vært "brukt" til andre ting tidligere enn mating...!
anjelixa_fikk jente 14 mars :) Skrevet 29. september 2006 #13 Skrevet 29. september 2006 Denne diskusjonene er litt moro å følge med på, nettopp fordi jeg kjenner igjen måte å tenke på ammingen på før jeg fikk barn selv. Jeg var helt sikker på at jeg skulle ikke amme offentlig så langt det lot seg gjøre. Og skulle heller gå inn på alle mulige ammerom, amme hjemme ol. Men jeg skal love dere at dette forandret seg kraftig etter at førstemann kom. Når barnet ditt gråter og er sulten, så ammer man enten man er har eller der. Uten å ofre det en tanke om noen ser deg eller ikke. Babyens behov for mat er akutt i allefall i begnnelsen og gode mødre som vi er så slipper vi ofte alt og ammer i veikanten om vi må. Etter at ammeperioden er ferdig er man ofte litt tilbake på scrath i gjen og må le litt av alle absurde situasjoner som dukker opp. Jeg prøvde å ha klær som ikke viser for mye pupp men bortsett fra det så ammet jeg der det var en plass å sitte. snart mamma til tre Men jeg vet at flere reagerer på å se ammende mødre, positivt og, negativt man må bare gjøre det som man føler er best for seg og barnet. Den lille bryr seg ikke om lyder og bråk rundt bare den lukter og kjenner mammaen. (dette gjelder de første mnd)
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 29. september 2006 #14 Skrevet 29. september 2006 Enig i utgangspunktet, men man kan jo ikke sitte hjemme hele tiden heller? Noen ganger må man bare ut av huset, treffe venner, handle etc. Jeg har ammet på Ikea, i en stol litt borti en krok. Har hørt historier fra folk ansatt på Ikea at folk har slengt seg på sengene i utstillingene og ammet. Jeg synes kanskje det blir litt vel drøyt jeg da... Men uansett så er det nå viktig å ha fokus på at babyen må få mat, så får folk la seg sjenere eller ikke. Man trenger jo ikke ta av seg på overkroppen akkurat. Tror nok egentlig de fleste blir litt myke inni seg når de ser en baby bli ammet, hvor godt den har det og hvor naturlig det er... Lydene av en diende baby får ihvertfall meg til å få klump i halsen!
♥ Mamma'n til go'jenta GRAVID♥ Skrevet 29. september 2006 #15 Skrevet 29. september 2006 Hei! Dette kommer vel an på hva man føler selv. Jeg kommer kun til å amme med kjæresten min tilstede, ikke engang med gode venninner,mamma eller bestemor tilstede... Det er slik jeg er og det får folk godta. Jeg godtar at andre ammer der de vil!!
Doubichou Skrevet 29. september 2006 #16 Skrevet 29. september 2006 I Norge er dere heldige, fordi nordmenn stort sett er ukompliserte og naturlige. Jeg bor i Frankrike, og selv om jeg trives i mitt adoptivland, saa er det visse ting jeg kommer til aa irritere meg over i all tid, tror jeg. En av dissen tingene er amming. Her ammer max. 10% av moedrene, og siden barselspermisjon er paa 10 uker etter foedsel, saa har de ikke anledning til aa amme lenge. Mange ammer bare i 14 dager! Dette gjoer jo at amming ikke er et saerlig naturlig syn her nede, og du blir glodd fordervet dersom du setter deg ned i en park og ammer! Mannen min kjaereba meg om ikke aa amme offentlig! Naar du har en liten fyssak som vil ha mat hver 2. time (!!!), saa har du akkurat 1 1/2 time paa deg etter mat seansen til aa springe ut og handle eller hva du maatte ha behov for, foer du maa hjem igjen og mate! En av fordelene med aa amme, er jo at matlageret er mobilt ; ferdiglaget og i akkurat perfekt temperatur! Naar jeg ammet hos andre mennesker, venner eller svigerfamilie, saa gikk jeg bare bort til en stol litt lengre bort fra de andre, i samme rom, og ammet i fred og ro. Hadde imidlertidig bestandig et lett bomullspledd som jeg la rundt poden og skuldra mi, saa fikk vi det litt intimt likevel!
Tommage♀♂ Skrevet 29. september 2006 #17 Skrevet 29. september 2006 Jeg har ingen problemer med å amme blant folk, heller ikke med å se folk amme offentlig. Mest naturlige ting i verden synes jeg... Men sitter jo ikke å blotter meg ute blant folk heller da, det finnes ammetopper som gjør at du slipper å vise noen verdens ting om du ikke vil. Hodet til babyen ligger jo foran puppen når du finner den frem, så om folk vil se den må de neste stille seg ved skulderen min... Ammer der jeg er når babyen trenger mat jeg, om det er hjemme i stua eller på basar!
jeg&sambo er foreldre Skrevet 29. september 2006 #18 Skrevet 29. september 2006 Jeg er både for og imot. Jeg vet jo at babyen trenger mat, men samtidig respekterer jeg at "vanlige" folk ikke syns det er så sjarmerende med amming på åpen gate. Jeg vet jo selv hva jeg syns om det...er jo ikke ekkelt- er ikke det jeg mener, men som jeg kommer til å prøve å følge med min baby er jo å tilrettelegge litt da...som sagt vet man jo sånn ca hvor ofte babyen skal ha mat etterhvert og da går det jo an å legge ærend og sånne ting etter det skjemaet liksom.Men en og annen gang selvfølgelig så må man jo "dra fram puppen" utenom det du kanskje har planlagt:)
rødhette* Skrevet 29. september 2006 #19 Skrevet 29. september 2006 Barnet trenger jo mat... og hvis man ammer til vanlig, syns jeg det er naturlig å amme når man er hjemmefra også. Enklere enn å pumpe seg og ha på flaske.. Nå er folk flest flinke til å være ganske diskré når de ammer også, man sitter jo ikke å slenger puppen oppi trynet på folk heller.. Så jeg ser ikke problemet med det. Hva andre gjør, er dems sak, jeg reagerer iallfall ikke hvis jeg ser noen amme. Blir jo ikke sittende å stirre på heller. Hva jeg selv blir å gjøre vet jeg jo enda ikke, men jeg vet bare hva bestevenninna mi sa. Hun sa hun hadde trodd hun skulle synes det var ekkelt, men at nå tenkte hun ikke over det. Det bare kom naturlig.
snartmammapåny Skrevet 29. september 2006 #20 Skrevet 29. september 2006 Gruer meg litt til denne ammingen i offentlighet, ser ikke helt på puppene mine som noe som skal vises frem i ofentlighet helt ennda. Tror dette synet derimot vil snu når alternativet er slitsom pumping og finne et sted å varme melken opp til rett tempratur eller bare være ute i 1,5 time i gangen, stresse for å komme seg hjem å få gitt mat for så å enten bare bli værende hjemme eller stresse seg ut for å gjøre andre ting osv.... Blir nok litt lettere å diskre finne frem puppen å mate der og da:) Men ikke klar for det ennda, men d kommer vel når babyen er her;)
FannyFanny Skrevet 29. september 2006 #21 Skrevet 29. september 2006 Hmmm, ser jeg blir i mindretall her, men med mitt første barn (er gravid m nr 2 nå) synes jeg ikke det var greit å amme offentlig, eller hjemme foran svigerforeldre og mer "perifere" venner og fjern familie... Blir ikke støtt selv av at andre ammer, hverken når jeg er på besøk, eller på café eller senter etc - men for meg var dette noe jeg ønsket å ha ro rundt - ikke bare for babyens del - men også for min egen. Jeg ga både pupp og flaske fra dag én - så var jeg ute, ga jeg flaske - og hjemme eller på besøk, satte jeg meg på et rolig rom og ammet i fred og ro. For meg er det en privat stund når jeg ammer - og jeg synes det var godt å ha det slik. Så, til førstegangsfødende; det er ikke ofte problemfritt med ammingen i begynnelsen, og føles det ikke naturlig og greit å amme "offentlig" eller foran andre - er mitt råd å følge din magefølelse - for det skal jeg gjøre også denne gangen! )
rose_007_har fått ei jente Skrevet 29. september 2006 #22 Skrevet 29. september 2006 Synes det er fint å se på om det blir gjort diskre, men synes det er ubehagelig når folk later som om det er det mest naturlige i verden ved å "flashe" puppene frem for andre mennesker nesten før ungen er kommet ut av vognen. F.eks. på kafè.
peppa Skrevet 29. september 2006 #23 Skrevet 29. september 2006 Signerer på denne.....tror nok mange av de som synes det virker litt "rart" å skulle amme offentlig ikke har barn selv enda. Jeg var også helt overbevist om at jeg aldri kom til å dra fram puppen foran andre enn mannen min før jeg fikk barn.... men det endret seg raskt. Det går an å amme temmelig diskret, trenger ikke sitte med hele puppen ute! Har aldri fått negative reaksjoner eller blikk. Husker en gang vi satt på plenen i en park, og jeg ammet minstemann. Så kom det en eldre dame bort til oss, og jeg var sikker på hun skulle komme med en negativ kommentar. Men så sa hun at hun synes det var sååå koselig å se at man ammet i all offentlighet.... hun var gammel jordmor!
peppa Skrevet 29. september 2006 #24 Skrevet 29. september 2006 Det var anjelixa sitt innlegg jeg signerte på........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå