Gå til innhold

hvor ofte er dere hos lege og jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

føler på meg at alle andre rundt meg er titt og ofte hos både lege og jordmor, selv har jeg vært hos legen 1 gang når jeg var 9 uker på vei, og det er alt.

har ikke vært hos noe jordmor enda og har ikke fått satt opp noe ny legetime.

jeg har vært på en ul pga store smerter i magen så jeg var redd jeg hadde mista, og neste tirsdag skal jeg på ordinær ul.

er det flere som ikke går til lege og jordmor eller er det bare meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt er du på vei da?

Jeg begynte forsiktig med 2 ganger tilsammen på i de tre første månedene, men etter det har jeg gått ca. hver tredje-fjerde uke. Går annenhver gang til lege og jordmor.

Skrevet

jeg går 1 gang i mnd... men må selv ringe å bestille timene etterhvert, så hadde jeg ikke ringt å satt meg opp på timer så hadde jeg nok ikke fått de;) nå fremmover så har jeg lege 18.okt ul 3 nov og jm 29. nov på programmet;)

Tror man må være litt frempå for å få det man har krav på...

Skrevet

jeg er 16 uker idag.

når det gjelder jordmor, måtte dere ringe og ordne det selv eller fikk dere ei jordmor? (det hørtes litt rart ut men ja.. :P )

Skrevet

Jeg ringte selv!

Da kan du jo bare hoppe på den første ledige timen også, og sørge for å avtale neste mens du er der.

Anbefaler absolutt å gå til jordmor. De pleier ofte å sette av ekstra lang tid den første gangen slik at du skal få spurt om alt du lurer på.

Skrevet

De holder som regel til på den lokale helsestasjonen

Skrevet

jeg har fram til nå gått til lege, er 27 uker på vei. Har gått en gang pr mnd. Vært en gang hos jordmor forrige uke og skal nå begynne å gå annen hver gang til hver. Er andregangs :)) Måtte selv kontakte jordmoren som her hvor jeg bor holder til på den lokale helsestasjonen, som nevnt over :))) Lykke til!

Skrevet

Har vært til legen to ganger etter jeg ble gravid, og hos JM tre ganger eller to tror jeg, og jeg er 26+6 i dag...:)

Ja, du burde jo ha vært en tur til JM når du er i Uke 16.

Skrevet

Jeg fikk høre av jordmora at det i fjor sommer ble bestemt at gravide normalt skulle ha kun 8 kontroller i svangerskapet. Pluss UL rundt uke 18. Bakgrunnen for dette var at gravide ikke er syke og hvis alt er normalt, så behøver vi ikke sjekkes i tide og utide.

Men vi har selvsagt krav på flere timer hos lege og/eller jordmor hvis vi er bekymret for noe, eller har plager osv.

Min jordmor syntes selv at det ble litt lang tid mellom mine kontroller, så hun satte meg opp med time litt før skjema. Så alt går nok etter skjønn.

Jeg har vært to ganger hos lege og en gang hos jordmor så langt. Er i uke 20.

Skrevet

8 ganger?? Trodde det var mindre jeg.. Jeg har vært hos lege 2 ganger og er 26 uker. Fra nå av blir det satt opp hver mnd hvis alt er ok.

Skrevet

1 gang i mnd frem til slutten av uke 28-29,så får man to ganger i mnd..fra uke 32 får man hver uke..er det man har krav på iallefall..sånn ca på ukene her:)

jeg har vært der nå i uke 4,11 og 17. egentlig trengte jeg ikke gå i uke 4 men tok en blodprøve for å konstatere graviditet..

Skrevet

Jeg er 13 uker på vei, skal til legen om to uker, har ikke vært der før, men ringte og spurte når det er vits å komme pga graviditet. Han mente det er greit å komme til lege så de har tid å sette opp/bestille ULtime for meg i uke 18, ellers er det ikkeno jeg må innom legen om før det. Utover i graviditeten blir det ggradvis oftere kontroller, normalt rundt 8 tilsammen, hvis man er blandt de heldige som ikke har plager selvfølgelig :-)

Den første timen skrives det svangerskapsjournal og snakkes om når man gjør hva, legebesøk etc, så det er jo rart du ikke har fått den peptalken.?

Om det føres i journalen min at man er gravid den 5. eller 16. uka er vel ikke så nøye? Legen gir visst beskjed til jordmora på sånne småplasser som jeg bor, men hvis man bor i by og har valgmuligheter er det kanskje noe annet?? Det vet nå iallefall legen hvis man spør..

Skrevet

Var hos lege i uke 13. Og har vært 2 ganger med jordmor. Er nå i uke 28.

Skrevet

Hei. fikk se en oversikt over de nye reglene da jeg var hos jordmor. Det jeg husker spsifikt er at første kontroll skulle være rundt uke 12, så kommer UL og deretter en ny kontroll i uke 24. Deretter tror jeg det var en gang hver 4 uke og de siste to mnd annen hver uke eller noe slikt. Jeg har fått beskjed om at jeg selv velger om jeg vil gå til lege eller jordmor. Jeg må bestille timene selv, men UL blir bestillt av fastlegen etter første kontroll. Jeg har også fått en hyggelig jordmor som ikke har det så travelt, så hun sier jeg bare må ringe eller komme innom hvis jeg har spørsmål, vil høre hjerte lyd o.l. Jeg gikk hos lege forrige gang, så jeg tenkte jeg skulle prøve jordmor denne gangen. Føler at hun har mere innsikt enn legen. Samtidig vil hun jo henvise til lege om det skulle være nødvendig.

Skrevet

Er 13+3 på vei, har vært en gang hos lege og en gang på UL. UL pga at jeg har utviklet antistoff mot barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...