Baby Dilla Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Jeg trenger råd: Jeg har nå fått min fjerde brystbetennelse og gulljenta er bare 11 uker. Det ligger til familien og vi har gjort ALT og mer til for å unngå betennelse, men ingen av rådene funker. Lecitin gjorde at siste betennelse ikke kom så kjapt som de tre første, men nå er altså fjerde betennelse her.. Jeg ser ingen annen løsning enn å slutte ammingen for nå er jeg helt utslitt. Problemet mitt er at jeg har mye melk nå og må trappe ned, men vet ikke hvordan jeg kan gjøre dette til beste for meg og babyen. Kan noen hjelpe meg med en oppskrift?? Går det an å trappe ned mens jeg tar diclocil for betennelse og kan jeg amme med prolaktin (melkestanspiller)? Hvor lang tid tar det å stanse trappe ned melkeproduksjonen egentlig? Jeg får betennelse med en gang det blir spreng i brystet og det blir det etter 6-7 timer, så jeg kan ikke amme for sjeldent heller. Vær så snill.. kan noen gi meg råd for hvordan jeg kan trappe ned og stanse ammingen på en skånsom måte for lille gullet og meg selv?? Har hørt at det gjør skrekkelig vondt når man tar sånn kur for å stoppe melkeprod pga spreng så håper å trappe ned litt før jeg tar kuren.. og dessuten blir det vel litt brutalt for min lille å stanse ammingen sånn helt plutselig. Hun er jo så glad i puppen stakkars..
Expat Skrevet 28. september 2006 #2 Skrevet 28. september 2006 Ikke stopp brått. På helsekosten finner du kapsler med salvie. Den virker såpass sterkt at den ikke er anbefalt før man er innstilt på å stoppe helt eller er desperat på å få mengden ned fra femten liter per dag (mø, det var meg). De knalldyre avmelkende pillene hadde jeg få bivirkninger av, tok tre halve istedenfor en hel per dag i min bb. Kom da ned i menneskelig nivå. Lenke om det fra i går, let nedover siden. Når du har ammet/pumpet så legg kalde omslag over brystet i 15min. Bare umiddelbart etter tømming, og hele brystet må være tomt. Rett før amming, bruk et varmt omslag. Bytt et måltid av gangen når bb er over. Noen dager imellom, pump bare spreng. Bb reduserer også melken din, forresten. Men begynn med salvie sammen med 3-4*1200mg Lecitin nå. Så øker du ikke ekstra mens du pumper/ammer ut bb'n din. Dere sjekket melkeprøve hos deg, og er det tatt prøve av barnets hals for å se om det ikke kommer fra ham, forresten???
Baby Dilla Skrevet 29. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2006 Takk for raskt svar. Nei ikke tatt prøve fra barnets hals, men tatt melkeprøve fra meg flere ganger. Synes det er vanskelig å vite om brystet er helt tomt.. men håndmelker til det ikke kommer mer og har vel da tatt ut ca 70ml fra brystet. Har spist lecitin i 3 uker, men fikk jo likevel betennelse.. Skal kjøpe salvie idag! Og så skal jeg ned på sykehuset og måle CRP for å se om det er betent. Vil CRP være høy også hvis rødheten kun skyldes tette melkeganger?? Jeg har ikke feber enda og føler meg ikke så dårlig annet enn at det er veldig vondt i brystet (ømt og kulete..og kulene vil ikke bort og så er brystet rødt selvsagt..) Jeg synes det er bittert å stoppe, men nå er jeg dødssliten etter å ha strevet kontinuerlig i 11 uker og testet alt.. babyen sover rundt, men jeg må jo opp hver 3.time om natta..og det er jo kjedelig når man ikke må pga babyen...
Expat Skrevet 29. september 2006 #4 Skrevet 29. september 2006 Selv hvis crp er ok, be dem ta melkeprøve og ta prøve av barnets hals. Ser du den tråden som stadig blir dyttet opp om bb, der er det faktisk bilde inni. Du bruker ikke ullinnlegg eller noe annet mot brystet som ikke byttes etter hver amming/pumping, forresten?
kroko Skrevet 29. september 2006 #5 Skrevet 29. september 2006 Kjenner meg så igjen i det du skriver. Hadde det sånn sist. Støtter deg virkelig på å slutte å amme. Det gjorde jeg alt for sent selv og ble helt nedkjørt både fysisk og psykisk. Det finnes noen tabletter på resept som skal stanse dannelsen av melken. Tror de virker ganske raskt og effektivt. Hør med legen, evt ammepoliklinikk på sykehus.
Baby Dilla Skrevet 29. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2006 Nå har jeg fått målt CRP og det var faktisk gode nyheter. Den er kun 1,1 og altså ingen betennelse. Da er det "bare" tette melkeganger...skal forsøke å få dem åpnet slik at det ikke er betent. Hadde bestemt meg for å amme til det blir betent...så om jeg klarer å unngå betennelse nå så skal jeg gi det litt mer tid før jeg slutter. Var helt sikker på at det var betennelse, men faktisk tror jeg lecitin må få æren om jeg ikke blir betent. Tok 4 glovarme dusjer igår og de har nok også gjort sitt for det ser ut som noe av rødheten er borte. Produksjon er litt lav i forhold til hva babyen spiser nå tror jeg, men jeg kommer ikke til å øke dem for det er jo bare dumt dersom jeg skal slutte likevel. Gir derfor litt nan itillegg nå inntil jeg finner ut hva som er enden på visa. Godt å høre at det er flere enn meg som har slitt med dette ammestyret! Og ja, man blir utrolig utslitt..særlig psykisk.. du går liksom bare og venter på at man skal bli syk..igjen... og snart vil jeg få en god nattesøvn uten å våkne fordi jeg er redd for at brystet har tettet seg..at jeg har feber eller kun av smertene i brystet som har vært der nesten kontinuerlig i 11 uker.. håpløse greier... Men jeg gir det litt mer tid før jeg evt stopper.. skal ta fly i neste uke og da hadde det jo vært greit å kunne amme i tilfelle babyen får dotte ri ørene- Noen som har gode tips når man skal fly med babyer for første gang forresten?? Jeg er spent på hvordan det vil gå...vil hun få vondt pga dotter, hva skal jeg gjøre..hva om hun bare skriker og ikke vil suge... osv.. alle tips tas imot!!
Expat Skrevet 29. september 2006 #7 Skrevet 29. september 2006 Håp i hengende snøre, vettu! Flott at du ikke har bb nå! Og deilig for immunsystemet, du kan kanskje bli selvforsynt mot denne bassillen din nå? Du kan gjerne ta litt paracet eller ibuprofen, det hemmer rødheten, og gjør det mindre ømt å håndpumpe. Ved fly, smokk eller pupp hjelper, ned er verst, men svelging og skriking hjelper... Vi har 33 fly bak oss nå, og hun er 18mnd...
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 29. september 2006 #8 Skrevet 29. september 2006 har vært plaget med brystbetennelse selv.. hodt på å gi opp hele ammingen allerede første gangen. tredje gangen fikk jeg et kjempe godt råd, jeg ringte en homeopat her jeg bor. fant han i telefonkatalogen. fikk naturmedisin. det var fredags ettermiddag jeg ringte. rakk faktisk ikke å møte dette mennesket engang. men jeg fikk tak i pillene jeg skulle ta. noen søte bittesmå piller som skulle smelte under tunga. snakket daglig med homeopaten. allerede første dagen begynte jeg å føle bedring! måtte spise disse i 2 uker. babyen fikk ingen bivirkninger.. jeg ble litt småkvalm i starten. men det var helt fantastisk at det hjalp. etter dette har jeg anbefalt det til en annen venninne som har prøvde dette med hell. har ikke hatt tilbakefall. og har disse pillene med meg overalt jeg reiser:) er selv sykepleier og en skeptiker.. hvis du orker å prøve noe nytt..ville jeg anbefalt deg å ringe en homeopat på mandag!!! men jeg skjønner GODT at du holder på å gi opp... hadde ikke klart å gå gjennom det der så mange ganger selv.. lykke til hva enn du velger:)
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 29. september 2006 #9 Skrevet 29. september 2006 ang fly!! vi har vært på 5 flyturer, babyen er 3,5 mnd. det har hjulpet med sutt og pupp uten tvil. men det som uten tvil har hatt best effekt, har vært at jeg har tatt meg go tid og ikke stresset den dagen vi skulle reise. jeg gjorde det første gangen. jeg var super stresset med forsinket pakking, skulle ha med meg alt av vogn og bilsete osv. jeg var super stressa og det ble babyen også. de siste gangene har alt vært pakket og klart... ang de naturmedisinene så fikk jeg beskjed om at jeg kunne begynne å spise pillene når jeg kjente at ejg fikk tette melkeganger..
Baby Dilla Skrevet 29. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 29. september 2006 Hva heter disse pillene som du ble tipset om å ta? Kan jeg få kjøpt dem på helsekost? Hvor mange tar man av disse pillene daglig og skal de tas med mat i magen eller ikke? Takker alle for gode råd både ang betennelsen og flyreisen. Jeg ser jo at det kan bli styr med alt man må ta med.. bilsikringsutstyr, vogn, vanlig bagasje... osv, men skal pakke i god tid og ikke stresse. Litt dumt vi skal dra med fly tidlig for babyen sover så lenge og det kan jo gjøre at ting blir litt stress... men tenkte å stå opp tidlig selv slik at jeg er helt klar til å dra og så stelle babyen og komme oss til flyplassen i god tid (ikke i siste liten slik jeg ellers ville gjort...) Brystet mitt har forresten hatt en stor bedring idag. Har ammet i de utenkeligste stillinger og det har hjulpet. Tidligere har babyen sovnet ved hver amming og sugd dårlig, men idag har hun flere ganger sugd ganske godt og vært våken lenge så vi har fått tømt ganske godt. (og så har jeg håndmelket ut restene etterpå.)
Anonym bruker Skrevet 29. september 2006 #11 Skrevet 29. september 2006 Jeg har også fått skrevet ut homeopatisk medisin mot tette melkeganger/brystbetennelse. Jeg fikk skrevet dem ut etter siste brystbetennelse for å ha dersom det tettet seg til igjen, men det har det ikke gjort. Derfor har jeg ikke forsøkt disse selv mot tette melkeganger, men jeg har allikevel ikke noe imot å anbefale disse til andre da homeopatisk medisin ikke er skadelig på noe måte. Jeg fikk resept på Phytolacca decandra C30 mot tette melkeganger. Skal ta 2 piller hver 1/2 time i 3 timer eller fortsette behandlingen i noen timer til dersom du ikke merker bedring etter 3 timer. Pillene skal legges under tungen. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en homeopat på mandag uansett for oppfølging - det er viktig! Men kanskje du bør skaffe disse tablettene i morra allerede for å starte behandlingen så tidlig som mulig. Hva gjør man ikke for å avverge en brystbetennelse. Dersom du bor i Oslo anbefaler jeg deg å kjøpe pillene på Apotek 1 Nordstjernen i Stortingsgata eller på Apotek 1 på Majorstuen, de to har størst utvalg på homeopatisk medisin. Du trenger ikke ha repsept for å få kjøpt. Dersom du er skeptisk til at et ukjent menneske anbefaler deg medisiner, så vil jeg bare gjøre oppmerksom på at Phytolacca blir nevnt som et homeopatisk middel mot brystbetennelse i en artikkel her på Din Baby skrevet av en homeopat http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/amming/brystbetennelse_og_alternativmedisin. Der står det også beskrevet andre type medisiner mot brystbetennelse alt ettersom hvilke symptomer man har. Siterer fra artikkelen her: "Phytolacca gir vi når brystet er hovent med harde kuler og verkende smerte. Det kan kommer skarpe smerter som plutselig kommer, og forsvinner like plutselig. Smertene kan jage rundt i kroppen når man ammer. Belladonna gir vi når brystet er tungt, hardt og huden er rødflammet. Man har feber og smertene er pulserende. Fra brystvorten kan man se rødestriper som ståler ut. Bryonia gir vi ved varme, smertefulle og harde bryst. Bare å bevege seg litt gjør kjempe vondt i brystet. Hudfargen på brystet er blekrødt, og man har gjerne feber med influensa symptomer." Jeg vil bare ønske deg riktig god bedring! Naturmedisin, både homeopati og akupunktur, kan være med på å forhindre brystbetennelse denne gangen. Håper du slipper å gi opp ammingen.
Baby Dilla Skrevet 29. september 2006 Forfatter #12 Skrevet 29. september 2006 Har unngått paracet så langt fordi jeg da ikke kan måle om jeg har feber eller ei...det er jo ofte et godt tegn på om det er betennelse...men siden jeg nå vet at det ikke er betent der foreløpig iallefall.. så var det smart tips..visste ikke at det kunne gjøre masseringen mindre smertefull. Fatter ikke at det kan dannes så mye vondt inne brystene. Vanskelig å tømme skikkelig synes jeg når babyen ikke suger sterkt nok. Hun sovner så fort og ligger bare og småsuger.. da blir det jo produsert mer melk enn hun tar ut... Pleier å koble henne fra når hun sovner og så koble på når hun våkner igjen etter et par min.., men da tar jo ammingen laaaaang tid. Hadde vært fint om det kunne tatt litt mindre tid. Det er heldigvis blitt bedring da..før var måltidene alltid minst en time.. nå er det vel stort sett 30-40 min om hun skal ta begge brystene. Litt lenge det også.. men kanskje blir hun kjappere etterhvert..
Baby Dilla Skrevet 29. september 2006 Forfatter #13 Skrevet 29. september 2006 Ut fra det sin står så er det nok disse Phytolacca jeg trenger ja. Det som står der er som beskrevet for meg! Bor ikke i Oslo, men skal se om jeg ikke kan få tak i dem likevel. Vi har flere Apotek 1 her så kanskje de også har slikt...skal på jakt etter dette imorgen! Testet akupunktur en gang før for noe annet, men det hadde ingen virkning så mistet litt troen på akkurat det.. men homeopati har jeg aldri testet, så skal se om det ikke finnes noe slikt her.. det er jo verdt et forsøk helt klart! Jeg gjør alt for at ammingen skal funke skikkelig..har jo ikke lyst å stoppe dersom jeg kan unngå det.. men mer smerter og betennelse vil jeg ikke ha!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2006 #14 Skrevet 29. september 2006 Vanlig prosedyre ved inntak av homeopatisk medisin er å ta dem en halv time før eller etter mat/drikke/tannpuss/røyk og andre medisiner. De skal smelte under tunga. Man skal unngå koffein, kamfer, peppermynte, menthol og eucalyptus i den perioden man tar pillene.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2006 #15 Skrevet 29. september 2006 Hvis du tilfeldigvis bor i Trondheim, så har Svaneapoteket der det største lageret av homeopatisk medisin i landet. Lov meg å oppsøke homeopat på mandag for å videreføre behandlingen. Så godt å høre at du er bedre i dag allerede.
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 30. september 2006 #16 Skrevet 30. september 2006 jeg kontaktet en homeopat her jeg bor. det var hans om ga meg disse pillene. jeg fikk ikke inntrykk av at man kunne gå åp apoteket og kjøpe selv. som sagt fikk jeg oppfølging av denne personen over tlf. hvordan det gikk osv.. i forhold til dosering! hvis jeg hadde vært deg ville jeg ringt en homeopat. er selv sykepleier og selvfølgelig skeptisk til slike ting. men det hjalp for meg
Expat Skrevet 30. september 2006 #17 Skrevet 30. september 2006 Tar barnet sutt? Vi "latet som" ofte, hun lå til brystet med sutt. Det var populært, så slapp hun den "plagsomme" melken. Og når du ammer kan du godt stryke med fingrene mot brystet, da kommer melken lettere ut. Jeg håndpumpet nærmest inn i pumpa på jobb, oftest (barnet mitt har noe sinnsykt matvett, det har aldri vært noe problem!) Rundt 3mnd begynner 5min-puppingsene, de er jo grei da! Og da får mange hetta for at barnet slipper puppen og ikke vil ha mer... det er alltid noe! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå