Gå til innhold

Toxoplasmose - kasse inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hannkatt på halvannet år som er innekatt (bor i blokk vi), og han har kasse på badet... jeg syns jo at det lukter verre enn noensinne av han, så sambo tømmer kassa hans 2 ganger i uka sånn cirka. Innimellom må jeg jo ta det sjøl å, hvis han ikke er hjemme osv. Er det veldig farlig? Bruker engangshansker altså, og er i grunnen ikke nær sanda heller.

Har forresten hørt at uvaska frukt/grønnsaker er verre/mer fare for toxo? Hva tror dere?

Er det mange som er immune? Jeg er ikke det, enda jeg har vokst opp med et titalls katter.

Noen med samme problemstilling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte første gang hos legen, og han sa at stelle med kattene og renske doen måtte jeg bare gjøre, helt greit... (to hunnkatter ca 1 år gamle. Har også kasse inne.) Da har jeg riktignok hatt katt hele livet, så er kanskje større sjanse for at jeg allerede har vært utsatt for det. Men syntes likevel det var rart han kunne si at det var såå greit, uten å ha testa, det står jo alle steder at det er stor risiko ved det... hmmm...

Tok blodprøve hos jordmor sist, får svar når jeg skal dit på onsdag.

Skrevet

Hvis han bare er ikke og ikke spiser mus ol. (dvs rått kjøtt) så kan han ikke bli smittet og ergo du kan ikke bli smittet.

Skrevet

Heia!

Synes ikke at det gjør noe om du tømmer kattekassa. Vi må ikke bli hysterisk og så redde for å bli smittet at vi ikke kan leve stort sett som normalt.

Det viktigste er at du har god håndhygiene. At du alltid vasker hendene når du har tømt den og alltid før du skal spise noe. Ellers vanlige regler som å vaske frukt og grønt.

Toxo er jo en bakterie som hovedsakelig smitter gjennom det du spiser.

Kos deg med katten din du, bare husk håndhygiene.-)

Skrevet

jeg syns det er helt forferdelig hvor forsiktig vi skal være med alt =( har 2 katter , typen gjør rent hos de.. men nå har det5 seg sånn at jeg har dilla på frukt å tør nesten ikke spise det pga denne vaske hysteriaen =( tenk om ungen min hommer ut med hjernefeil pga jeg ikke vasket frukten min godt nok ? uff hadde ikke klart å leve med det... hvorfor må det være SÅ overdrevet ? snufs

Skrevet

Må bare rette litt hehe. Det er ikke en bakterie, men en encellet parasitt.....

Skrevet

først må jeg bare si at jeg synes det er nær grensa med dyreplageri å ha innekatt...

Du skal bare holde deg unna avføringa til katten.. ikke noe annet;) Jeg har også katt og han har katt inne i tilfelle han ikke gidder å gå ut... Ikke noe problem.. Hoved poenget er bare hygiene ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...