Gå til innhold

April: Bananfluer - hva gjør man med de??

Anbefalte innlegg

Vi har fått en hel hærskare i hus. Hadde en sopp liggende som jeg hadde glemt, og dermed.. De blir jo bare fler og fler. Nå har jeg vasket søppelbøtta og alt matavfall som kastes herhetter skal pakkes inni plast. All mat som står fremme, brød og frukt, er enten pakket godt inn eller lagt i kjøleskapet. Og vi kan ikke la noe matrester bli stående!

Er det noen som har noen andre tips for å bli kvitt disse fæle dyrene???

Det blir jo en del matavfall med en liten i hus også...

Fortsetter under...

Jeg fikk et tips på skravlesiden som er bra; sett skåler eller eggeglass med en blanding av zalo og eddik oppi rundt forbi på kjøkkenet. Fluene (disse bittesmå - funker ikke på store fluer) blir tiltrukket av eddiken og så gjør zaloen at overflatespenningen brytes og dermed drukner fluene når de prøver å stå på eddiken. Effektivt!!

sånne bittesmå fluer som man får om sommeren/når det er varmt, spesielt rundt matavfallet. mange ganger bor de også i enkelte potteplanter.

kanskje vanligere for oss i varmere strøk? ;oP

Annonse

det skal visstnok funke å stappe fyrstikker i potteplantene...???...

men for all del- ikke på de plantene som småttingene får tak i!! :-) Har ikke prøvd det selv, så vet ikke.. men sist jeg hørte trikset, var fra han gartneren på nrk- frokost-tv.

Har også hatt besøk av dem, ja. Men hvor kommer de egnetlig i fra. Uten forvarsel kommer en hel bataljon, og så blir de borte igjen, og så er det plutselig masse igjen. Men de må jo komme fra noe sted? (Kanskje litt blond her nå, men allikevel altfor nysgjerrig til å ikke spørre, he, he)

Tror det ligger egg på planter og i jord jeg... Ble kvitt nesten alle her om dagen, og så hadde jeg noen nektariner stående i en kurv hvor den nederste nektarinen selvsagt hadde fått en dunk og begynt å mugne - da hadde jeg plutselig 53 nye fluer da jeg flytta på kurven. Arg. Men eggeglassene var effektive altså, har byttet dem ut noen ganger nå med kadavre oppi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...