Trudelutt_ Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Hei Min sønn er nå snart 14mnd og må fremdeles "ammes" i søvn hver kveld. Det er utrolig slitsomt og føler jeg ikke får tid til så mye jeg skulle ønske jeg kunne jort. Kan ikke gå ut på byen i tilfelle han skulle vakne og må ha pupp for å sovne ijenn. Tar heller ikke flaske og ikke smokk ( har prøvt siden han var 6mnd ) . Så nå vet jeg ikke hva jeg skal jøre for å få han til å sove rundt , hvertfall kunne ta flaske eller kopp. Alt uten å måtte ha nærkontakt med meg! Noen som kan hjelpe meg? Takk!
Ruske-Sara Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 Datteren min var også sånn. I tillegg til å ammes i søvn, våknet hun etterhvert hver time, fikk pupp og sovnet igjen. Siden hun spiste så mye på natta, så hun dumt på meg når jeg kom med grøtskjeia til frokost. Da hun var 10 mnd bare bestemte vi oss for å gi oss med dette tullet. Jeg la meg på gjesterommet med brystpumpe (det er da man skjønner hvor mye melk man faktisk har gitt i løpet av natta...). Mannen min lå ved siden av sprinkelsenga og strøyk og trøstet henne da den uungåelige skrikinga begynte. Vi hadde avtalt på forhånd at vi ikke skulle gi noe pupp før kl 4. Det ble to utrolig slitsomme netter med brystspreng og skriking. Det gikk overraskende fort å avvenne ammingen, men hun fortsatte lenge å våkne på natta, men ikke så ofte som før. Vi utvidet natta til kl 6. Det betydde ingen pupp og ikke ut av senga før kl 6. Det er lett og si, men vanskelig å gjennomføre, men man må bare lage en plan og gjennomføre den. Det er til det beste for både foreldre og ungen. Datteren min fikk en helt annen apetitt på dagtid etter dette, og vi ble alle mer opplagte. Jeg ser at vi beveger oss mot samme problemstilling med sønnen vår som nå er 6 mnd. Jeg må innrømme at jeg sliter med hva som er "riktig" å gjøre når det gjelder amming om natta. Han får jo grøt og middag nå, og trenger ikke nattamming lenger. Allikevel synes jeg han er så liten ennå til å skulle ligge å skrike etter pupp. Det er ikke lett. Lykke til!
Vertigo Skrevet 8. oktober 2006 #3 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg tenker at gutten din er kjempeheldig som har en mamma som gir ham det han uttrykker behov for - nærhet og trygghet når han skal sove. Det sagt - så forstår jeg godt at en føler seg bundet av å alltid skulle være til stede når babyen sover/skal sove. Anbefaler "The no-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley. (Se også http://www.pantley.com/elizabeth/ ). Et av tipsene der for å avslutte "sovepupp" er å med det samme barnet sovner å lirke ut puppen. Om det da våkner til/protesterer iherdig for det puppen igjen. Så gjør en det samme når barnet holder på å sovne igjen. Til slutt får du ut puppen med det samme. Så er det flere steg videre. Beklager at jeg ikke husker i farten. Hovedtanken er i alle fall at en i prosessen skal beholde tryggheten for barnet, slik at en unngår gråt og utrygghet - og får varige gode måter å gjøre ting på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå