Gå til innhold

hjelp - om hjelpestønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen!

Da nærmer utredningen på lillemor seg. Neste uke skal vi til 1. møte med pedagogisk-psykologisk rådgiver, og uka etter skal vi inn på Ullevåll til full undersøklelse. Gruer meg - men er glad for å komme i gang!

I mitt forrige innlegg fikk jeg spørsmål om jeg hadde søkt hjelpestøndad. Det har jeg ikke. Har lest litt om det på nettet - men synes det er vanskelig å se om vi har krav på støtte... Om vi bruker mer enn 2,5 time ekstra per uke på lilletutta fordi hun er så sent utviklet...

Hun går fulltid i barnehagen, og er nå motorisk på høyde med sine jevnaldrende. Men hun henger langt etter på språket. Det er vanskelig å vite hvor mye hun faktisk skjønner. Hun hermer ikke, og det virker som om hun ikke gjenkjenner ord (stort sett). Hvis jeg sier "hvor er ballen" - eller "kan du hente ballen" - så responderer hun ikke på det.

På den andre siden: Kan mamma få en klem? - og mamma får en stoooooooor klem. Skal vi bade? - gir gledesdans. Ordet is må ikke sies høyt dersom det ikke fører til at hun får en is...

Så - vi er ikke sikre på om hun forstår mer enn hun gir uttrykk for, fordi hun ikke bryr seg om ballen, eller dukken etc.

Tilbake til spørsmålet (ehm...): jeg kan ikke se per i dag at vi har noe mer arbeid ift vesla enn vi ville hatt ellers. Vi har ikke satt i gang med noe språkopplegg (det regner jeg kommer etterhvert nå som PPT er inne i bildet), og vi har ikke noe ekstra utgifter. Bortsett fra til NAN H.A -men det er pga melkeintoleranse og har jo ikke noe med at hun er sen å gjøre (vil jeg tro).

(Forøvrig synes jeg det er FREKT å minske NAN-pakningen med 20% og samtidig ØKE prisen med 8 %....)

Noen kloke innspill?

:)

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Hjelpestønad skal jo være om dere har ekstra arbeid i forhold til alder så det er jo mulig at du etterhvert føler at du har krav på dette. Det følger jo noen rettigheter til enkelte diagnoser, (cølaki = grunnstønad sats 4?)

Har du ekstrautgifter kan grunnstønad være et alternativ til hjelpestønad

Husk også at man kan prøve å legge med dokumentasjon for ekstrautgifter på selvangivelsen om man har ekstra høye utg. til kronisk sykdom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...