Bøggly Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Kjøpet lammelår i skiver på tilbud, og har laget fårikål av en del av det, men har lyst til å bruke resten til noe annet. Hva er godt? Tenker liksom noe i retning hvitløk og rosmarin, men hvordan????
coscos Skrevet 29. september 2006 #2 Skrevet 29. september 2006 Hei! Jeg har en kjempegod lammeoppskrift som burde passe til lammelår i skiver. Oppskriften jeg bruker er fra Jamie Oliver, hvor han bruker på lammeskanker, og jeg har også sett at matprat har "stjålet" oppskriften og kalt den for "spenstige lammeskanker". Vanskelig å få tak i lammeskanker, så jeg bruker lammebog i skiver i stedet (så lammelår i skiver burde også gå greit). Jeg har gjort litt om på oppskriften, men er ellers ganske lik. Du kan søke på matprat, hvis du vil ha originalen. Matprat er forresten et godt tips hvis du vil ha flere oppskrifter på lammekjøtt. 2 ts. salt 1 ts. pepper 2 ts. korianderfrø 2 ss. rosmarin 2 ts. oregano 2 ss hvetemel Bland krydderet i en morter og knus det godt før du blander i melet og legg det i en plastpose. Legg kjøttet i posen, litt av gangen, slik at melblandingen dekker kjøttet. Brun så kjøttet i litt olje før du har det over i en ildfast form. 1 båt presset hvitløk 2 finhakkede løk 2 ss balsamicoeddik 1 ss sukker 1 ts. chili paste (sambal oelek) 1 3/4 dl hvitvin, eplesider eller eplejuice 4 gulrøtter, skrelles og skjæres i skiver 1 stilk selleri, snittet i tynne skiver 2 bokser grovhakkede tomater frisk, grovhakkede krydder (basilikum, merian, bladpersille el.) Fres løk og hvitløk i en gryte. Ha i eddik og sukker og la det koke litt inn. Ha så i de andre ingrediensene og kok opp. La det koke noen minutter og smak på sausen. Jeg synes den er best når du kjenner en litt sursøt smak av eddiken og sukkeret, så ha evt. i litt mer av det som mangler. Ha sausen over lammeskivene i den ildfaste formen. Ta aluminiumsfolie over som lokk. Stekes i ovnen i ca. 2 timer på 180 grader. Kan evt. senke temperaturen til 150 grader og steke formen lenger. Retten er ferdig når kjøttet slipper beinet. Ha i de friske krydderne rett før servering. Jeg serverer med kokt ris og evt. baguetter. Ypperlig til søndagsmat hvis man skal ut å gå en tur, da gjør jeg gjerne ferdig formen dagen i forveien, og setter den inn i ovnen på 150 grader når vi går ut, og så er det bare å koke ris når vi kommer tilbake. Da kan jeg også justere temperaturen på stekeovnen, hvis kjøttet evt. må steke litt til. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå