Gjest Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Hva sa de til dere om eventuelt neste gang? Jeg fødte i uke 32 pga av morkakesvikt. Det ble hastesnitt og det var ikke akkuart noen opplevelse jeg har lyst til å få neste gang. På sykehuset var jeg litt uttafor og fikk liksom ikke spurt alle spørsmål jeg ville. Hva fikk dere høre? Noen grunn til at det skjert? Vil det skje igjen? Håper noen kan hjelpe meg her!! Takk:o)
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #2 Skrevet 28. september 2006 jeg hadde også morkake svikt .. alt startet med rier osv.så morkaka .. va da i uke 31+5 ... . årsak vet vi ikke . trolig pga at rienen var så sterke . at de altså påvirka morkaka .. ble hastesnitt her å .. siden jeg fødte min første i uke 35 å nå 31+5 så sa de at det va muligheter for prematur neste gang å ( UTEN AT DET GARANTERTE JA ) de sa bare det va mulig .. fikk heller ikke spurt noe særlig da vi var der,men spurte på etterkontroll osv .. '' har hørt mange som har født tidlig før men har gått tiden ut om ikke lenger senere..
*Maggi* Skrevet 30. september 2006 #3 Skrevet 30. september 2006 For 3 år siden kom vår datter til verden i uke 27 + 2 p.g.a. morkakesvikt. Jeg hadde en forhistorie med litt forhøyet blodtrykk før jeg ble gravid, og da jeg planla å bli gravid ble jeg satt på medisiner som ikke ville skade barnet. Alt gikk fint helt fram til uke 24, da fikk vi beskjed om at jenta vår vokste litt for lite, og i uke 26 ble jeg lagt inn på obs-posten. Etter 9 dager ville de ikke ta sjansen på at frøkna skulle være i magen lenger, og hun ble da forløst med keisersnitt. Til meg sa de at det er sannsynlig at samme vil skje om vi skal ha flere barn, men sikre kan de ikke være p.g.a. at de ikke er 100 % sikre på hva som var årsaken til morkakesvikten. De tror jo at det er mitt høye blodtrykk som var årsaken, og det er fortsatt et problem. Tror morkakesvikt er en vanskelig diagnose å si noe om, med mindre de er sikre på hva som har forårsaket morkakesvikten sist gang. Hvis det, som hos meg, var dårlig tilgang på næring fra morkaken, kan det være at de forebygger med å gi blodfortynnende, f.eks. Albyl E. Tidlig sykemelding og ta det med ro (ikke stresse) er også noen av forhåndsreglene vi skal ta, har jeg fått beskjed om.
Gjest Skrevet 30. september 2006 #4 Skrevet 30. september 2006 Takk for svar! Maggi- Jeg hadde også høyt blodtrykk, både før og under svangeskapet! Kan det ha noe med min morkakeløsning og da kanskje+ Fikk ikke medisiner, de bare sjekket blodtrykket og sa at det sikkert ville gå bra osv... hos lege...Ble litt usikker nå, kanskje de burde tatt det mer alvorlig?
*Maggi* Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 Hmmm, ikke godt å si. Spørs vel hvor høyt blodtrykket ditt var både før og under svangerskapet, vil jeg tro (om de burde tatt det mer alvorlig). Men - jeg ville iallefall tatt det opp med legen og forsøkt å få til en oppfølging hos noen som er litt mer ekspert på området enn en fastlege, ved neste graviditet. Vi har jo ikke så mye annet valg enn å stole på legene, og håpe at de vet hva de snakker om; jeg var heldig som har en fastlege som sendte meg videre til svangerskaps-ploiklinikken, som fulgte meg opp bra.
-*MARTINA*- Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Litt usikker om jeg svarer riktig nå...morkakesvikt?morkakeløsning?Jeg hadde morkakeløsning...Jeg har hatt normalt bl.tr.før og etter svangerskapene mine.Førstemann ble født i uke 24,0 pga morkakeløsning.Ingenting ble gjort selv om jeg hadde høyt blodtrykk hele tiden,og da jeg jeg var kommet til 23,6 startet riene/løsnet morkaken delvis.Han var ute ca 11 timer etterpå ved vaginal fødsel. Ble fulgt opp ved poliklinikken nå ved siste svangerskap.Hadde ikke høyt bl.tr.denne gang i det hele tatt og lillebror ble født fullbårent og frisk. De sa helt fra starten av at dette var en årsak som ikke trengte skje igjen,og det gjorde det heller ikke i mitt tilfelle heldigvis. Håper du får oppleve samme gleden som oss med å få et fulbårent og friskt barn:-) Klem
Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #7 Skrevet 14. oktober 2006 Morkakeløsning jeg mente ja...;o) Takk for svar jenter!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2006 #8 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg har ei jente som ble født prematurt og en gutt som ble født til termin. Han som ble født til termin fikk morkakeløsning midt i fødselen. Heldigvis var det en styrtfødsel, så alt gikk bra, men de sa da at det var vanskelig å vite forskjell på en morkakeløsning og en styrtfødsel fordi rieforløpet liknet på skjermen. Altså har det kanskje noe med kraftige rier å gjøre sånn som hun over sier? Er morkakesvikt noe annet enn -løsning? Hvis det betyr at den plutselig slutter å fungere, så er vel det som et hvert annet organ. Morkake er jo et organ, og akkurat som lever, hjerte osv så kan den slutte å fungere. Årsakene tenker jeg da at kan være at organet har en feil eller at det har fått et slag eller at det er plassert på et lite gunstig sted. Det er jo uansett ikke babyens organ, men ditt organ, så babyen kan være like fin, den. De jo ikke hvorfor en fødsel setter igang, så jeg tviler på de vet hvorfor morkaka svikter. Den bare gjør det innimellom.
*Maggi* Skrevet 16. oktober 2006 #9 Skrevet 16. oktober 2006 Morkakesvikt er nok noe annet enn morkakeløsning. Morkakesvikt er vanskeligere å oppdage, fordi den bare stille og rolig fungerer dårligere enn det den skal eller evt. slutter å fungere i det hele tatt. Det er riktig at morkaken er et organ som er dannet av mors kropp, men babyen er jo avhengig av at morkaken fungerer for at den skal få næring, så om morkaken svikter og man ikke oppdager det tidsnok, vil babyen kunne få for lite næring og surstoff, noe som igjen kan føre til hjerneskade eller i verste fall at babyen dør. Det som er veldig vanlig når morkakesvikt oppdages, er at det viser seg at man har hatt et eller flere infarkt i morkaken (dette kan man se etter at morkaken har kommet ut). I vårt tilfelle ble heldigvis morkakesvikten oppdaget ved at jeg ble fulgt opp på sv.skapspoliklinikken på Ullevål p.g.a. høyt blodtrykk (ikke svangerskapsforgiftning), og at man oppdaget vekstavvik på babyen. Vi fikk deretter målt gjennomstrømning i navlestrengen, samt tilførsel fra min kropp til morkaken, og det ble konstatert nedsatt gjennomstrømning begge steder. Ble lagt inn på Ullevål for observasjon, og etter 9 dager mente de at jenta vår ville ha det bedre utenfor magen enn i magen. Hun ble derfor forløst i uke 27 + 2 v.h.a. keisersnitt. Det viste seg at morkaken min var som en "inntørket svamp" og svært liten til å være såpass langt på vei; den veide kun 180 gram. På grunn av god oppfølging og leger som visste hva de gjorde, har vi en sunn og frisk 3-åring som i dag løper rundt og er som enhver annen 3-åring. Kommer aldri til å slutte å føle en dyp takknemlighet til legene og sykepleierne på Ullevål for denne lille skatten!
Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #10 Skrevet 20. oktober 2006 Hei dere! Takk for mange svar:o) Jeg var litt uklar i overskriften. Jeg hadde morkakeløsning, tror de... I uke 34 begynte jeg plutselig å blø -. mye... Helt ut av det blå skjedde det, på en spasertur på vei ned til stranda. Det gikk i hui og hast til Ullevål og lillegutt ble tatt med hastesnitt. De vet ikke hvorfor det skjedde med meg, og derfor er jeg redd det kan hende igjen neste gang. Jeg hadde høyt blodtrykk under svangeskapet, vet ikke om det kan ha noe å si. Jeg skal forresten på Ullevål mandag og snakke med fødselslegen under inngrepet og få gjennomgå fødselsjournal, så det blir spennende.
-*MARTINA*- Skrevet 21. oktober 2006 #11 Skrevet 21. oktober 2006 Det jeg fikk som forklaring på dette med morkakeløsning var at det er så mye som skjer når morkaken dannes bl.a.med mange nye blodårer++at det lett kan skje en feil der.
Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #12 Skrevet 22. oktober 2006 Men er det sånn at det er større sjangse for en som har hatt morkakeløsning kan få det igjen neste gang?
-*MARTINA*- Skrevet 22. oktober 2006 #13 Skrevet 22. oktober 2006 Nei,det var det svært liten sjanse for.Legen pratet om at det var 2 grunner til at man fødte prematurt.Husker ikke akkurat helt hva hun sa,men den ene gruppen som var utsatt for prematur fødsel igjen var dem som hadde for kort eller svak livmorhals og det andre var den gruppen som vi faller inn i som bl.a. var morkakeløsning.Vi var "heldige"som var i den gruppen fordi det var liten sjanse for at det skulle skje igjen.Fikk kjempeflott oppfølgning denne gang med time minst en gang i mnd.UL hver gang og sjekk av livmorhals++ regelmessig.Følte meg så trygg som det var mulig å føle det.Slet riktignok endel midt i svangerskapet sånn psykisk,men i det store og hele gikk det veldig fint denne gang i forhold til hva jeg hadde trodd på forhånd:-),mye takke være svangerskapspol.!De tok meg på alvor,og det var en god følelse. klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå