lengter daler ned i skjul... Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 jeg ringte nå for å få time hos gyn, fikk jo henvisning dit av fastlegen min.. . . der står det at jeg har prøvd i 1 år... men nå sa de der at man skal ha prøvd i 2 år før man får ordentlig utredning.... men jeg kunne få time etter nyttår en gang..... men hun skulle sende respt på pergotime og noe regime ift å ta blodprøver 3 ganger på spesielle dager ift til syklusen. . . . noen so m har gjort det? så da får jeg altså pergo uten at det egentlig er helt sikkert at jeg ikke har el. . . . er det vanlig? blir jo glad at no sker da. . . . ble bare litt nervøs når jeg plutselig skal begynne med det.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 28. september 2006 #2 Skrevet 28. september 2006 hmmmm..... hørtes rart ut. tror jeg ville kontakten en annen gyn!
lengter daler ned i skjul... Skrevet 28. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2006 så det er ikke vanlig måte å gjøre det på? hva er det du reagerer på?
jordbærsjokolade Skrevet 28. september 2006 #4 Skrevet 28. september 2006 Dette var jo både bra og dålige nyheter...Dårlig fordi legen sa at man må vente i to år!!?? Jeg trodde det var ett år jeg..Det er det legen har sagt til meg.. Men gode nyheter fordi hun vill sette igang med blodprøver nå!!
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 28. september 2006 #5 Skrevet 28. september 2006 for det første så er det vanlig å begynne utredning etter 1 år. og da skal du gjennom en gu for å sjekke at alt er okk og ta noen prøver og sånn. så hvis alt er i orden og gyn mener ut fra div blodprøver at du trenger pergo,så kan hi skrive ut resept. og da skal du også ta blodprøver både før og etter de er tatt.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 28. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 28. september 2006 ja..... hun sa ihvertfall at det var 2 år der..... men det kan vel ikke skade å prøve pergo?
jordbærsjokolade Skrevet 28. september 2006 #7 Skrevet 28. september 2006 Jeg kjenner ikke til Pergo, men det vanlige er etter ett år altså, men kanskje de har ekstra lang vente tid der hvor du går? Det kan jo hende da!
lengter daler ned i skjul... Skrevet 28. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 28. september 2006 ja de hadde opp til 6 måneders ventetid..... så da prioriterer de sikkert de som har prøvd i 2 år eller lenger.
jordbærsjokolade Skrevet 28. september 2006 #9 Skrevet 28. september 2006 Når jeg tenker etter...Skal ikke pergo i tillegg til å gi el...gi veldig fine egg da? Mulig det bare er tull, men syntes jeg husker å ha lest noe sånt:) Vi håper det!!!
lengter daler ned i skjul... Skrevet 28. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 28. september 2006 ja det får vi håpe! vet ikke om jeg har el... men håper ikke det er farlig å ta pergo selv om man har det.
sineline Skrevet 28. september 2006 #11 Skrevet 28. september 2006 Jeg er også i gang med utredning, men jeg ble anbefalt av fastlegen å ta kontakt med gynekolog på private klinikker som feks volvat da det ofte er lang ventetid hos de andre. Det har jeg gjort og føler jeg har fått en fantastisk oppfølging der. Men det koster litt.. Uansett skal man utredes etter ett års ufrivillig barnløshet, ikke to. Tror jeg har litt peiling siden det er dette jeg til daglig jobber med. Du må ha lykke til og stå på!!
lengter daler ned i skjul... Skrevet 28. september 2006 Forfatter #12 Skrevet 28. september 2006 hmmm.... ja da stoler jeg på deg... men kan det være at de har satt en grense på 2 år fordi det er så lang ventetid... og sikkert mange som har prøvd i 2 år og lenger.....
sineline Skrevet 28. september 2006 #13 Skrevet 28. september 2006 Har faktisk ikke hørt før at man må vente i to år, regelen hos oss er at par som aktivt har forsøkt å bli gravid i ett år skal få tilbud om utredning. Dette kan ta tid og før du er i gang med IVF kan det fort ha gått to år, men de fleste er igang før det. Jeg har alltid gått til gynekolog på Volvat og derfor sluppet å vente. Men har hørt at mange andre gynekologer har lange ventelister.....
lengter daler ned i skjul... Skrevet 28. september 2006 Forfatter #14 Skrevet 28. september 2006 ok... takk..... tror eg prøver med pergo først nå.... og hvis det ikke funker så skal jeg bestille time på volvat... det er jo verdt pengene....
Serial mom Skrevet 28. september 2006 #15 Skrevet 28. september 2006 Hei lengter:-) Du skal ikke måtte vente lengre enn 1 år før du har rett til å få hjelp. Men er det lang ventetid kan man jo selvsagt ikke styre det. Jeg ventet bare noen få uker på å få min første time hos gyn.,men jeg bor i Oslo og her er vi litt bortskjemte mtp at det finnes så mange å velge mellom. Først av alt skal legen din ta noen standard blodprøver av deg,og resultatet av de skal du ta med til første time hos gyn. Der får du da enda en samtale(a'la den du har hos legen først),så undersøkes du både ved at gyn kjenner litt inni deg og trykker på livmora di ovenfra,deretter kikker de inni med UL for å se på livmor og eggstokker(ser etter hevelse,cyster o.l) Dersom du selv har sjekket at du har EL hver måned,og noenlunde regelmessig syklus av normal lengde,så er egentlig Pergo o.l medikamenter unødvendig.(med mindre det feiler deg noe som skulle tilsi at pergo kan hjelpe på) Det er også lurt at mannen leverer sædprøve,bare for å se at det ikke er han det er noe galt med. Finner ikke gyn. noenting vurderes deretter hva som skal skje videre. Dette kan være noe individuelt,men i mitt tilfelle ble jeg henvist direkte til Ullevål sykehus for lapraskopi. Hun kunne ikke se noe galt hos meg,jeg er 28,slank,ikkerøyker,drikker ikke,trener,spiser sunt,har EL hver gang og regelmessig syklus. Samt at jeg har hatt en SA for halvannet år siden og ikke blitt gravid etter det. Finner de ingenting ved lap. går jeg rett til prøverør. synes du skal sjekke litt rundt og finne noen andre som kan vurdere deg også,du skal ikke være nødt til å vente så lenge... Lykke til!
sineline Skrevet 28. september 2006 #16 Skrevet 28. september 2006 Gjør det, time på volvat får du raskt, og uten henvisning fra fastlegen. Vel verdt pengene, de er utrolig flinke og effektive! Lykke til!!! Forhåpentligvis blir det sommer- babyer på både deg og meg...
Serial mom Skrevet 28. september 2006 #17 Skrevet 28. september 2006 P.s Foreløpig går jeg til offentlig gyn. og det funker kjempebra. Unødig å betale masse ekstra allerede nå(medisiner og prøverør o.l er dyrt nok som det er,dersom en kommer så langt..) Synes en at det går tregt,eller det offentlige ikke klarer å finne noe,kan man heller bytte til privat klinikk.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 28. september 2006 Forfatter #18 Skrevet 28. september 2006 hei eli karamelli! takk for langt og bra svar! jeg har jo ikke funnet el med tester hjemme. tok blodprøve hos fastlegen for å se om jeg har hatt el... legen sa bare at svarene lå innefor normalen... uten at det sa meg så mye.... så jeg prøver vel med pergo uansett..... og så skal jeg purre litt på time hos gyn. de sa også at sambo burde levere en sædprøve... men at det hastet ikke... kunne ta det med meg først....
Serial mom Skrevet 28. september 2006 #19 Skrevet 28. september 2006 du må begynne å tempe,da finner du veldig lett ut om du har EL,og bruk de dyre apotek-testene om du skal teste om du har EL.(men temping er det enste som viser helt sikkert om du har hatt EL,tester kan vise falskt positiv,det er ikke sikkert egget løsner selv om det er modent) Det er ikke bra å bruke medisiner om man ikke trenger dem,det kan i værste fall klusse til syklusen din. Og de kan ha litt dumme bivirkninger. Bor du i Oslo kan jeg tipse om en veldig grei kvinnelig gyn. med kort ventetid:-) Nå går det sikkert greit å ta pergo,men synes ikke din gyn. virka så opptatt av å finne ut av ting,så ville funnet en annen. Dersom de ikke synes du er for ung til å starte da,noen leger er litt gammeldagse sånn sett. Vet ikke hvor gammel du er?
lengter daler ned i skjul... Skrevet 28. september 2006 Forfatter #20 Skrevet 28. september 2006 jeg har aldri tempet nei..... kanskje jeg skulle begynne med det... har bare brukt el tester fra billigetester.... fikk aldri utslag på de.... jeg bor på lørenskog...... men har fått anbefalt en annen gyn i lillestrøm av han akupunktøren..... tror jeg skal prøve henne istenden. jeg blir 28 i desember så jeg tror ikke jeg er for ung akkurat..... skal nok høre med gyn en gang til før jeg begynner på pergo.....
zzzzz-frøken Skrevet 28. september 2006 #21 Skrevet 28. september 2006 Hva here gynekologen du anbefaler elli-karamelli?
zzzzz-frøken Skrevet 28. september 2006 #22 Skrevet 28. september 2006 ...eller heter mente jeg jo å skrive
Serial mom Skrevet 28. september 2006 #23 Skrevet 28. september 2006 Ja, gjør det du! vi er jevngamle da,fyller 28 en måned før deg bare:-) Min gyn holder til hos smestad-gynekologene,så dersom det drøyer for deg vet jeg de har kort ventetid... Er et par andre slitere her inne som går dit også,vet jeg. Temping funker veldig bra,har du EL vil du kunne se det på kurven,spesielt etter et par sykluser,da kan du lettere lese tendensen. De billigtestene er ikke så veldig stas,de funker bare for noen,så det er verdt å investere i noen skikkelige,iallfall for et par sykluser. Finner du EL et par-tre ganger på rad kan du heller slutte å tempe og teste,for da vet du at alt er som det skal. du kan lese mer om temping på www.pernille.info :-)
Serial mom Skrevet 28. september 2006 #24 Skrevet 28. september 2006 Hun heter Anne Cecilie Hallquist,og holder til hos smestad-gynekologene:-) Tror flere der var veldig greie:-)
lengter daler ned i skjul... Skrevet 28. september 2006 Forfatter #25 Skrevet 28. september 2006 ja jeg har lest litt der men skal lese mere.... tusen takk!! ja da er vi nesten like gamle.... sambo er 36 og synes at skal han ha flere barn så må det bli ganske snart.... han har en sønn på 10...... og han vil ikke bli pappa etter 40... jeg skjønner jo det... han er egentlig fornøyd sånn som det er nå, men han synes jo det er koselig med et barn sammen med meg.... når jeg sier at jeg vil ha barn så sier han... jeg vil ha DEG og hvis du vil ha barn så vil jeg også det!! synes det er litt søtt jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå