Gå til innhold

Lavt stoffskifte i svangerskap.

Nupp

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter forrige svangerskap. Har gått på medisiner i litt over et år og ble så gravid igjen i sommer. Desverre gikk det ikke så bra og er midt i en abort nå. Har hatt en MA og det ble oppdaget i 11 uke. Jeg tenker å prøve igjen om et par mnd. Men er litt bekymret for det med stoffskiftet. Har hørt at man skal følges litt ekstra opp når man har lavt stoffskifte og er gravid. Er ikke fornøyd med legen jeg har og ønsker å bytte. Noen som kan anbefale en lege i Oslo som er flink på dette området?

Fortsetter under...

http://www.xlpluss.no/thyroforum/

Her finner du en masse om stoffskifte og en god del om det å bli gravid.

Eg anbefaler at du først sjekker om stoffskiftet ditt er bra nå. Test TSH, FT3 og FT4. TSH skal ligge rundt 1, FT3 og FT4 i øvre del av normalområdet. Dessverre er der mange leger som ikke vet nokk om stoffskifte og er fornøjde så lenge tallene dine er såvidt innenfor normalen.

Når du blir gravid bør du testes ofte for å sjekke om stoffskiftet fremdeles er ok. Nyere forskning viser at man ofte må øke dosen med så mye som 50 % gjennom graviditeten. Selv blir eg testet hver 4-6 uke og eg har økt dosen min med 50 mikrogram levaxin tilsammen siden eg blev gravid.

Lykke til videre.

Ja, det er veldig viktig å få regulert stoffskiftet riktig under svangerskapet, spesielt de første 20 ukene. En forskningsrapport som nettopp er sluppet har vist større fare for skader på indre organer hos fosteret hvis moren har lavt stoffskifte. Du skal helst ha litt høyere verdier enn normalt når du er gravid. Hvis ikke legen din tar dette alvorlig så hadde jeg absolutt vurdert å skifte lege..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...