Gå til innhold

hjelp??? Gravid og røngtgen!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!!! Jeg skal til tanlegen denne uka og lurer på og ikke gå,er det farlig i forold til det lille nurket der inne i magen? Jeg tenker på stråling å sånn.Noen som hvet???Er 17+1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å ringe og spørre tannlegen? du er neppe den første gravide de tar inn :)

Skrevet

Bare informer om at du er gravid til tannlegen. Det blir ikke tatt røntgen av tennene når du er gravid, så det kan nok hende du må tilbake etter at beibien er ute..

Skrevet

si det til tannlegen at du er gravid. man skal ikke ta røntgen av kroppen når man er gravid, men tennene går bra for man pleier å ha en sånn plate under haka som hindrer stråling fra maskinen intil kinnet ditt og ned i magen osv..men uansett så er det ikke bra å legge fyllinger i tennene om du har hull osv.. fordi man ikek vet virkningene av det på forsteret..

Skrevet

hei du!

Har akkurat kommet hjem fra tannlegen...og det er tredje tannlege besøket på 1 mnd. Det går helt bra, men du skal ikke på noe måte ta røngten!! Bare si ifra, de har rutiner på dette. Kanskje ta en tlf samtale, fortelle at du er gravid,og spør om de er avhengig av å ta røngten for å utføre noe tannpleie på deg:-)

klem

Skrevet

Det er overhode ikke farlig/uheldig å ta røntgenbilde av tennene når du er gravid, og de som tror noe annet tar nok feil.

Skrevet

Så vidt jeg har skjønt kommer det litt an på hvor i munnen de skal ta bilde - åssen vinkel de må ha liksom? Uansett vet sikkert tannlegen det.

Skrevet

Tannlegen min sa at det er to ting de ikke gjør når man er gravid, det er røngtgen og amalganfyllinger (med det har de uansett slutta med). Jeg strålte babyen min litt likevel jeg da. Var ca 3 mnd på vei, og hadde ikke begynt å fortelle at jeg var gravid til folk jeg kjenner en gang. På "røngtgenrommet" sto det at man måtte si fra om man var gravid, men ordene kom bare ikke ut av munnen på meg. Greide bare ikke å si det. Så håper ikke lilleknøttet tok skade av det.

Skrevet

hvis strålingsvinkelen går ned mot magen, så er strålingen uansett minimal og vil ikke treffe fosteret...5 cm fra strålingsfeltet er det heller ikke mer stråling når du tar bilde av ei tann. Fosteret vil få mer stråling av en flytur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...