Gå til innhold

Noen som har høyt blodtrykk her, altså fra før graviditeten og som skyldes andre ting?...


Maigutt07 + maijente10

Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist høyt blodtrykk etter en døgnmåling i vår, mest sannsynlig arvelig idet hele slekta har det, også noen unge i slekta.

Legen min ønsket at jeg skulle starte med tabletter for det i sommer men jeg nektet idet jeg prøvde å bli gravid og har hørt rykter om at man ikke skal ta blodtrykksmedisiner i svangerskap. Legen har jo ikke peiling, virker som om jeg er den første i fertil alder han har hatt som pasient (og han er ca 60 år)...

Er nå gravid, 4+3, og lurer nå veldig på om høyt blodtrykk kan føre til økt risiko for SA og andre farer...

Og om det kan føre til svangerskapsforgiftning, eller om dette kun er høyt blodtrykk man får pga graviditeten...

Noen som vet?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

 

Jeg har litt av det samme problemet som deg. Fikk svangerskapsforgiftning under mitt ørste svangerskap, og siden det har ikke blodtrykket mitt blitt helt normalt igjen. Før graviditeten var mitt blodtrykk helt normalt, men høyt blodtrykk ligger i slekta mi også, så jeg er jo redd det har kommet for å bli. Nå er jeg gravid for andre gang (11+2), og er selvfølgelig engstelig for blodtrykket mitt. Har ennå ikke vært på kontroll, har time neste uke, og er veldig spent på hva legen sier. Men før jeg ble gravid igjen spurte jeg legen min om jeg burde vente med å bli gravid, og om det var spesielle forhåndsregler jeg burde ta. "Neida, ta det bare helt med ro", sa hun. Blir jeg gravid får jeg ekstra oppfølging, og jeg måtte ikke engste meg. Jeg er temmelig sikker på at sjansen for å få svangerskapsforgiftning ikke øker selv om du har høyt blodtrykk i utgangspunktet, siden det er noe som kommer pga selve svforgiftningen. Når det gjelder blodtrykkssenkende medisiner, er jeg litt usikker. Jeg gikk selv på medisiner den siste måneden før fødselen, og det var ikke farlig for barnet, men hvordan det er med langtidsbruk, vet jeg ikke. Kommer vel litt an på type medisin og dosen. Vet ikke om dette svaret hjalp deg så mye, men vi er iallefall flere i samme båt. Har i allefall selv tenkt å ta alle forhåndsregler denne gangen, spise mest mulig sunt (lite salt oog sukker), og holde meg mest mulig i form, i den grad jeg greier det....

Anbefaler deg å skifte lege, og i tillegg gå til jordmor - de vet gjerne minst like mye om dette som legene. Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, godt å høre at vi er flere:o) Vet jo at kusina mi som også hadde høyt BT faktisk fikk lavere BT under sitt svangerskap og at det mest sannsynlig ikke gjør noe med høyt BT, men blir jo litt bekymret for alt mulig vet du..:o) Godt å høre at legen din hadde sagt at det ikke gjorde noe da. Og at man kan ta medisiner dersom det skulle bli faretruende. Jeg skal gå til jordmor når den tid kommer ja, tydelig at det er mange fastleger rundt omkring som ikke kan alt de får lønn for å kunne, ser jo det av mange andre tråder her inne på bim...

Lykke til videre med svangerskapet da:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...