Gå til innhold

Syk nok for sykemelding?

tredjemannpågang

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid med mitt første barn, en gutt!!!, og har termin 7 februar. Jeg er plaget av kvalme og oppkast stort sett hele døgnet og har vært det siden ca uke 6. Føler meg også helt utslitt. Nå har også ryggen gitt etter, og jeg har fått mine første symptomer på bekkenløsning.

Svangerskapet ble oppdaget på en ganske dramatisk måte, hadde en operasjon på livmor og eggstokk, ble sendt hjem, hadde store smerter, ble innlagt igjen og konstatert gravid i 5 uke. Ble sykemeldt med en gang, og var det i ca to måneder for å la kroppen og babyen komme seg etter operasjonen. Alle legene var sikre på at det bare var spørmsål om tid før jeg mistet barnet, da operasjonen ble utført på lignende måte som en gammeldags abort.

Etter disse to månedene har sykemeldingene mine blitt forlenget hver gang pga disse andre plagene mine. Resultatet er at jeg ikke har vært på jobb de siste 4mnd. Jeg har mye ansvar på jobben, og en del mennesker er avhengige av meg. Det kan hende jeg blir sykemeldt resten av svangerskapet også, så er det jo permisjon etter det. Så da har jeg rett og slett forsvunnet fra jobben, uten forvarsel, og blitt borte i nesten to år. Jeg leser her på nettstedet at de fleste fortsatt er i jobb. Jeg har slitt mye med dålig samvitittghet for at jeg er hjemme, og lurer på om jeg kanskje ikke er plaget nok til at jeg bør gå hjemme. Kanskje jeg bare burde tåle det, bruke litt viljestyrke og gjøre det jeg blir betalt for. Noe andre som er sykemeldt? Noen som har råd eller meninger på hva jeg bør gjøre? Veldig, veldig dårlig samvittighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jobben er det siste du skal bekymre deg over når du er den situasjonen du er i. Babyens beste kommer først uansett! Du hadde nok aldri kunnet tilgi deg selv hvis det skulle skje noe med den lille bare pga. av at du presser deg tilbake i jobb. Dette er ikke din feil, og arbeidsgiveren din må faktisk bare akseptere at du ikke kan jobbe, pluss at det er legen din og ikke deg selv som bestemmer at du ikke bør jobbe og overanstrenge deg. Nyt den tiden du har nå og gjør deg klar til babyen kommer, du trenger den energien du har da. Tenk hvis du skulle gått ut igjen i jobb nå, da er du helt utslitt til babyen kommer i februar. Det er absolutt ikke verdt det... Jeg er i full jobb nå, men kjenner at det er ikke mye lenger jeg klarer å jobbe. Det alt for mye press på arbeid da alle krever så mye av meg. Jeg er avdelingsleder på et hotell. Dette presset er helt ok, men ikke så lenge jeg er gravid. Kjenner at kroppen blir mye fortere stresset enn før og jeg blir mye mer sliten av det... Jeg har termin 12. feb. og har funnet ut at det er bedre å sykemelde seg før man når bunn, da kan man hente seg inn igejn før det har gått for langt. Det er viktig å tenke at hvis du ikke har det bra har ikke babyen det bra heller!

Håper dette fikk deg til å føle deg litt bedre!:) Ikke ha dårlig samvittighet!!!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tusen takk for innlegget ditt! Jeg er den første i vennegjengen som har blitt gravid, så har ikke hatt mange og lufte dette for. Du har jo selvfølgelig rett i at babyen kommer først, men er redd for at jeg bare tåler mindre enn de fleste, at jeg er lat/feig. Så godt å høre at andre også synes jobb kan være slitsom i denne tilstanden.

Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei..

Her sitter jeg med dårlig samvittighet i samme situasjon,ikke medisinsk sett, men er også sykmeldt og takler det RIMELIG dårlig..

Den første tida besvimte jeg hele tiden så jeg ble nærmest en trussel for meg selv på jobb..og selvfølgelig da ting så ut til å gå min vei ville ikke ryggen mer.

Jeg er ikke ei jente som liker å ta det med ro, men må man så må man. Og hva gjør vi ikke for våre små!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dårlig samvittighet i forhold til sykemelding har jeg også hatt. Det er ikke godt. Men det er noe vi som gravide ikke MÅ ha. Vi trenger mer ro og barnet trenger ro. Selv har jeg vært så stressa på jobb at jeg bare kunne ligge på sofaen og grine når jeg kom hjem. Sånn skal det ikke være. Ble sykemeldt 100% tre uker. Det var så godt. Nå går jeg 50% en stund.

Ikke ha dårlig samvittighet! Kos deg heller! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldeles ikke ha dårlig samvittighet. Det er ikke du som bestemmer om kroppen din orker mer eller ikke, det er faktisk kroppen din som bestemmer det.

Og uansett er det en lege som tar ansvaret for å vurdere om du er for dårlig til å gå på jobb eller ikke. Hvis du går til legen og forteller hvordan du har det, og hun sier at da bør du sykemelde deg - ja, da bør du det. Og du skal ikke ha noe dårlig samvittighet for det, like lite som legen din skal ha dårlig samvittighet for å gjøre jobben sin!

Så det så. Basta bom. (strenge-blikket nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

jeg er gravid med mitt 2 barn og har vært aktivt sjukmeldt i 8 uker pga. bekkenløsning. Jobber på sjukehjem og det sa fort stopp for mine vegne. Dette syns jeg har fungert bra fram til ca. 1 uke siden. da forverret det seg. hadde tenkt å gå 50 % sjukmeldt og 50 % aktivt sjukmeldt, men det fikk jeg ikke lov til, for jeg fikk ikke lov av trygdekontoret å gå mer enn 8 uker. Så nå er jeg plutserlig 100 % sjukmeldt. Sånn kan det også gå... DusteNorge sier nå jeg!!!

Men en ting har jeg lært meg som jeg vil si til deg, det er INGEN som kommer og klapper deg på skuldra å sier takk etter du kanskje har ødelagt helsen din og babyen din!!! Husk det er bare du som vet din egen begrensning.

Lykke til videre i svangerskapet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...