emil070706*kom*140706 Skrevet 28. september 2006 #1 Del Skrevet 28. september 2006 Min fødsels historie, da emil kom til verden. Torsdag 13 juli kl 20:22 seks dager etter termin 7juli, kom det en kynner , den var ikke noe vondere enn vanlig og varte ikke lenger , men av en eller annen grunn viste jeg at dette var begynnelsen på noe. Så jeg begynte og skrive og ta tiden, ganske riktig kom det en ny etter et kvarter. Kl 22:30 ber jeg sambo om å gå å dusje, jeg hadde jo ikke sakt noe til han ennå for jeg viste at han kom til og gire seg opp og ikke få gjort de praktiske tingene, så mens han dusja ringte jeg til jordmor, vi bor to og en halv time unna sykehuset så man blir frakta i ambulanse med jordmor til sykehuset. Jordmor mente jeg skulle reise med en gang , hun sa ” du vet jo ikke hvor lang tid det vil ta, og det er ikke noe koseligt å føde i ambulansen ” det var jeg jo enig i men tenk hvis det var falsk alarm,, kjørt så lenge også bli sendt hjem i gjenn det visste jeg ikke om jeg orket. Vi ble enige om og møtes på hennes kontor for sjekk å så ta det derifra. Sambo kom ut av dusjen og jeg sier eehh kjære vi må reise.. hææ.. hvor da sier han.. Jeg har ringt jordmor, sier jeg åå da blei han gira. Vi var på kontoret til jordmor kl 1 på natta og ble undersjøkt ja her er det gode 3 cm å jess tenkte jeg men jeg hadde jo hatt åpning i noen uker så jeg turte ikke håpe enda,,, jeg blei litt stram i maska så sier jordmor har du en nå ,, ja sier jeg .. hun kjenner på magen min og sier det der er ingen kynner så det blir nok fødsel på deg nå.. sykebilen kom og vi reiste nedover,, nå kjente jeg att dette kommer ikke akkurat og til å bli behagelig, for nå begynte det og gjøre vondt. Vi annkom sykehuset på slaget 3, og ble tatt i mot av en barne pleier og satt i ctg,, selvfølgelig hadde de ikke hatt en fødsel omtrent hele uka men selvfølgelig den natta jeg skal føde , ja da har resten tenkt til det og... så alle jordmødre var opptatte ,, timene gikk og smerten økte på, og sambo knadde på ryggen min for harde livet kl 7 kommer det inn en jordmor etter 4 timer.. Da var jeg sånn passe iritert, og hun sier at forløpig må jeg bare vente men sier at vi burde gå litt for å få fortgang i sakene. Sa at vi bare måtte gå i kantina og spise osv.. Jeg ble litt paff av at hun ikke undersjøkte meg , for jeg ville jo vite om det var fremgang ,men jeg fikk vell vente da. Vi tok en tur ut og ikk litt , men nå begynte det og gjøre ordentlig vondt det stod noen benker i halvmåne form og ca 50 m mellomrom.. jeg kom meg til en og en benk mellom hver ri.. Vi gikk opp i gangen og kikket litt rundt.. der var det bilde av alle som jobbet på barsel og fødsel avd.. jeg la merke til en og hun sa jeg til sambo at jeg håpet jeg ikke fikk.. Vi gikk inn på motagelse rommet i gjen og nå tekte jeg med meg selv at nå måtte det skje noe snart jeg hadde så vondt og samtidig var jeg så trøtt. Endelig kom det en jordmor inn , men det var jo selvfølgelig hun jeg håpet jeg ikke fikk. Men men nå tenkte jeg ikke så mye på det Hun sa at nå skulle jeg undersjøkes.. 3cm hvordan er det mulig, jeg begynte og grine av fortvilelse, jordmor gikk ut og kom inn igjenn og sa at jeg skulle få sove. Selv om jeg ville bli færdig med dette her så hørtes det bra ut. Vi fikk fødestue og Jeg fikk en sprøyte med morfin og en sovepille..nå var klokka 9 på morningen. jeg våknet rundt 12 da kom smertene for fult og jeg ba sambo om og løpe og finne en prekestol for nå greide jeg ikke ligge lenger ,og ikke greide jeg og stå å gå uten og støtte meg. Jeg gikk og gikk . å dæven det gjorde vondt nå, mitt råd til dere andre som skal føde,som hjalp meg veldig var å telle nedover fra 100 da hadde jeg noe og konsentrere meg om og når jeg kom til 80 så var den snart ferdig. Kl 17 kom jordmor inn i gjenn og sjekka opningen, Det var ikke mer enn 3,5 cm , men jordmor prøvde og trøste meg , hun sa at selv om jeg synes det hadde sjedd lite så hadde det vist sjedd mye fordi livmorhalsen min var open men tjukk og ganske hard men nå var den vist flat og myk. Jeg synes ikke det var så mye trøst ,men det måtte jeg jo bare godta. Ca kl 18 ringte jeg i klokka for nå måtte jeg ha noe smertestillende,,, jeg var så heldig å få en jordmor som tydeligvis ikke var noen tilhenger av det , men jeg skull få bade.... I badekaret holdt smertene seg på ett nivå jæææææævli vondt men jeg klarte og konsentrere meg. Og sambo løp fram og tilbake fra kantina for der hadde de en maskin som lagde knuste isbiter det var skikkelig digg og ha i munnen.. Kl 20 orka jeg ikke sitte der lenger og vi ringte på jordmor, jeg stod opp og la meg i senga for og undersjøkes ,, 6 cm jeg pusta lettet ut over at hun ikke sa 4. Jeg reiste meg opp for å stå i preke stolen i gjenn og da sa det pang , jeg greide ikke stå lenger og neste ikke prate, jeg fikk bare ut av meg ” ring” til sambo . jordmor kom inn å jeg sa gi meg noe gi meg noe.... hun sa ingen ting ,, lystgass sa jeg ja det kan du få ....klokka var blitt 21. Jeg la meg i føde senga for det var enklest og begynte og puste lystgass. Og det sier jeg ,for meg virket ikke den lyst gasseneller så hadde hun på så lav prosent at jeg merka ingen ting.. nå kom det noen rier som gjorde at jeg bare lå og vrei meg av smerte og det sier jeg , jeg trodde ikke at jeg skulle overleve det. Jeg hylte.. gi meg noe sterkere sa jeg detr eneste du kan få nå er epidural jeg tenkte med meg selv hvorfor i helvete tilbyde du meg ikke det før.men først så måtte hun sette drypp å sånn i hånda på meg . Hun stakk meg i treforskellige blodårer før hun traff...hun skulle sjekke åpningen før annestesi legen kom inn , 9 cm sier hun ,, dette har gått fort på slutten det blir nok ingen epidural på deg, annestesi legen kom inn og han blir sendt ut i gjenn, det var noen rier som kjentes ut som jeg ble delt i to.. Jeg fikk beskjed om og reise meg opp i prekestolen ,, det var vondt det ,, alle har sakt når press veene kommer så er det en befrielse ,, jeg kn ikke i meg enig jeg synes det var verre, jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle greie og presse når det var så jæævli vondt, jeg fikk ingen ordentlige pressveer heller bare sånn halveis, jeg pressa på il slutt så det kom blod oppover inni slangen med dypp,,sambo ble litt nervøs da. Jordmor satte meg på drypp for og få i gang pressveene da husker jeg at jeg sa ”skal du gjøre så jeg få enda mere vondt nå da ” Når hodet sto i åpningen l jeg meg oppi senga i gjenn sånn at jordmor skulle prøve og forhindre at jeg revnet så mye . det er vist veldi stor sjanse og revne når du står..... Nå var den berømte sviinga der o ganske intenst.Nå er hodet snart ute , vil du se far?,, ehh nei takk , sambo er ikke noen stor fan av gørr og blod. Nå er jeg dritt lei så jeg trakk pusten og pressa en siste gang så hele ungen kom ut på en gang.. 54 cm 36 rundt hode og 3820 g. det ble helt stille ,, skal han ikke skrike sier jeg når jeg får han på bryste, det lille nurket mitt bare lå der og så seg rundt,, åå han var så pen far gråt en skvett han og. Jo nå kommer han til og skrike sier jordmor i det hun stikker han med en sprøyte, han lagde bare en grimase og kikket seg videre rundt,, 5 sting og amming senere var jeg klar for dusjen ååå det var deiligt.. .. han er verdens peneste og snilleste lille gutt. stor takk til alle på ringeriket sykehus føde og barsel avd.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6481418-da-min-lille-emil-endelig-meldte-sin-ankomst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
marese83 Skrevet 28. september 2006 #2 Del Skrevet 28. september 2006 hei!! hvem jordmor hadde du?? Jeg har oxo født på ringerike, 2 juli i år... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6481418-da-min-lille-emil-endelig-meldte-sin-ankomst/#findComment-6489900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emil070706*kom*140706 Skrevet 30. september 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 30. september 2006 jeg hadde ingri tangen tror jeg..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6481418-da-min-lille-emil-endelig-meldte-sin-ankomst/#findComment-6511469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lissi* Skrevet 1. oktober 2006 #4 Del Skrevet 1. oktober 2006 Oi! Virket som lang og hard fødsel. Var vel godt når han endelig kom kan jeg tenke meg:-) Ps! Flott navn forresten. Gutten min heter også Emil. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6481418-da-min-lille-emil-endelig-meldte-sin-ankomst/#findComment-6513219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emil070706*kom*140706 Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 30. oktober 2006 ja jeg håper på en lettere evt neste gang Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6481418-da-min-lille-emil-endelig-meldte-sin-ankomst/#findComment-6890356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå