Gå til innhold

Hvor mye synes dere er ok pris??

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er egentlig ganske desperat etter å få meg en barnehage plass eller dagmamma. Jeg ringte på en som hadde en ledig plass i en familiebarnehage nesten rett ved siden av meg. Kjempefornøyd ble jeg jo selvfølgelig. Men her kommer men-en, Jeg syntes egentlig ikke hun jeg snakket med virket så hyggelig. Ja ja kan jo hend ehun hadde en dårlig dag tenkte jeg da. Men hun tar 2500 kroner i måneden og det er kun inkludert melk og litt frukt. Er dette vanlig pris eller fryktelig dyrt???

Siden dette er mitt første barn har jeg ikke noe erfaring fra barnehage i det hele tatt. Pluss et jeg jo egentlig fikk lit dårlige "vibber" hva det gjalt den barnehagen men jeg har jo egentlig ikke så veldig mye å velge i mellom.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6480332-hvor-mye-synes-dere-er-ok-pris/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare erfaring fra "vanlig" bhg, men såvidt jeg vet gjelder de samme reglene også for fam.bhg.

Makspris er 2250 pr mnd.

I tillegg kan det komme kostpenger. Kostpengene skal være etter selvkostprinsippet, det er altså ikke lov å ta mer kostpenger enn det faktisk brukes på mat.

Barnehageprisen er altså 2.250 (makspris) plus matpenger. Det kan godt hende at dama barnehagen burde få 20 dagers mat ut av f.eks. 150 kr. Altså kr 7.50 når det bare dreier seg om melk og litt frukt.

Da er det 100 kr for dyrt. Vil ikke kalle det hverken vanlig pris eller fryktelig dyrt. Men dårlige vibber er vel et større problem enn denne urimelige ekstra hundrelappen. Kanskje bruker de 100 kr pr barn pr måned på turer som de ellers ikke ville tatt?

Hmm ja nei altså det er 2500 med matpenger men det er jo bare frukt da så 250 kroner i matpenger er jo egentlig lit mye men men. Jeg var der i dag og så, og jo det virket jo greit og alt var rent og pent og sånt men det som plaget meg lit er at hun som driver barnehagen nesten ikke snakker norsk. Og det er jo en ting, at hun hører "dårlig" norsk i barnehagen og at hun da lærer det! (siden jeg hjemme ikke snakker norsk med henne) Så det er vel det som plaget meg mest at vis jeg sier noe til henne og prøver å fortelle noe så forstår hun rett og slett ikke hva jeg sier. Og det bekymrer meg jo lit når det gjelder feks. medisinering, spesielle rutiner osv osv.

Har noen erfaring med dette? Innspill?

Annonse

I familiebarnehage er det (vanligvis) slik at assistentene er på jobb 8 timer.

Med en ansatt (assisten) i hvert hjem, må åpningstiden bli kun 8 timer.

Men der to assistenter jobber samme sted, og gjerne har ansvar for 8 barn sammen, kan jo den ene jobbe fra 8 til 16 og den andre fra 9 til 17.

Da blir åpningstiden lenger, men før kl 9 har en dame ansvar for opptil 8 barn, og det samme gjelder etter kl 16.

Hva med dem som har vanlig jobb? Er de to som bor sammen med barnet (f.eks. mor og far eller mor og medmor, mor og stefar e.l. ), vil gjerne den ene levere i barnehagen og den andre hente.

Er det bare en som bor med barnet, vil hun ofte jobbe 80%, i hvert fall til barnet kommer i vanlig barnehage med 9 timers åpningstid.

Egentlig burde de som jobber i familiebarnehage være der 9 timer med barna slik at foreldrene kunne få jobbet "vanlig". Dessuten burde de ta gulvvask og slikt ETTER AT barna er hentet, slik at de kan konsentrere seg om å gi et pedagogisk tilbud så lenge barna er der. Det følger ansvar med å ha et lavstatusyrke!

Det er jo sånn i barnehager da, maksprisen på 2250,- men så kommer jo matpenger i tillegg, så det blir jo en del da..! Vi betalte 2500,- i fam.bhg vår vi da..! Så tror ikke prisen er så ille nei..! Men - magefølelsen din bør du ta på alvor, den forsvinner ikke så lett... Lykke til! :-)

• 2 uker senere...

Jeg kan jo si litt om det med å la folk med dårlig norsk passe småbarn.

Min eldste datter hadde en plaktikant - en dame i 50-årene som kom hjem til oss hver dag, og også passet en liten gutt hjemme hos oss.

Da hun ringte på annonsen fikk jeg nesten bakoversveis av norsken hennes, men mannen min mente vi måtte gi henne en sjanse.

På intervjuet fikk jeg umiddelbart en god følelse angående denne damen, til tross for det dårlige språket.

Hun passet datteren min fra hun var 10 mnd til hun var over 2. Og det påvriekt sprøket til datteren min på den måten at datteren ikke kunne si "h" i begynnelsen av ord, fordi det kunne ikke dagmammaen (fra spansktalende land). Så hun sa "est" istedet for "hest" og "us" i stedet for "hus".

Men ellers var hun tidlig ute med språk, og etter at hun begynte i barnehage, begynte hun å snakke vanlig. I dag er hun nesten 13 år og norsk og skriving er hennes lidenskap og sterkeste skolefag.

Så det med språket tror jeg ikke du skal tenke på hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...