Gå til innhold

Er vannkopper farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går vannkopper i bhg til gutten min på 2 år. Han blir helt sikkert smittet. Jeg er i uke 34, og lurer fælt på om dette er en risikosituasjon for babyen? Jeg leste ett sted at det er farlig ved selve fødselen. Noen som vet hvordan og hvorfor? Er det farlig hvis jeg blir smittet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var i samme situasjon for to år siden. Hvis du har hatt vannkopper (har antistoffer) går det bra. Hvis du ikke vet om du har hatt vannkopper kan de sjekke det på blodprøver. Jeg fikk beskjed om å ta sønnen min ut av barnehagen frem til jeg fikk prøvesvarene mine (er så lang inkubasjonstid på vannkopper). Det de er redd for dersom du har vannkopper når du føder er at babyen skal bli smittet og at det skal bli komplikasjoner (bla hjernehinnebetennelse). Hvis du har vannkopper når du skal føe blir du lagt på isolat.

Ring jordmoren din eller føden imorgen og rådfør deg med de ifht hva du skal gjøre.

Lykke til :o)

Skrevet

Takk for svar.

Jeg sjekket nå, og jeg hadde vannkopper når jeg var 4 år. Er jeg da utenfor fare, med andre ord?

Skrevet

De fleste voksne har antistoffer mot vannkopper, hvis du ikke har antistoffer mot vannkopper og blir smittet som voksen kan du bli ganske syk, jeg har hørt om komplikasjoner som lungebetennelse og stygge hudforandringer. I Danmark vet jeg voksne uten antistoffer vaksineres rutinemessig. I Norge er det stikk motsatt. Du tenker nok mest på babyen, og ikke så mye på deg selv. Gro Nylander skriver følgende:

På vei s. 66: "Vannkopper på slutten av graviditeten kan skade barnet alvorlig, men kan vanligvis behandles effektivt."

Mamma for første gang s. 136: "Vannkopper er en fryktet sykdom hos spedbarn. Igjen hjelper det å være brystbarn. Til og med om mor ikke selv har gjennomgått sykdommen og har antistoffer, så finnes det fettsyrer i morsmelken som klarer å skade membranen bl.a på vannkoppevirus og bidrar til å uskadeliggjøre dem på den måten".

Videre har jeg lest ett eller annet sted i en av de tre bøkene til Gro Nylander om en gravid kvinne som ble smittet av sitt første barn like før fødsel. Det gikk helt fint, men det ble satt igang en eller annen type behandling, og jeg tror den lille fikk morsmelk med spesielt høyt innhold av antistoffer. (Jeg husker ikke dette helt i farten, beklager). Det gikk ihvertfall helt fint med både mor og barn. Selv ville jeg nok tatt opp dette med legen, og insistert på å få tatt en blodprøve for å se om jeg hadde hatt antistoffer mot vannkopper. Ikke gi deg på det. Lykke til!

Skrevet

Da går det bra. Babyen er beskyttet av dine antistoffer inni magen, samt gjennom melka. Men sønnen din må antageligvis holde seg unna barselavdeligen samt ikke gå oppi babyen så lenge det er utbrudd av vannkopper i bhg. Husker ikke hvor lang inkubasjonstiden var, men når den tiden har gått (tror det var 2 eller 3 uker, veldig usikker) og ingen nye barn i barnehagen har blitt smittet, da kan han trygt komme på besøk.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...