Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #1 Del Skrevet 27. september 2006 Noen som har erfaring med hvordan bekkenløsning utvikler seg etter fødsel. Er nå en uke siden jeg fødte. Var gangske bra i bekkenet før fødsel, fordi jeg tok det veldig med ro. Men nå blir det bare verre og verre. Etter dager med bæring av litt tung klesvask, og etter at jeg har sittet lenge i ro pga besøk har jeg veldig vondt når jeg skal reise meg og gå. Vagger bortover, og må stå litt i ro før jeg klarer å flytte beina. Og et par kvelder har jeg hatt problem med å legge meg ned i senga og snu meg. Og mannen har måttet hjelpe meg med å løfte baby. Prøvde å gå en liten tur nå. Fikk veldig vondt i symfysen med en gang, vagget meg i sakte tempo tilbake. Noen som vet om dette går over av seg selv etter noen dager/uker, eller kommer jeg til å slite med dette siden jeg kjenner det nå etter fødsel? Synes dette er veldig trasig, er veldig takknemlig for å høre deres erfaringer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6473266-hva-vet-du-om-bekkenl%C3%B8sning-etter-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #2 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg kjenner meg igjen, trodde det var normalt å ha litt vondt etter fødsel, og kom meg ikke til fysio før 4 mnd etter fødsel. Det tok over ett år før jeg såvidt kunne begynne å leve normalt igjen Et råd: Kom deg til lege, få rekvisisjon til fysio hvor det står "bekkenløsning med gangvansker", finn en fysio som er ekspert på bekkenløsning (eller manuell terapeut). Ellers må du for all del ikke gjøre noe som er vondt. (Trilleturer, gåturer, husarbeid, besøke venner/kafe/reiser etc), kort sagt alt som gir økt smertenivå og/eller belastning på bekken pga ukomfortable sittestillinger eller ekstraarbeid ville jeg også unngått. Smekk på deg et bekkenbelte, ligg mye på magen, etterhvert må du sikkert trene mye bekkenbunnsmuskulatur. Gi fullstendig faen i alt du føler du "må" gjøre. Det eneste du faktisk må gjøre er å amme babyen, stelle deg selv og babyen og sørge for at du får nok hvile og næring til å produsere melk. Alt det andre er bare tull, ihvertfall vil du føle det hvis du pådrar deg unødvendig lang rekonvalesens pga for stor belastning etter fødsel. Bruk barseltiden godt, husk at før i tiden lå barselkvinnene mye de første 40 dagene etter fødsel (de sto ikke på pinne for noen - og fikk mye hjelp). Jeg ønsker deg riktig, riktig lykke til. Vær snill med deg selv! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6473266-hva-vet-du-om-bekkenl%C3%B8sning-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-6475718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
simasefa -8 juni- Skrevet 27. september 2006 #3 Del Skrevet 27. september 2006 hei:) jeg ble også mye verre etter fødselen, klarte ingenting før jeg var hos kiropraktor fire uker etter fødselen- han var flink og jeg følte jeg svevde ut fra kontoret etterpå- gikk til behandling der tror jeg to ganger i uka en stund (klarte nesten ikke amme engang, det gjorde vondt å ha babyen min i fanget) etter noen løsne-opp-behandlinger der (blir ikke dekket og er kjempe dyrt) fortsatte jeg hos fysioterapaut- tror ikke han hadde særlig mye kompetanse- det hjalp egentlig ingenting, men det var godt å få en massasje et par ganger i uka da:) senere flyttet jeg til en annen plass-smertene var med på flyttelasset (8mnd etter fødsel) jeg oppsøkte en fysioterapaut der, og hun hadde mere peiling ja- hun brukte triggerpunkt behandling på meg og det gjorde småe underverker for meg- viste også skånsomme styrkeøvelser for å stabilisere bekkenmusklaturen og de nedre magemusklene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6473266-hva-vet-du-om-bekkenl%C3%B8sning-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-6477137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
simasefa -8 juni- Skrevet 27. september 2006 #4 Del Skrevet 27. september 2006 .... fortsetter her jeg:) ja- smertene følgte meg fremdeles- ble veldig bevisst på hvordan jeg brukte kroppen, merket også at etterhvert som de ekstra kiloene forsvant sakte men sikkert ble ting litt bedre kunne fremdeles ikke finne behagelige sovestillinger- sovestilling begrenset til EN eneste måte å ligge på-slitsomt kom i kontakt med en akkupunktør- kjempe dyrt!! to behandlinger der ( ett og etthalvt år etter fødsel) flyttet igjen og begynte å studere etter det.... for noen mnd siden gikk det opp for meg at: JEG ER SMERTEFRI!!!! hurra! har tenkt mye på "hvorfor" og jeg tror akkupunktur er å anbefale:) ps: kiropraktor kan være skummelt også- var hos en annen kiropraktor ( litt over ett år etter fødsel) og da følte jeg at han knakk hele meg!!!!!!!!!!! ble verre etter det- Følte at siden "polstringen" min var borte etter lang tid med amming, tålte ikke kroppen knekkebehandlingen......... Er gravid igjen nå da- og bekkenløsningssmertene kom MED EN GANG!!!!! er fire uker på vei og smertehelvetet innhenter meg allerede skummelt......... jeg skal oppsøke en akkupunktør så snart som mulig- bare håper det finnes her da.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6473266-hva-vet-du-om-bekkenl%C3%B8sning-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-6477334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fire i familien Skrevet 28. september 2006 #5 Del Skrevet 28. september 2006 Skriver under på det som skrives over her. Ta det rolig og få behandling. Hvilken type behandling får du avgjøre selv, men fysio og manuelll terapi dekkes, og manuell terapeut trenger du ikke henvisning til...altså du kan gå direkte til manuell terapeut. Ta dette seriøst, det forsvinner ikke av seg selv, hvertfall ikke hvis du bare turer på. Du MÅ ta hensyn. Jeg er fremdeles ikke kvitt min bekkenløsning snart 8 mndr etter fødsel...og det er IKKE kjekt. Det spøker for mitt come back på jobben min... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6473266-hva-vet-du-om-bekkenl%C3%B8sning-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-6482941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 29. september 2006 #6 Del Skrevet 29. september 2006 Som jeg ser de andre sier her så er det viktig å ta det på alvor!! Bruk enhver annledning til å slappe av. Jeg gjorde den feilen at jeg ikke tok det på alvor, og skulle være "flink", så jeg brukte alt jeg hadde av tid til å rydde, vaske osv... Bekkenet mitt var veldig bra første mnd etter fødsel, men så kom det veldig plutselig tilbake. Tenkte at det ville "gå over", så fikk ikke behandling før for en mnd siden. Da klarte jeg ikke bevege meg på egenhånd, så sambo heiv meg inn til en kiropraktor. Det hjalp der og da, men 2 dager seinere var det tilbake, og mye værre. Etter 3 behandlinger med samme resultat torde jeg ikke mer. Er nå 5 mnd siden fødsel, og må få hjelp til omtrent alt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6473266-hva-vet-du-om-bekkenl%C3%B8sning-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-6502663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #7 Del Skrevet 3. oktober 2006 Du må hvertfall slutte med å bære på tung klesvask!!!!! Overlat alt av husarbeid til mannen din. Ta hensyn til deg selv, sitt mykt (ta gjerne med deg en pute), og bruk sko med god støtdemping. Få hjelp av fysioterpapeut eller tilsvarende. Bekkenløsning kan gå over etterhvert, men hvis du er skikkelig uheldig slik som meg så vil det sitte i resten av livet. 16. år etter første fødsel lever jeg fortsatt etter disse rådene - og lever et utmerket og aktivt nok liv! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6473266-hva-vet-du-om-bekkenl%C3%B8sning-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-6537961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå