Gå til innhold

Blir så irritert jeg..

♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

når lærerne til 1.klassingen min skriver "Leike" i et brev som blir sendt med hjem. Resten av brevet er skrevet på bokmål..!!

Jeg har en datter som snakker nord-Norsk, bor på østlandet og skal lære seg bokmål på skolen, syns det er nok jeg om hun ikke skal bli nødt til å få innslag av nynorsk også. Ville dere sagt ifra eller ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg ikke tar helt feil så tror jeg faktisk det er lov å skrive leike på bokmål. Du må nesten se i en bokmålsordbok av nyere dato for nå er det mange ord som kan brukes både på bokmål og nynorsk. Og lærere er jo ofte opptatt av å henge med i svingene. Så sjekk ordboka før du sier noe til læreren. Men det er jo tidlig at en 1. klassing skal forstå og tolke alle nyansene i skriftspråket. Lykke til.

Skrevet

Det _er_ lov å skrive 'leike' på bokmål.

Se http://tinyurl.com/elkqu

En annen sak er at jeg ikke synes noe om å blande konservativt og radikalt bokmål. Det er i såfall _det_ du må ta opp med læreren.

Skrevet

Fant ut av det på tråden på skravlesiden :)

Men liker heller ikke det du sier om å blande konservativt og radikalt bokmål. Nå er det heldigvis ikke sånn at det er dette de har begynt å lære barna enda da.

Skrevet

Synes det er drøyt å henge seg opp i sånt! Glad barnet ditt ikke går i min klasse. Sorry altså, men vi lærere er bare mennesker vi også.

*lærer, som velger anonymknappen i dette tilfellet*

Skrevet

Herreguuuuud altså :) hihi.. må le litt jeg bare :) Henger meg ikke opp i noe som helst.. MEN mener at når man har en dialekt og skal lære seg et SPRÅK så skal det være korrekt.. Og nå er det sånn at det ikke er lenge til de skal lære seg engelsk i tillegg til bokmål og da syns jeg det er drøyt om noen lurer inn nynorsk også.. Er faktisk mye nytt i 1.klasse og det er greit om det de lærer er rett første gang..!!

Tåler ikke dere lærere konstruktiv kritikk om det er berettiget ??

Skrevet

Er det tillatt å skrive leike, så er det tillatt. Mye annet man kan henge seg opp i...

Har ikke noe med om lærere tåler konstruktiv kritikk å gjøre.

Skrevet

Har du lest hele innlegget eller ?? Har skjønt at jeg tok feil for lenge siden og liker lærerne til snuppa så skjønner ikke helt poenget ditt !! Du får det jo til å høres ut som om jeg er skikkelig ute etter å ta dem..! Sorry men vi har ikke krangleside her på bim, gled deg til du kommer på dib sure anonym !

Og forresten det har akkurat noe med om lærere tåler konstruktiv kritikk å gjøre.. !

Skrevet

Jeg er av den mening at dersom man skal skrive et brev hjem til foreldrene så burde man holde seg til en og samme bokmålsform!

Det er lov å skrive både hytten og hytta, det er lov å skrive leike og leke, sjampanje og champagne. Men når man begynner å skulle leike at man drikker champagne på hytta da får jeg fnatt!

Nemlig...

Og er du lærer så skjønner du vel kanskje denne eller???

Skrevet

Jeg sier og skriver leike, det er helt i orden både på nynorsk og bokmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...