ville_og_fikk_til_etter_7år Skrevet 27. september 2006 #1 Skrevet 27. september 2006 Regner ikke med at dere her inne kjenner meg, men de som kjenner igjen nicket mitt kjenner meg fra forumet "90+", "Bli Gravid" og "Sliter". Jeg har slitt nå i 2 lange år med å bli gravid, men intet skjedd. Sluttet på p-pille for 2,1/2 år siden, etter ca 4 års bruk. Litt på og litt av, samt litt bytting av merker ettersom jeg merket bivirkninger. Fra jeg begynte på p-piller så har jeg sakte men sikkert gått opp gradvis i vekt (kanskje gått opp mest de 3 siste åra), hadde en del kviser på ungdomskolen, men de ble borte igjen etterhvert, men de kom igjen nå for 1,1/2 år siden ca, har ikke unormalt mye hår på kroppen. Da jeg hadde gått 1 år ca uten å få regelmessig mens så snakket jeg med legen min som sa at det var normalt og jeg var så ung så jeg skulle ikke bekymre meg. Jeg sa jeg hadde vondt under samleie, men dette var også normalt i følge henne ettersom jeg hadde vanncyster, noe som ikke var farlig. Hun gjorde ikke mer med saken, men jeg ga meg ikke. Jeg ville bli henvist til gyn. pol på Gjøvik Sykehus, noe jeg ble, for å sjekke om jeg hadde pcos. Kom på sykehuset, tok en innvendig UL, men legen fant ikke noe tegn på pcos. Selvfølgelig ble jeg sjeleglad da. Jeg spurte legen etter hva årsaken kunne være til at jeg ikke ble gravid. Han spurte etter vekt, og jeg svarte "115 kg" som er vekta mi den dag i dag. Han bråsnudde seg og sa "da må gå ned i vekt for å bli gravid". Det kom ikke som noe sjokk, men å gå ned i vekt er vanskelig. Tiden gikk og jeg ble fortsatt ikke gravid, og fortsatt så hadde jeg ikke regelmessig mens. Jeg og samboer flyttet på oss, Nord Fron, hvor jeg fikk en ny fastlege. Han var rett og slett den snilleste og mest hensynsfulle legen jeg har vært hos. Han sa det alle overvektige vil høre, "vekt er ingen grunn til barnløshet". Jippi tenkte jeg. Han henviste meg til Lillehammer Sykehus. Derfra fikk jeg en resept på pergotime som jeg gikk på, samt tok blodprøver. Jeg skulle da tilbake til Lillehammer for å snakke med en lege der om videre utredning ettersom jeg ikke ble gravid av de pergotime tablettene. Legen på Lillehammer sa med en gang at jeg hadde pcos, og tok en innvendig UL for å konstantere at jeg det var det jeg hadde. Hun sa også at jeg måtte gå ned i vekt og at jeg ble satt opp på en ny time om fire mnd for å se da. Jeg fikk ikke engang tilbud om laparoskopi som jeg ville ha. Ettersom hun ikke ville gi meg den operasjonen så tok jeg affære selv og var hos legen på ny i dag og krevde at jeg ble henvist til Gjøvik for en laparoskopi. Men det er ennå ikke sikkert om jeg får en slik operasjon eller ikke. Mitt spørsmål er; Noen som har fått laparoskopi som er overvektige? Hvor mye veier dere og hva har legen sagt til deg/dere?? Takk for at du tok deg tid til å lese denne mølja Føler at dere er mer vettuge her inne, enn en lege... tenk på det Mvh
ville_og_fikk_til_etter_7år Skrevet 27. september 2006 Forfatter #2 Skrevet 27. september 2006 Ingen som vil svare meg her?
lindynatt Skrevet 27. september 2006 #3 Skrevet 27. september 2006 Kan liksom ikke hjelpe deg. Jeg fikk lap da jeg veide 90 kilo men jeg bor i Tyskland.
Armani:-) Skrevet 27. september 2006 #4 Skrevet 27. september 2006 Hei:-) Først vil jeg bare si jeg føler med deg. Jeg har ikke fått påvist pcos men er sikker på jeg har det da jeg hører og leser om andre. Jeg har de samme sympt. Mensen som kommer og tar ferie titt og ofte,veldig uregelmessig. Overvektig ja. Føler legen har sagt det samme til meg ang slanking,men ikke mast så veldig da...Er jo klarover det selv,men det er ikke enkelt gitt...Gikk også på pergotime uten resultat. Skal nå starte 1 ivf-forsøk og håper jo det kan klaffe en dag. Laparoskopi har ikke vært samtale emne her,men kanskje fordi jeg ikke direkte har fått diagnosen pcos. Frem og tilbake med legen,kanskje slik det var med deg? Du fikk vel egentlig ikke svar på det du ønsket,men følte meg sånn i samme situasjon. Ønsker der masse lykke til og håper dagen kommer til oss også en dag:-)
Armani:-) Skrevet 27. september 2006 #5 Skrevet 27. september 2006 En til til. Jeg glemte å si at jeg har fått metformin hos legen. Det har hjulpet med at mensen kommer oftere,slev om ikke månedlig. (Men alt er bedre enn ingneting) De hjelper også på vekta,har ikke gått opp mer etter jeg begynte på dem:-) Hadde nok sikkert kunne tatt av også,om jeg bare hadde giddet å spise litt sunnere og regelmessig...Har du prøvd metformin? Ser det hjelper for noen ser du...
mohemy Skrevet 28. september 2006 #6 Skrevet 28. september 2006 metformin hjalp for meg på alle måter! er ikke overvektig,men hadde en litt høyere bmi enn legen ville. syns det er vanskelig å gå ned i vekt,men med metformin+ den dietten man må gå på, var det ikke noe problem. da jeg var kommet ned til idealvekt,fikk jeg pergotime og vips..! der satt spiren! anbefaler deg å prøve det før du tar laparaskopi. lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå