Gå til innhold

Kan de finne alle syndromer i en vanlig fostervannsprøve?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Spør fordi jeg måtte gjennom en dødfødsel i uke 40. Barnet hadde litt spesielle ansiktstrekk, ikke mye, men en veldig liten nese. Ikke noe galt med de indre organer.

Prøvene fra fostervannsprøven viste ingen feil på kromosomene,men jeg tenker at kanskje ikke alt kan bli oppdaget?

Bør jeg være redd for å bli gravid igjen, med tanke på faren for å få et sykt barn?

Fortsetter under...

Det var trist at du mistet barnet ditt. Hvis du tok fostervannsprøve da, skulle du fått svar på alt du lurte på på forhånd ved genetisk veiledning. I det minste burde du få beskjed i ettertid hva slags syndrom barnet ditt evt led av. Det vi fikk beskjed om på genetisk veiledning er at de sjekker for de "vanligste" kromosomfeilene, dvs trisomi 13, 18 (uforenelig med liv) og 21 som er Downs syndrom. Samt to syndromer til, tror det er Kleinfelders syndrom og Turners (forenelig med liv). Pluss kjønnskromosomer da. Hvis det finnes andre indikasjoner i familien etc, kan de spesifikt sjekke etter andre kromosomfeil. Ikke alt kan bli oppdaget på fostervannsprøve altså, kun de vanligste feilene. Jeg vet ikke om du bør være redd for å bli gravid igjen, men det ville vel være best om du kunne fått et svar på hva barnet ditt evt led av og så bestemme deg derfra om det er grunn til at dette skal skje igjen eller om det var en tilfeldig kromosomfeil som oppsto. Riktig lykke til med deg videre iallfall!!

• 1 måned senere...

Det er en trist, trist ting du har vært gjennom men du burde ikke være redd for å være gravid igjen.

Du burde finne ut hva som var galt med fosteret ditt. Etter det er klart kan du få fostervannsprøve eller morkakeprøve rundt uke 9-12 i ditt neste svangerskap for å finne ut om også det fosteret har sykdommen (det går i de aller, aller fleste tilfeller). Eller du kan søke om å få utført PDG i utlandet sånn at du er sikker på at barnet ikke får sykdommen (så slipper du å tenke på evt. abort).

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...