Gå til innhold

løfter for tungt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei..

jeg er 19+3, og er redd for at jeg løfter for mye tungt.. jobber på sykehjem og kan ikke la være å jobbe siden jeg ikke har fast stilling..

hva kan skje hvis jeg en dag løfter for tungt.. er redd for hva som kan skje med det lille nurket i magen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke 100% men ser for meg at du sliter på deg en bekkenløsning.Eller forstrekker livmorsligamentene. Eller hvis du hadde vært kommet veldig kort på vei, så kanksje livmoren ikke hadde hatt godt av det. Noen har jo morkaken liggende foran livmorsmunnen og begynner å blø hvis de løfter for tungt..

Skrevet

Du vil nok merke de tunge løftene lenge før bebissen kan ta skade av det. Pass på å løft riktig så du ikke ødelegger ryggen din, eller forstrekker en muskel ol. Vi gravide har mye mer tøyelige muskler nå så vi må være litt obs når vi løfter så vi ikke skader oss, men det er ikke farlig så lenge vi ikke føler ubehag.

Selv har jeg i det siste merket at jeg ikke er like sterk... magen kommer litt i veien når jeg bærer så må finne nye bæremåter... blir litt tungvindt, men går bra ennda heldigvis;)

Skrevet

Jeg tror det er værre for deg enn babyen hvis du løfter tungt. Som jeg leste et sted så har kvinner før i tiden gjort det utroligste for å abortere, uten å lykkes. Babyene våre sitter heldigvis godt fast! :-)

Min venninde hadde veldig tungt arbeid da hun gikk gravid, og det gikk bra med henne i hvert fall. Men det var trått, og litt sårt når andre ikke avlastet det værste mens hun gikk høygravid. Merker jo selv at det skal mindre til før jeg blir sliten eller får strekksmerter, så pass på deg selv i den grad du kan! Du må vel ha rett på sykmelding selv om du ikke har fast jobb? du får vurdere det etter hvert.

Skrevet

jeg tror ikke jeg vil komme til å få betalt av jobben , hvis jeg sykemeldes.. jeg har fått en 19% stilling som et vikariat, og jeg fikk beskjed at jeg måtte si i fra når jeg ikke orket å jobbe i den stillingen mer.. og da får jeg ikke mer jobbing...

Skrevet

jobben har jo ikke noe valg da, de bare må betale deg om du er sykemeldt, men kan jo hende du ikke får jobbe så mye fremover da dersom sykemeldingsperioden din går over...

Du sier at du skal si fra når du ikke orker mer å da får du ikke jobbe der mere... d kan de ikke gjøre.. Du har rett på sykemelding når du ikke klarer å jobbe lenger... (Selv om du ikke skulle ha kontrakt så kan de ikke bare si deg opp når du ikke klarer mer, vi gravide er heldigvis mer beskytten enn så i norge:))

Skrevet

måtte bare føre til, om du skulle bli sykemeldt nå så beregnes pengene du får av snittet av de siste 3 mnd, siden du sikkert jobber litt ulikt fra mnd til mnd.

Så jeg vil råde deg til å jobbe så mye som du klarer å heller sykemelde deg når du ikke klarer mer, da får du "vanlig" lønn også når du er syk..

ikke si opp jobben din iallefall, selv om det er det sjefene dine vil, det vil du ikke tjene noe på, du må jo ha penger i fødselspermisjonen og.

Skrevet

Du har krav på betalt uansett! Du får for din 19% stilling, og hvis du har jobbet ekstravakter i tillegg de siste 2 uker før du blir sykemeldt, så får du et snitt av dem også. Arbeidsgiver betaler for de første 16 dager tror jeg det er, og er du sykemeldt lenger enn det eller vikariatet utgår, så får du direkte fra trygdekontoret. Syns det er sleipt av arbeidsgiver å si sånn, det taper jo du på.

Skrevet

problemet er at jeg ikke har en kontrakt med tidsbestemmelse.. jeg går så lenge kroppen holder fikk jeg beskjed om..

Skrevet

Hva står det på kontrakten da? Det hørtes litt suspekt ut...Har du oppsigelsestid? Jeg hadde ringt trygdekontoret snarest, for å få oppklart hva du har krav på.

Skrevet

har du en kontrakt uten tidsbestemmelser så gjelder den til du sier opp. Du har lov å være syk, jobben din kan ikke si at du må si opp når du ikke klarer mer... Er rett og slett ikke lov det, dette er ikke tiden for å være snill jente i henhold til arbeidsgiver, klarer du ikke å jobbe så får du en sykemelding, du kan jo fremdeles komme tilbake til jobb litt lenger ut i svangerskapet om du skulle klare å jobbe da.

Om jobben din sier du må slutte når du kommer med sykemeldingen så får du bare si at det har de ikke lov til, og om det blir en arbeidsrettsak så kommer du til å vinne...

Blir sur når arbeidsgivere tøyer reglene for å komme best utav det selv.

:(

Skrevet

Hei! jeg er 19+2, og arbeider også på sykehjem om sykepleier i 100% stilling. Jeg synes det går veldig bra å jobbe foreløpig og tror det skal gå bra hele veien ut (dersom jeg slipper unna bekkenløsning...). Det skal ikke være nødvendig å løfte for tungt i helsevesenet i dag, gravid eller ei. Arbeidsplassen må sørge for forsvarlig arbeid for de ansatte i form av nødvendige hjelpemidler (eks. personløftere, funksjonssenger), og når det er gjort er det opp til den enkelte ansatte å ta i bruk disse midlene for å ivareta sin egen helse.

Dersom man ikke helt vet hvordan hjelpemidlene skal brukes optimalt, ville jeg foreslått/krevd kvalifisert opplæring/kurs i dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...