Gå til innhold

SUKK -allerede sliten av amming/ammepress

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er tre uker gammel (min første), og da jeg fikk melken etter to døgn på sykehuset var jeg superstolt og glad! Det var så kos å ha ham inntil seg og føle at man kunne gi ham den næringen han behøvde. Når vi kom hjem så ble alt så fort snudd på hodet. Blodet sprutet etterhvert ved amming, og sårskorper ble gulpet opp sammen med rød melk. Jeg syns det var så fælt å se på -og så utrolig vondt at jeg grein mens jeg lagde til MME på flaske. Elektrisk punpe ble kjøpt inn, og jeg har nå pumpet meg regelmessig en stund så sårheten kan bli borte. Men nå er sårheten erstattet av stikninger i brystet og en intens kløe i brystvortene. I tillegg fikk jeg brystbetennelse i helgen, og må nå gå på antibiotika. Jeg har forsøkt å legge gutten til brystet et par ganger i døgnet, for å opprettholde kosen og sugeteknikk, men det er like ubehagelig og vondt hver eneste gang. I tillegg surrer han veldig med å ta puppen, og ikke minst holde fast sugetaket -så det blir utrolig slitsomt. I morgen skal jeg til legen for å sjekke om jeg kan ha fått soppinfeksjon, og lurer da på om jeg samtidig skal be om medisin for å kutte ut melkeproduksjonen. Er jeg ego da? Har forresten kun 20-40 ml i hver pupp når jeg pumper annenhver time -og det er uansett ikke nok til å dekke min sønns behov for mat. Noen råd og gode oppmuntringer til å fortsette med amming? Vil jo så gjerne, men jeg er bare så sliten og frustrert.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du er ikke ego, dette er en knallhard start (har du vært i kontakt med ammehjelper, forresten?). Det høres ut som soppinfeksjon sammen med vasospasmer (varme hjelper! Og unngå varm-kald-varm), og behandling med Mycostatin kan vare 6uker før du blir bra. Barnet må behandles samtidig. Orker du det? Krystallfiolett går raskere (apotek). Sølete da, men vanish tar visstnok flekkene (ikke tid for det beste tøyet!). Slutter du med amminga nå, er det absolutt ingen grunn til at du ikke kan få Diflucan i pilleform (Snakk med legen), da tas soppen i hele kroppen, og fortere. Vær obs på at de avmelkene pillene finnes i to sorter (be legen sjekke i legemiddelhåndboka), du skal ha den som varer lenge. Begge merkene koster noe slikt som 500kr. Og ut av egen lomme. Det er mulig at du ikke trenger dem siden du ikke har så masse melk nå. Bare pumpe ved spreng, og ikke tomt. Kanskje du kan få resept sånn hvis det ikke går? Salviekapsler fra helsekosten reduserer også melka.

Lykke til!

Skrevet

Skjønner godt at du allerede er sliten av amming/ammepress.

Ammepresset er sterkt. Du er ikke noe ego hvis du slutter amminga. Det er faktisk (heldigvis) ingen som kan tvinge deg til å amme.

Du er ikke nødt til å gjøre det som "alle" de andre gjør, men må finne ut på egen hånd hva som fungerer best for deg.

Skrevet

Hei - huff dette hørtes ikke bra ut. Amming bør ikke være slit, men det er det dessverre altfor ofte. derfor finnes ammehjelpen - ikke for å presse deg til amming. De kan hjelpe deg å med å finne årsak til at du har blitt sår ( feil ammestilling el feil sugetak , ikke mye som skal til ofte for å rette på det.) Også viktig å finne ut om evt årsak til at sår ikke gror skikkelig - infeksjon?.

Det høres og ut som du har fått en soppinfeksjon i brytstet - da må både du og baby behandles. Mycostain fås på respt - for noen blir det bra med et par ukers behandling , andre trenger opptil 6 ukers behandling evt, bytte til annen soppmedisin - legen kan snakke med nasjonalt ammesenter eller kontakte relis.no om h#n er usikker på hva slag behandling du kan få i forhold til amming. Kan du ha sopp andre steder - da kan det hende du trenger innabords behandling. Uansett - drikk biola.

Sopp behøver ikke å synes på deg - men med dine symptomer som kløe og stikking er jeg ganske sikker. Men du kan bli rød og begynne å flasse og.

Husk alle de postive effektene av amming , både på kort og lang sikt.

Limer en link om morsmelkens egenskaper , ikke for å presse deg til å amme, men for oppmuntring.

Ta gjerne kontakt med ammehjelpen i kveld for gode råd før du snakker med legen.

Om du bare får ut 20- 40 ml pr pumping så husk at babyen får ut mye mer enn det enn pumpe kan klare..

Det er lov å være sliten og frustrert etter en slik start du har.

Les ellers mer om amming / sopp ++++ ammehjelpen.no - der finner du og tlf nr til ammehjelpere der du bor - ring nedover på lista om du ikke får svar hos første.

Ønsker deg lykke til uansett hva du bestemmer deg for (ammehjelpen kan og gi deg støtte i evt avslutningen av ammingen)Du er ikke ego om du slutter . mamming er viktigere enn amming - det kan være like mye kos med en baby på fanget som ser deg i senk mens den drikker på flaske.

klemmer

Skrevet

Den stikkingen har jeg også hatt på alle mine, men den har pleid å gitt seg etter et par mnd. Men fyyyyyyyyyyyyyyy så vondt det gjør!

Nå har du hatt verst tenkelige start, da syns jeg du skal drite i ammepress. Det viktigste er at barnet får mat OG at du har det bra. Amming er et helvete når det ikke fungerer, og du får stjerner i boka for å både amme og gi flaske. De kan si hva de vil om at amming er sunt, men når det fungerer er det ekstremt praktisk også. Så om du vil være virkelig ego, så er det kanskje like greit å prøve litt til - du slipper å varme ting om kveldene, du kan spare en haug med oppvask ...

Men om du vil/orker - det er det BARE du som bestemmer. Besserwissere som tror amming er Det Eneste Rette og som plutselig får meninger som om at "folk gir så lett opp den ammingen esse" - de skal du bare gi godt beng i.

Å være mamma er mye mer enn å amme, og en sliten og frustrert mamma er det ikke særlig morsomt å være. Når amming bare er frustrerende skjønner jeg veldig godt at folk heller gir flaske - det er viktig med overskudd!

Mange lykke til, dere kommer til å få en nydelig fremtid - helt uavhengig av hva babyen får å spise! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...