Gå til innhold

Gruppe B Streptokokker (GBS)

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått helt angst!!

Var hos jordmor i dag og hun bekreftet at jeg har GBS....

Hun avfeide det hele ganske greit men uderstrekte at barnet burde undersøkes ekstra godt etter fødselen og hun skrev GBS påvist på helsekortet mitt. I tillegg lurte hun på om vi burde begynne å bruke kondom til vanlig, slik at jeg ikke smitttet samboeren min. Thats it?

Har vært inne på www.gbs-info.net/gbsupper.htlm og fått litt panikk!

I norge får man stort sett ikke antibiotika under selve fødselen (noe som hindrer barnet i å bli smittet) men i USA og flere andre land i Europa er dette rutine. Barnet har 50% sjanse for å bli smittet under fødsel men bare 0,5-1% blir alvorlig syke.

Det ene er jo smittefaren ved fødsel, det andre er jo at jeg kan få bakterievekst under graviditeten og barnet dør...

Nå virker jeg sikkert skikkelig hysterisk, men nå tok angsten fullstendig overhånd:-(

Noen andre med GBS her?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6470159-gruppe-b-streptokokker-gbs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at du er litt hysterisk nå jeg da, siden det har vært så mye om det i det siste. Håper du føler at du kan stole på jordmor/legen din ang dette, at de vet hva de gjør. Spør om du kan komme til en ekstra samtale om det.

Jeg har ikke kommet så langt at de har tatt testen på meg ennå (uke 24+) så jeg kan desverre ikke hjelpe deg, men håper noen andre kan...

Lykke til!!!

Jeg spurte legen min om dette, men han mente at jeg ikke skulle ta noe test, pga av at det er veldig mange som er bærere av dette, men VELDIG få som smitter over til barnet. Han ble redd for at HVIS jeg har det, at jeg blir,,ja slik du sier, hysterisk. Da er det bedre å ta ting med ro i svangerskapet mente han. Jeg har slått meg til ro med det. Husk hvor liten sjanse det er. Det er så utrolig mye å være redd for når man er gravid, og når man har baby, men kan kan ikke gå å bekymre seg over det. Da blir man gal.

Håper det går bra meg deg. Det går helt sikkert fint. Kos deg med graviditeten du:-)

legen min tok selv opp temaet da det stormet som verst på nyhetene, og sa at hvis jeg ville kunne hun teste meg i rundt uke 28... Kommer nok til å ville det ja...

Hun sa også at hun syntes panikken var overdrevet i media, men jeg vil nå forsikre meg uansett...

Annonse

Jeg og fikk litt panikk etter at legen fant det i urinen min, men han ente at jeg ville få pencillin kur ved fødsel han. Også fikk jeg en antibiotikakur mot urinveisinfeksjon nå... Men både lege og jordmor sa det samme som til deg, at ikke det var noe å bekymre seg for..

Ble nervøs allikevel jeg..

det er visst ikke vanlig å ta GBS prøver her i Norge, men mange andre land gjør det. I USA blir alle i uke 35-37 testet, og de som har det får antibiotika under fødsel for å hindre at barnet blir smittet. I norge tester man stort sett ikke, og skulle man være positiv får man stort sett ikke antibiotika under fødselen heller.. Synes dette er merkelig og vet at dette er under evaluering rundt disse tider, men hjelper jo ikke oss særlig mye da...

Jeg spurte jordmor om en GU og samtidig om hun kunne sjekke meg for GBS. Det var bare "q-tips" i skjeden og svar etter en uke. Jeg hadde rikelig vekst og tok det ganske pent når jeg fikk beskjeden, men hysterisk etter å ha lest www.gbs-info.net/gbsupper.htlm...

Sjansen er liten for at barnet blir alvorlig sykt, men 50% sjans for at det blir smittet og må behandles med antibiotika....

Hittill i år har det dødd 8 nyfødte av dette (noe som enkelt kunne vært unngått) og det virker som om streptokokkene begynner å bli mer aggressive...

Fikk nok litt overderevet panikk i stad, men er jo ganske hormonell også da:-)

Skjønner godt at du blir bekymret. Ta deg en prat til med legen du, og hør hva de vil gjøre i ditt tilfelle... Ikke noe godt å gå rundt og være redd!!

Jeg skulle også egentlig testes, men da jeg kom til legen for testen hadde hun ombestemt seg, og viste meg retningslinjene legene har fått tilsendt. Der sto det at de skulle sjekke de som tidligere har fått problemer med det i forbindelse med fødsel, de som har hatt gjentatte urinvegsinfeksjoner.... Husker ikke de andre tilfellene, men det kom i hvert fall klart frem at det ikke anbefales å teste alle gravide, nettopp for å unngå panikk.

Tror det er så mye som 1/3 som har bakterien, så da er det i så fall mange som vil engste seg...

Uansett er det ingen vits i å sjekke før siste måneden, for dersom man behandles tidligere, kan bakterien likevel ha kommet tilbake til fødselen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...