lillemy83 Skrevet 27. september 2006 #1 Skrevet 27. september 2006 jeg skal ha smertelindring under fødselen..men hva anbefaler dere? lystgass eller epidural? kan man få bivirkninger av den?
Gjest Skrevet 27. september 2006 #2 Skrevet 27. september 2006 Man kan få hodepine etterpå, og hvis de bruker for mye kan man få litt problemer med å gå Men stort sett veit de hva de gjør så det går fint. Det er ikke alle sykehus som tilbyr lystgass lenger og det sies at smertelindringa egentlig ikke er noe å rope hurra for..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #3 Skrevet 27. september 2006 Fødselen kan ta lengre tid.....
2nj♥ Skrevet 27. september 2006 #4 Skrevet 27. september 2006 det finnes to typer epidural og den typen de fleste bruker nå lammer ikke bena slik at det er mulig å bevege seg med epidural. Den typen hvor man kan bevege seg vil man også kjenne trykketrang, noe man ikke gjør med den andre typen. Vil tro de fleste synes det er greit slik at man faktisk kjenner at babyen blir født. Epidural hemmer ofte riene, men det gis da riestimmulerede drypp så som oftes tar ikke fødselen lengre tid selv om man får epidural. Epidural kan også gi kløe i huden, men den forsvinner ganske raskt igjen (iløpet av en dag ca). Man kan bli kvalm og føle seg døsig. Og noen kan få hodepine etterpå, men det er pga metoden de bruker for å gi smertelindringen (stikker inn nederst i ryggen mellom 2 ryggvirvler....) Jeg fikk epidural sist og synes det var topp. Lystgass blir jeg kvalm av så det er ikke noe for meg. Det er heller ikke noe de har på "mitt" sykehus. Lykke til
ScaryMama Skrevet 27. september 2006 #5 Skrevet 27. september 2006 For min del så tviler jeg på at det blir enten eller, det blir begge deler. Epidural gir mye mer effektiv smertelindring, men man kan bare begynne å bruke den etter et visst punkt. Lystgass kan man bruke fra begynnelsen av. Du kan jo bare prøve med lystgass først, og se hva du syns. Effekten av lystgass varer i bare noen sekunder, så hvis ikke du liker det, så er det bare å slutte.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #6 Skrevet 27. september 2006 Hva med begge deler? Jeg startet med lystgass, hvilket var utrolig morsomt. rar opplevelse gitt, men fungerte bra. Deretter fikk jeg epidural, jeg fikk litt vel stor dose og endte opp med relativt numne ben, men det var ikke noe problem for fødselen. Problemet med epidural er at det kan ta litt lenger tid fordi riene kan roe seg ned, men da har en jo smertestillende. Jeg synes det var absolutt verdt det og vil anbefalle det til alle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå