Gå til innhold

UL idag, skal ha utskrapning imorgen, nei, nei nei, jeg er redd for narkose....hjelp....

Nette2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke hatt utskrapning, men jeg har hatt narkose en gang og det er ikke noe å grue seg til. Du får en veneflon i hånden hvor du vil få narkose gjennom når du er kommet inn på "operasjonssalen". Da er du "vekke" før du vet ordet av det. Jeg fikk også beroligende (tablett) et par timer før narkosen.

Når de er ferdig vil de gi deg noe som får deg til å våkne. Du føler deg nok ganske groggy med det samme, men dette går over. Jeg ble også ganske kvalm en stund etterpå, men det varte ikke så lenge.

Jeg har ikke hatt MA, så jeg har sluppet utskrapning. Det kan ikke være noe kjekt, men det er ikke kjekt å miste uansett :(

Håper det går fint. Lykke til i morgen.

Klem fra meg

Hei Elise28

Tusen takk for svar. Jeg har litt klaus og vil liksom ikke at andre skal ha "kontroll" over meg. Jeg spurte om det var mulig å gjøre uten narkose, men da sa sykesøster at hun anbefalte å gjøre det med både for kropp og sjel:-l... det er visst ganske ille uten narkose...

Tusen takk for trøstende ord, jeg har heldigvis aldri sett noe foster på UL, så jeg har nok ikke det forholdet til det som de som har sett hjertelyd osv, selvom det er kjipt og jeg veldig gjerne vil har baby!

Stor klem

Bare hyggelig å kunne "hjelpe".

Jeg hadde heller ikke sett eller hørt hjertelyd før jeg mistet. Var veldig rart. Synes selvfølgelig at det var kjempetrist å miste, men trøster meg med at det antagelig var noe gale med fosteret og at det var naturens måte å ordne opp.

Nå er vi i gang med ny prøving. Er på dag 18 i dag. Hører at det er mange som råder til å vente 1-3 mnd før man prøver igjen etter SA/MA, men det har jeg ikke tålmodighet til. Går det ikke så går det ikke. Blir jeg gravid igjen nå med en gang og mister enda en gang, så skal heg heller vurdere å vente med prøvingen igjen....

Vi får håpe vi lykkes tilslutt vi også :)

PS! Jeg er sykepleier og da jeg studerte og hadde praksis på sykehus, var jeg med på en abort. Jeg vet ikke om det gjøres på samme måte, eller om det ligner på utskrapning, men jeg skjønner iallefall hvorfor de anbefaler narkose. Ikke at det er så brutalt, men det er ikke noe kjekt å være våken når det skjer...

klems

Uff, ja, hun understreket for SJELEN to ganger så jeg regner med at det ikke er noe morsomt....gidder ikke å utsette meg for noe som kan gå utover psyken når jeg tross alt klarer meg så greit som jeg gjør nå(kryss fingrene, bank i bordet....)

Jeg er enig med deg, vil også prøve igjen med en gang, vet om flere, både her inne og ute i "den virkelige verden" som har gjort det med stor suksess:-)

klem klem

Jeg var igjennom en medisninsk abort og etter det en utskraping i august. Jeg var også litt redd for den narkosen, selvom jeg har fått det mange ganger før.

Jeg kom inn på sykehuset snakket med en lege som også undersøkte meg. Der kunne jeg stille alle de spørsmålene jeg ville. Så ble jeg fulgt opp på avdelingen der jeg ble godt tatt imot av søte sykepleiere.Der kom det en laborant som tok en blodprøve før jeg ble fulgt inn på min stue, en enestue.

Noen steder blir man tilbudt å få en beroligende pille, det spurte jeg om selv og det var helt fint.. den hjelper på, så man blir litt omtåket..og veldig avslappet.

Så blir man kjørt ned på operasjonsgangen og hilser på narkoselegen som gir deg en venflon, som skal brukes til narkosen.

Du blir lagt på en operasjonsbenk også får du narkosen. Og man sovner med en gang.

Så tømmer de livmoren med et tyndt sug..det varer i ca 15 min.

Så ligger du på opvåkningen litt, før du blir kjørt tilbake på avdelingen.

Der lå jeg og sov og slappet av. Fikk mat og hadde noen samtaler med søte sykepleiere..

Så dro jeg hjem. Ingen smerter, kun litt blødninger..Og utrolig lettet for at det var over, så man kan prøve på nytt om ikke så lenge. Og vi er igang igjen allerede:)

Hadde heller ingen smerter dagene etter.

Ingenting å grue seg for. Håper at du ikke er så redd lenger. og lykke til i morgen

stor kos Lene

Annonse

Har nettopp vært gjennom to utskrapninger etter MA. (var rester igjen fra første gangen)

Å bli lagt i narkose var helt okey! Så omsorgsfulle folk rundt seg hele tiden.....operasjonen tok ca 30 min, og jeg våknet på vei ut av salen. Ikke noe ubehag i etterkant, heller :-)

Hei, jeg har ikke hatt utskrapning, og skjønner godt at du gruer deg til det, men ville bare si noen trøstende ord: Jeg har selv hatt narkose, og jeg synes det var veldig behagelig faktisk. Man blir borte med en gang de tilfører narkosen og når jeg våknet husker jeg at jeg tenkte at jeg var så deilig trøtt og likegyldig, og at det faktisk var en behagelig rus....Håper det blir slik for deg også, og så får du jo en frisk start nå og kan prøve igjen snart. Lykke lykke til!

Hei Nette!!

Hmmm... jeg skal til UL i morgen - og jeg reiser til england i morgen på tur.. Nå ble jeg bekymret for om jeg ikke får reise, i tilfelle jeg må ha utskrapning? Jeg fikk jo ut 3 store klumper... kanskje jeg slipper? Kommer ingen klumper nå....

Lykke til Nette!!

Klem

Å så bra at du ikke opplevde noe i etterkant og takk for beroligende svar. Fikk de virkelig ikke med alt første gangen? usj, stakkars deg....

Hvordan hadde du det i etterkant, hvor lang tid ventet du før du begynte å jobbe? Jeg skal imorgen torsdag og tenke at jeg sikkert jobber igjen på mandag? Hvor lang tid skal du vente til du begynner igjen?

klem:-)

Hei,

takk for beroligende ord, godt å høre at det ikke er så ille. Jeg sa jeg ikke likte narkose, og de tilbød lokalbedøvelse, men da måtte jeg være "samarbeidsvillig" som hun sa:-l etterpå på gangen sa sykesøster til meg at hun anbefalte narkose, for kropp og sjel....

blir mer beroliget når, synes bare det er vanskelig at andre skal ha "kontroll" over meg.....

stor klem

Hei Sweet tooth,

Takk for de ordene, kanskje jeg skulle glede meg alikevell til den rusen;-) trenger kanskje å bli litt sløv og senke skuldrene med litt god gammeldags "dop" ;-) likegyldig høres faktisk veldig bra ut.....

setter igang igjen så fort jeg kan!

Stor klem

Hei UngVoksen ved godt mot,

Det virker som om du har det ok? Veldig bra! Så deg ikke igår, tenke du trenge en pause.

Vet du, hvis du ikke blør trenger du nok ikke utskapning. Grunnen til at jeg får det er at det renner blod, og at livmoren er full av blod. Legen hadde en ung gutt, turnuskandidat der på opplæring (great:-l...., men han var hyggelig selvom jeg ikke tror det blir noe på dama hans i kveld....) og drev å forklarte han at fordi det lå så mye blod i "åpningen" betyr det at blødningen er betydelig. Hvis du ikke blør mer har kroppen kvittet seg med det selv. Jeg fikk faktisk velge om jeg ville eller ikke, men siden jeg blør så mye kan det ta lang tid. Vil liksom igang igjen!

Lykke til da du, og god til til England,sikkert ikke noe prob å dra. Hvor i England skal du?

stor klem:-)

Annonse

Hei!

Trist å høre at det gikk galt, men en utskraping er egentlig ikke noe å grue seg for. Har selv gjort det fire ganger.

Du kler deg om oppe på avdelingen, får en veneflon i hånda - og noe beroligende om du ønsker det. Så blir du trillet til oerasjonsstua. Der blir du tatt imot av operasjonssykepleier og anestesilege. Du blir vasket nedentil og får oksygenmaska med kun oksygen i noen minutter ( bare for å venne deg til den), før anestesilegen setter narkosen. Du vil kjenne litt løksmak i munnen før du blir helt borte. Selve inngrepet tar ikke mer enn rundt 20 minutter. Vanligvis våkner du litt opp når du blir flyttet over i sengen igjen og trillet bort på avdelingen igjen. Du vil nok føle deg trett og groggy en liten stund etterpå. Etter litt drikke, litt mat og et toalettbesøk føler du deg helt fin igjen.Vanligvis er du klar til å dra hjem et par timer etter at inngrepet er ferdig.

I dagene etterpå kan du føle litt menssmerter og blø som ved en vanlig mens. Blødningene holder sjeldent på lengre enn ei uke. Av og til blør du ikke i det hele tatt.

Håper du ble litt klokere av dette.

Lykke til imorgen, skal tenke på deg:-)

Hei!

Takk for fint og beroligende svar. 4 ganger!?!! Uff, har det lyktes deg å få barn ennå? Jeg mistet for 7 år siden og altså nå.

Hadde du med deg noen dit hele tiden eller er ikke det noe poeng. Samboeren min skal kjøre meg, men han må i et møte, så han drar og kommer tilbake senere og henter meg.

Tusen takk igjen, skal si hvordan det gikk:-)

klem

HEi !

VEd første utskrapningen var jeg på jobb tre dager etter, pga helg, men ble slapp og svimmel og tok en halv dag fri før jeg på ny kontroll ble satt på kur. Etter denne utskrapningen fikk jeg en ukes sykemelding. Kjenner på kroppen at det trengs - er mer øm i livmora og syns det er godt å ta dee med ro :-)

Kjekt å ha nene der når man ligger og venter på tur... men så kan jo samboen få litt pause mens du er på oppvåkningen. Jeg ble hentet 2,5 time etter at jeg ble kjørt inn på operasjonssalen.

Lykke til :-)

Hei TussiLussi,

Takk for svaret ditt både her og på BIigravid. Hvorfor skulle du unngå narkose? vi har det visst litt motsatt vi:-) Klarte de ikke å få ut alt første gangen? shit....

Stakkars deg da, virker som om du har hatt en litt langvarig "sjau"... ikke bra....

Håper virkelig at dette kan gå greit for seg, er jo utålmodig etter å gyve løs igjen... er du, eller skal du la kroppen hvile litt?

stor klem

Hei igjen Nette2,

Hadde en indisk (?) lege på kontroll etter første utskrapning - og han presiserte hvor farlig det var (!) å legges i narkose - derfor ville han gi meg piller....

Heldigvis kom anestisilegen opp før andre utskrapning og presiserte at for en ung dame som meg innebar det nesten aldri noen risiko med en slik kort narkosesøvn !

Etter utskrapningen på mandag har jeg nesten vært blødningsfri - håper det er tegn på at de fikk ut det som skulle ut - i går blødde jeg ikke, så da satte vi i gang vi :-)

Her har kroppen fått "hvile" alt for lenge etter mine ønsker - så nå er det bare å gyve løs....hehe.

Har jo i allefall lyst på sommerbarn, siden det ikke ble noe i april....

Regner med at du er inne å titter litt i kveld - så da håper jeg du føler deg bra og er ved godt mot etter dagen.

*masse bli-bra-klemmer* til deg !!!!!

Hei Nette2!

Jo, det går bedre og bedre dag for daaaaag... er det ikke det de sier ?

Jeg, blør litt enda, men ca sånn som menstruasjonsblødning. Av og til får jeg litt "rier" .. er det vanlig 2-3 dager etter på?

Er sykemeldt, og har hatt noen dager hjemme. Gråter av og til... men ikke så mye nå nei... Dette var prøverør, så vi må vente til etter neste menstruasjon med å begynne med hormonsprøyter igjen.. så jeg kan vel ikke regne med å være gravid før om halv annen mnd igjen ... :-) Det anbefales at man venter etter en vanlig mens før man går i gang - slik at livmorslimhinnen kan bli normal igjen - da er det mindre sjangs for abort igjen...

Drar til Manchester i dag :-) Blir godt å få en avveksling :-)

Hvordan har du det da? Går det fint?

Hei TussiLussi (digger det nicket ditt)

Nå har jeg kommet hjem fra sykehuset. Det gikk kjempefint! De brukte ikke for mye tid på å fortelle meg om når narkosen kom, så jeg vet ikke når den ble satt, bare at jeg strevde med å sette meg i "stolen" fordi jeg følte meg full og det neste jeg vet er at jeg våkner i sengen ved at sykepleieren vekker meg og sier at det er over. Jeg prøvde å forklare henne at det ikke var mulig, men hun ville ikke høre.....;-)

Du da luringen, i gang igjen allerede? Jeg fikk beskjed om ikke å ha "samleie" på 14 dager!!! fikk ikke du noen sånn beskjed? Vanskelig dette her da....

Tusen takk for støtten, er veldig lettet nå!!!

Vi får jobbe mot en juli baby:-)

stor klem

Hei Nette 2!

Godt å høre at alt gikk bra idag!! Må man, så må man..alltid greit å bli ferdig med det.

Har en lang historie med tilsammen 5 aborter ( i uke 6,10,12,16 og 17), og tatt 4 utskrapinger ( en gang ordnet kroppen alt selv). Har heldigvis to flotte unger på 6 og 8 år. ( Født før de to siste abortene.)

Men, ønsker meg veldig en ny baby i huset. Skal til utredning etter siste MA i uke 16 i august.... Så kryss fingrene - vi vil prøve igjen....

Lykke til videre du og da! Kanskje vi har bedre hell neste gang!

Hei evigoptimist

Det var en dramatisk historie. Enda godt du har lyktes to ganger da, du klarer nok en til.... skal virkelig krysse fingrene....

håper virkelig jeg snart ser navnet ditt på 1. trimester sidene.

stooor klem

Hei:)

HAdde en MA selv for tre uker siden og tok utskraping. Var svært redd og nervøs for narkose og tiden etterpå....Tatt i betrakning det som kroppen gikk gjennom både psykisk og fysisk synes jeg det gikk over all forventning. Var temmeli groggy resten av dagen etter jeg våknet av narkosen, følte meg tom og følelsesløs innvendi...gråt ikke en tåre før jeg gikk til sengs og la meg senere på kvelden...>Da kom alle tankene og en kraftig mensmurring i underlivet...Slet en del en -to uker etterpå med blødning og triste tanker, men går mye bedre nå...:)

Ønseker deg 10000 ganger lykke til i morgen:)

Tenker på deg:)

Hei ninnie,

Tusen takk for de søte ordene! Jeg skrev innlegget igår og jeg hadde utskrapning idag, det gikk faktisk veldig greit, narkosen lurte de i meg mens jeg konsentrerte meg om noe annet;-) ( å klare å sitte i den stolen proppet full av sovemedisiner;-). Nå er jeg sliten, men føler meg egentlig ganske ok, det er en lettelse. Håper ikke jeg får en senreaksjon, men det er jo umulig å forutsi.

Så flott at det går bedre med deg nå, stor klem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...