Januarjubel! Skrevet 27. september 2006 #1 Skrevet 27. september 2006 Jeg har ikke tatt blodprøve på kontroll siden den første ordinære kontrollen i juni. Er nå i 25. uke. Heller ikke Ødem sjekkes. Er det det samme for dere, eller er det litt merkelig?
Gjest Skrevet 27. september 2006 #2 Skrevet 27. september 2006 Tok blodprøver på den første ordinære kontrollen, og nå på 3. kontroll, ca uke 28. Ødemer spør hun om, ser på beina mine når jeg veier meg, bla.
selfangerkjerringa Skrevet 27. september 2006 #3 Skrevet 27. september 2006 Legen tok en haug blodprøver den første kontrollen (rundt uke 8 tror jeg). Etter det er det ikke nødvendig med fler blodprøver, med mindre det er noe spesielt. For min del må jeg ta blodprøver hver sjette uke for å sjekke thyroksin-nivåene mine (har en stoffskiftesykdom), og sist jeg var hos jm tok jeg blodprøve pga kløe, for å utelukke svangerskapsforgiftning og leverbetennelse. Både lege og jm sjekker ødem hos meg hver gang, det er fordi jeg hadde store problemer med vann i kroppen i forrige svangerskap, og allerede har tendenser til carpal tunnel denne gangen.
LillianS Skrevet 27. september 2006 #4 Skrevet 27. september 2006 Legen min er også veldig slapp med å ta blodprøver av meg. Husker hun var det sist jeg var gravid også , da tok jeg vel bare to blodprøver igjennom hele svangerskapet. Nå er jeg bare 20 uker på vei , så jeg har ikke vært på så mange kontroller , har bare tatt en blodprøve , og det var ved den første kontrollen . Jeg må jo bare være ærlig å si at jeg bare puster lettet ut når hun ikke nevner noe om blodprøver, for det er noe av det verste jeg vet. Tror kansje de bare tar stikk i fingeren etter den første kontrollen, men det er jo enda vondere enn sprøyte i armen Ødem sjekker hun hver gang. De er kansje ikke så nøye med de blodprøvene da , er vel bare blodprosenten de sjekker når de tar prøven. Hvis man ikke har noen problemer , som svimmelhet osv , så gidder de kansje ikke sjekke det så ofte....... Bare en tanke, kan jo være de finner ut andre ting ved hjelp av blodprøver også... Du får spørre neste gang du er der , du får sikkert tatt en blodprøve hvis du har veldig lyst på en =)
MammaDilla Skrevet 27. september 2006 #5 Skrevet 27. september 2006 Er det vanlig å ta blodprøver mer enn en gang da? Du får jo sannsynligvis ikke HIV i løpet av svangerskapet, og blod typen din enrer seg ikke mens du er gravid, og hvis rubella antistoff påvises er det ikke grunn til å sjekke det igjen heller... Så hva er da vitsen med nye blodprøver før på slutten av svangerskapet? Det som er vanlig å måle pr legekontroll er i så tilfelle hb'en, som sier om jernlagrene er som de skal. Ved å sjekke urin, bt og ødem samt hb'en, vekt og sf mål, har legen egentlig nok info.
Leola Skrevet 27. september 2006 #6 Skrevet 27. september 2006 Det er bare vanlig å ta blodprøve på 1 kontroll. Å så en rhesus prøve i 28 og 32 dersom du er rh -. Ødemer har aldri blitt sjekka hos meg. Jordmor spurte meg bare om jeg hadde.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #7 Skrevet 27. september 2006 jeg blir tatt blodprøver påhver kontroll. det for å kontrollere blodprosent. er i uke 18 nå..Har blitt tatt prøver av i uke 7-12-16.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #8 Skrevet 27. september 2006 Første gang jeg var gravid tok jeg blodprøve hver gang. Nå har de visst fått andre retningslinjer. I vanlige svangerskap skal det bare taes blodprøve på første kontroll og rundt uke 28. Er det noe spesielt tar de selvfølgelig flere.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #9 Skrevet 27. september 2006 Ødem sjekkes ikke på annen måte enn at de spør om du har fått vann i kroppen.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #10 Skrevet 27. september 2006 Litt teit sp.mål kanskje, men hvordan merker man at man har mye vann i kroppen?
MammaDilla Skrevet 28. september 2006 #11 Skrevet 28. september 2006 Ingen spørsmål er teite Du merker du har vann i kroppen ved at du hovner opp.. Ofte får du ødem/hevelser rundt ankel partiet, og i fingrene. man kan også bli litt "oppblåst" i ansiktet, men tror kanskje det er mer mot slutten uten at jeg er helt 100%sikker..
selfangerkjerringa Skrevet 28. september 2006 #12 Skrevet 28. september 2006 Det stemmer, hovent ansikt er i tilfelle mer mot slutten. Det man merker det først på er anklene og fingrene. Tro meg - jeg KAN dette med vann i kroppen... forrige svangerskap var jeg full av vann og fikk carpal tunnel den siste tida, denne gangen har jeg allerede begynt å hovne brukbart, og må bruke støtteskinne om natta for å ha funksjonalitet i høyre hånda overhodet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå