Gå til innhold

bekkenløsning fra dag 1 av...

simasefa -8 juni-

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

takk for svaret Tirilill :)

ja, hadde bl sist- og forverret etter fødsel...

har slitt i periodevis ganske lenge, men vert smertefri lenge nå- så PANG! og det var dagen etter egget festet seg ( hadde festeblødning fredagen og voknet invalid på lørdagen...)

skulle sett meg- kunne ikke gå, sitte osv- måtte ligge på gulvet med føttene hvilendes på sofan i nitti graders vinkel....

og jeg kan kjenne hele bekkenet... kjenner hvordan bekkenet ser ut på en måte... (merkelig følelse) korsryggen- isjassmertene- venstre hofte... buhu

men har begynt å akseptere at tempoet må trappes NED- det hjelper å ta maaaange hvilpauser

to og en halv uke siden jeg fikk dette (slaget i trynet) og har begynt å få noen dager som er bedre:) - flink å ta det med ro- unngår sitting

sitting kan bli et problem å unngå da jeg er student- men det fåpr jeg ta som det kommer......

lege: har vert- skal en gang til da gravi testen var negativ den dagen ti dager før ikm- skulle komme tilbake om det ikke var bedre uka etter+ at testen ville være positiv om jeg var gravid- har ikke vert- ikke tid- praksisdager og gruppearbeid... blablablabla

huff :) tyte tyte så jeg blir lei av det sjøl

er to uker siden jeg var der og fra og med i morgen (onsdag) til fredag har jeg hjemme eksamen- har liksom aldri tid- men som jeg skal stjele snart nå for å gå til lege å få mølla til å rulle :) :)

er jo bare super happy likevell da!!! :) jippi jeg er jo GRAVIIID!! :)

herli :)

• 2 uker senere...

Jeg har også hatt vondt i bekkenet i et par dager nå, og testet positivt idag hvor jeg skulle hatt mensen. Så det er visst ikke umulig med bekkenløsning så tidlig. Jeg hadde også mye plager med det i forrige svangerskap, men ikke så tidlig.

Vi får bare ta vare på oss selv og håpe det ikke blir alt for ille. Det er nok lurt med behandling fra starten av, så jeg får snakke med legen om det. Lykke til med svangerskapet! :o)

Joda, det stemmer at det går an å ha bekkenløsning helt fra starten av svangerskapet. Det er noen som er "heldigere" enn andre...Jeg vil anbefale alle som sliter eller er usikre på hva som kan forverre/ forbedre smertene om å oppsøke fysioterapeut. Disse kan masse om emnet. Det finnes de som spesialiserer seg på bekkenløsning også. Hete tips sånn fra meg til dere vil være:

1.) Unngå å krysse beina; dette gjelder både når dere sitter, men også når dere ligger. Når du ligger på siden,- så stapp ei pute mellom knærne,- helst ei stor/ lang ei (evt. ei dyne) slik at kne og ankel støttes godt opp. Ammepute kan faktisk også brukes.

2.) Sørg for tilstrekkelig med hvile

3.) Tren opp bekkenbunnsmusklene. Kan du ikke/ vet du ikke hvordan, så få hjelp hos fysioterapeut

4.) Det er lov å be om hjelp!

5.) Hvis du skal bære noe, f.eks. varer fra butikken, så fordel de i to poser med ca. lik vekt i begge hender. På den måten får du mer jevn belastning over bekkenet

6.) Bassengtrening/ gå i vann kan være et godt alternativ til aktiviteter på land. Bruk staver når du går for å avlaste. Styr unna raske bevegelser

Håper dette kan fungere som hjelp til selvhjelp. Jeg er selv fysioterapeut, og har vært borti flere som har vært gjennom det samme som dere. Viktig blir uansett som du sier Løvemor 79; søk hjelp tidlig, da er det kanskje mulig å få bukt med noen ting dere gjør som kanskje er uheldig, og samtidig lære nye knep for å forebygge ytterligere plager!

• 2 uker senere...

JOda , man kan jo ha få bekkenløsning uten graviditet også, det er jo hormonstyrt.

Mange som har hatt det i/etter svangerskap kan bli invalidisert i eggeløsings perioden evnt i mens, det er ikke uvanlig akkurat, bare ikke snakket om liksom.

Man skal ALDRI bære noe under hoftemål om man har alvorlig bekkenløsning. Alltid bruk sekk eller magetaske.

Fordelt jevnt over og helst litt høyere enn korsryggen, da eventuelt legg det tunge høyere enn korsryggen.

Eller bær foran magen.

Ikke gå trapper, om du MÅ gå baklengs opp og ned, de avlaster rygg og bekken.

Få krykker fortest mulig og bruk dem til støtte inntil kroppen. Ta korte steg.

Gå baklengs nedover brattere bakker og hellninger.

Bruk også hoftebelte/elastisk korsett utenpå klærne når du står eller går(og BARE da), det avlaster og stiver av så det blir mindre slark og fare for sånne brå bevegelser.

Bruk pute når du sitter, eventuelt få deg RoHo pute (Ser ut som eggekartong bobler som er oppblåsbar).

Gjør øvelser så mye du orker i forhold til smerte, få hjelp til å strekke ut i musklaturen i sete og hofteparti, ellers kan du lett pådra deg knuter og betennelser.

Vær obs på at med mye bekkenløsning kan en del øvelser føre til rier , og kan sette igang fødsel. Så ved minste tak i rygg eller mage vær veldig oppmerksom.

Lykke til :)

• 2 uker senere...

Annonse

• 4 uker senere...

Du må si til legen din at du skal ha fysioterapi med en gang!!!!! Og gå til fysioterapeuter som holder til på sykehuset der du bor og få deg et "pass på belte".

Det hjelper til å stive opp hoftene når du går, men skal ikke brukes hele tiden. Derav navnet:)

Og få deg krykker.

Dette har jeg gjort og i mitt første svangerskap så kunne jeg ikke gå på slutten, men denne gangen slo jeg neven i bordet hos legen og sa at jeg MÅ ha hjelp denne gangen.

Og det fikk jeg:)

Lykke til:)

En positiv sak med att du får tidlig bekkenløsning er at man kan da si med sikkerhet att det er hormonellt betinget. Du må IKKE sitte stille hele dagen. Du må ta det med ro, men det blir ikke bedre om du ikke beveger deg, ta korte gå-turer. Sansynligvis vil det svinge i graviditeten med smerter. Er det hormonellt kan man med nesten 100% si at smertene forsvinner etter fødselen.

Gå gjerne til fysio å få trene i varmvatten. Vær forsiktig med att noen ska undersøke rygg, bekken når du er gravid. Hormonene gjør slik att hele bekkenet blir mer syntetisk.

Hilsen fysioterapeut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...