Gå til innhold

Fødsel med eller uten smertelindring????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sååååå i tvil hva jeg skal gjøre.. Skal jeg velge fødeloftet der d kun er badekar og akupunktur (har ingen erfaring med d) JM sier at d er ikke alle d funker på..

Eller skal jeg velge "vanlig" fødestue hvor jeg kan få smertelindring..?

HVA GJØR DERE?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva jeg hadde gjort, men sist jeg fikk barn så fikk jeg steriltvannpapler og det reddet min fødsel. Var før feig for å ta epudral, redd før biverkninger. Men hvis jeg var deg skulle jeg nok valgt fødeloftet. Hvor er det du skal føde?

Skrevet

Jeg tror at hvis du går inn for at du skal klare det uten smertelindring, vil du klare det også.....Jeg har to fødsler bak meg. Ved den første hadde jeg på forhånd bestemt meg for ikke å ha smertestillende. Brukte lystgassen, og følte det ble min redning. Ved neste fødsel, hadde jeg ikke tenkt igjennom det på samme måte, så da smertene herjet som værst ba jeg på mine knær om epidural. Heldigvis var det for sent, og lillegutt ble født like etter. Det beste er jo å være helt sikker på hva du vil i god tid før fødslen starter.

Lykke til:)

Skrevet

jeg har ikke det valget, men om jeg hadde hatt det, hadde jeg likevell valgt smertestillende medikamenter fremfor fødeloftet med kun badekar og akupunktur.. har ikke født før, men det kan nok bli ganske heavy smerter utover i forløpet ;)

lykke til med valget!

Skrevet

Her blir det å ta alt jeg kan få...Jeg har lyst til å prøve akupunktur, m skal likevel ha noe for smertene ja.....

Skrevet

Sist fikk jeg epidural, men det varte ikke til utpressingsfasen. Har svært lyst til å prøve uten denne gangen. Prøvde badekar sist, men jeg blødde litt og synes igrunn det var ubehagelig. Varm dusj på ryggen var det beste.

Skrevet

Vanskelig, for du vet jo ikke hvordan det kommer til å bli...... Men bestemmer du deg for å greie det uten medisinsk smertelindring og velger fødeloftet, så greier du nok det.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å greie meg uten smertelindring sist. Ville da prøve badekar, akupunktur og aromaterapi....... -Men jeg hadde veldig intense kraftige rier helt fra starten av og de kom med ca 1 minutts mellomrom, så jeg greide ikke å hente meg inn igjen mellom.....-så etter 4 timer (prøvde både badekar, akupunktur og aromaterapi uten hjelp, ble nesten værre syntes jeg) takket jeg ja til epidural,- og det var rett og slett som å komme til himmelen. Helt fantastisk!

Denne gangen vil jeg også ha mulighet for epidural om det blir like intenst som sist, men det vet man jo ikke før dagen er der....

Skrevet

Jeg satser på fødsel uten smertelindring på ABC klinikken på Ullevål, er førstegangs så jeg vet jo ikke hva jeg går til:p

Grunnen til at jeg valgte dette opplegget er at ABC da følger opp alle kontrollene mine. Jeg har altså vært der jeg skal føde på kontroll, og møtt mange av jordmødrene der. De er veldig flinke til å være personlig oppmerksomme på oss fødende, og det opplever jeg som veldig positivt. Eneste smertelindring man får er akupunktur og badekar. Hvis det mot formodning skulle vise seg at jeg ikke takler smertene så er det mulighet for å bli 'trillet over gangen' til vanlig fødeavdelig.

Alle jeg kjenner som har født på ABC anbefaler det på det varmeste. Tror de har noe lignende opplegg som der du vil?

Skrevet

Ved min første fødsel ønsket jeg ikke smertelindring, men ble overtalt av jordmor ettersom fødselen drøyde, og hun påstod at fødsel ville gå raskere med smertelindring. Jeg fikk Petedin. Det hadde utrolig dårlig effekt for meg, hjalp ikke nevneverdig mot smertene, og gjorde veene uvirksomme. De måtte sette meg på drypp og fødselen tok enda lengre tid. Til slutt fikk jeg saltvann innsprøytning, og det var det eneste jeg følte hjalp. Ved de 2 neste fødslene sa jeg klart i fra at smertelindring var uaktuelt (brukte ikke engang lystgass). Dette fungerer absolutt best på meg.

Nå har jeg ikke prøvd Epidural, men mitt råd er å følge dine egne ønsker. Men ha i bakhodet at smertelindring i noen tilfeller kan komplisere fødsel.

Skrevet

Takker for svar, er like forvirret:)

Fødeloftet i stavanger er d samme som ABC ja..

KMB:

Jeg har hatt en noenlunde lik din første fødsel.. Fikk petidin for å øke effekten, og drypp for at d ikke skjedde.

Lystgassen bare spydde jeg av.

Så d spm jeg stiller meg er hvor mye av smertene tok petidinen? JM sier at antagelig så har den ikke hjulpet så mye på smertene siden de satt den så seint, men jeg har ingen begrep om tid,, hva som skjedde når.

Alle sier at på fødeloftet så er atmosfæren så bra og at JM har tid til deg osv.. men helt ærlig så kan jeg ikke huske når JM var tilstede på føden sist. Regner med hun var der når d var nødvendig.. Vet ikke om jeg bryr meg så mye om akkurat d denne gangen heller.

Men så tenker jeg.. hvorfor skal jeg frivillig velge en plass hvor d ikke tilbys smertelindring:) Virker jo helt "dumt".

Kjempevanskelig å bestemme seg for noe en ikke aner hvordan blir.. Noen som har prøvd begge deler?

Skrevet

Jeg har valgt petedin ved begge mine tidligere fødsler og skal gå for det denne gangen også..

jeg har tenkt tanken selv på å føde på en slik avd men tror jeg vil ha tilbudet:)))

Skrevet

Hei.

jeg skal til journalskriving på fødeloftet,skal føde i desember. Ble annbefalt å iallefall ta journalskrivinga på fødeloftet og heller gå ned til føden hvis det ikke ble aktuelt allikevel. Skulle du trenge smertestillende så triller de deg ned på vanlig fødeavd :o)

Det går ikke ann å plutselig bestemme seg for at man vil opp på loftet rett før fødselen hvis man ikke allerede har skrevet seg inn der.

Lykke til videre med valget :o) er jaggu ikke like enkelt alltid....

Skrevet

Hei smiley.

Ja fikk høre i går at d måtte gjøres sånn, skal til jornalskriving på fødeloftet neste uke.

Nei d er ikke enkelt:)

Skrevet

Jeg har valgt fødelofte.Ønsker å føde uten noe form for smertelindring denne gangen,bortsett fra akupunktur og vann da.Klarer enn seg ikke,blir en jo overført til vanlig fødeavdeling.Ingen som sier at når du først er på fødelofte,så må du være der.

Fikk petedin sist og det skal jeg i alle fall ikke ha igjen.Det fraråder jeg alle til å ta,uten at en er 100% nødt for det da.

Gjest Riga19 - jente 22.10?
Skrevet

Skal føde i Skien, og der er det 5 fødestuer...en av dem er sånn alternativ, så jeg har tenkt å begynne der. Blir det for ille, så er det lystgass på 2 av de andre, og der kan en også på epidural. Men de har visst også tilbud om badekar og akupunktur på de vanlige fødestuene, og alle 5 er ved siden av hverandre, så det er ikke så stress for meg.

Vet dessverre ikke hva slags ekstra ting den alternative fødestua har (men den har visst det), for det var fødsel på gang der da jeg var på omvisning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...