Gå til innhold

Eget rom til 3 aaring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to jenter - en paa 3 1/2 og en paa 1 1/2. Vurderer om de skal faa hvert sitt rom, eller om de skal dele soverom og heller ha et lekerom. Er det noen som har jenter i samme alder som har tips/erfaringer her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, dersom de trives med å dele rom kan jo lekerommet også fungere som gjesterom ved behov? Vi har ihverttfall ambisjoner om å få våre to unger (jente på litt over tre år og gutt på drøyt tre måneder) inn på samme rom. Jenta ligger på gjesterommet (mormorsenga) etter en litt slitsom periode like etter at lillebror ble født, mens han ligger på det som er tenkt som barnerommet. Foreløpig er filosofien vår "if it works, don't fix it", men målet er altså å gjenerobre gjesterommet en eller annen gang... :-)

Skrevet

Som alle andre mennesker, har barn behov for et sted som er sitt eget. Da jeg var liten, delte jeg rom med søsteren min. Foreldrene mine klaget over at jeg var så bråkete og rastløs hele tiden, helt til de fikk et tips om å sette inn en liten skillevegg på soverommet. Når jeg endelig fikk et sted som var mitt, slo jeg meg mer til ro. Har hørt om mange andre lignende tilfeller. Det er kanskje noe å tenke på....

Skrevet

Ja, det er det jeg har tenkt litt paa. jentene mine er 2 veldig forskjellige personligheter. En er 'go-go-go' hele tiden og bryr seg mindre om at ting ligerr ryddig paa plass etc. Mens den andre er mer forsiktig og liker alt i en viss orden rundt seg. Av den grunn tenkte jeg litt som deg, men saa har jeg faatt saa mange negative reaskjoner paa planene mine om aa skille de i saa ung alder at jeg ble litt i tvil. Soster baand - samhorighet, laere aa dele - laere hverdandre aa kjenne osv.???

Selv delte jeg rom med en 1 1/2 aar eldre bror og har gode minner. Men jeg trivdes bedre i selskap enn han gjorde tror jeg. Ho-ho..hvis jeg husker riktig var det han som tryglet om aa faa eget rom. Men det var i eldre alder. Skole alder tror jeg. Noen andre som har erfaringer/tips???

Skrevet

Mine to jenter delte rom til de var på alder med dine jenter. Da den minste var 1 1/2 begynte hun å krabbe ut av sprinkelsenga og fikk dermed stor seng. Det var en stor mare å venne henne til å ligge der. Hun spratt opp, lekte, prata, sang ol. i times vis. Da måtte eldste ut og inn på eget rom for i det hele tatt å få søvn. Siden har de hatt hvert sitt rom, men de går inn til hverandre viss de våkner om natta. Da finner vi dem i samme seng om morgenen (de er 4 og 6).

Jeg tror nok de hadde hatt samme rom enda viss ikke minste frøkna var så bråkete om kvelden.

Skrevet

de har bestandig hatt egene rom her.. jeg delte rom med min søster og ble avhengi av henne.. mens hun ville ha privatliv.. hehe.. så lenge jeg har hatt muligheten til at dem har kunne hatt hvert sitt rom så har dem fått det.. størsta mi er 4 år snart da og minsta er 16 mnd..

Skrevet

Jeg har mine jenter på hver sitt rom og har hatt det hele tiden. Da går det så greit med soving - for ikke å snakke om våkning om morgenen. De leker på rommene om hverandre, men har av og til behov for å lukke dørene og være for seg selv.

Kunne ikke tenkt meg det anderledes.

Skrevet

Jeg ville gått for hvert sitt rom. Barn lever i en hektisk hverdag og trenger et sted de kan være helt og holdent seg selv og få litt fred og ro og tid til å sulle med sitt. Jeg mener også at de sover bedre på hvert sitt rom. Da får de ro om natten og blir ikke forstyrret hvis den ene våkner og sånn. Perioder med uroligheter om natten er nok de fleste barn innom og da er det nok godt for den andre å slippe å bli forstyrret i nattesøvnen. De vil jo uansett kunne leke sammen og sove hos hverandre i blandt.

I tillegg begynner vel eldstejenta å bli så stor at hun snart skal ha venner på besøk og sånn. Da er det litt kjedelig å dele rom med lillesøster og greit å ha tingene sine for seg selv.

Skrevet

jeg har nå to gutter.minsten ligger med meg for han er fortsatt veldig liten men har planer om at de skal få dele rom.men bare frem til skole alder for da trenger de sin egen plass og rundt 6 års alderen så blir man veldig obs på at lillebror er liten og barnslig....

men synes at de kan dele rom og lære å ta hensyn til hverandre og så lenge de koser seg sammen så er det ikke noe problem.

kommer jo veldig an på barna og hvor lik/ulik de er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...