Gå til innhold

frustrert over leger og helsevesenet jeg :-( ( litt langt)

Anbefalte innlegg

Jeg blir så fortvilet over at jeg ikke føler jeg blir hørt.

Jeg mistet i juli i MA, og da sa legen at jeg måtte bare trå til igjen, det var ikke noe galt med meg eller noe annet de fant. Det var bare ikke levedyktig, og det var trist selvsagt, men jeg godtar at livet er slik, at det ordner opp selv når noe er galt, men ikke at jeg måtte gå i 5 uker før det ble oppdaget...det er det verste.

så sa legen at om jeg ble gravid igjen skulle jeg få legen min til å skrive noen få ord til sykehuset om at jeg skulle få komem på tidlig UL i uke 7 - 8 for at jeg ikke skulle være engstelig.

joda gravid ble jeg, legen skrev brev og jeg fikk svar...1 november..da er jeg 12 uker kommet???

jeg ringte sykehuset selv og forklarte at jeg skulle inn tidligere og hvor engstelig jeg var. men neida hun legen jeg hadde hatt var bare vikar da og de hadde ikke kapasitet til tidligere UL siden jeg var frisk...sukk.

heldigvis var ho dama jeg snakka med veldig grei, men jeg er så lei meg for at jeg ikke får komme inn å sjekke snart. for jeg går å klarer ikke glede meg helt, og ikke lyst å fortelle, selv om ungene vet det, så må jeg liksom fortelle de at jeg håper jo selvsagt det går bra.

men timen i uke 12 er for alderen min for å sjekek nakkefold ol sikkert, og det har jeg ikke bedt om en gang, jeg vil ikke ha noe svar på noe jeg ikke har spurt om for å få et valg. drittleger sier jeg. kan de ikke høre på oss kvinner og ikke la meg gå å grue meg og engste meg slik da? er det bedre? neida...jeg får nok ta hcg i uken og en neste uke nå da for å se selv. men det er ikke kjekt å gå slik.

sukk dette ble langt, men jeg er så frustrert over at ikke ALLE kan få en tidligere UL eller at alle legekontor kan ha UL apparat. sukk

Fortsetter under...

Jeg forstår deg så godt!

Jeg har også bedt om tidlig ultralyd siden jeg hadde flere blødninger og fødte prematurt i forrige svangerskap.

Har ikke fått svar enda, men er redd for å få samme svar som deg.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt skjeen i egne hender og gått til en privatklinikk bare for å få en sjekk.

Det kommer jeg til å gjøre.

joda jeg ringte privatklinikken her og skulle få time 9 september. men da er jeg 9 uker på vei og jeg er så frustrert at jeg syns det var for lenge akkurat nå.

så jeg ringte legen min og han sa jeg skulle få komme på legekontoret her og sjekke hcg min hver uke fremmover :-)

så i dag tok jeg første stikket og får vel svar fredag håper jeg. og den stiger jo fremover om alt er ok, så det er jo enda mer sikkert enn å se en gang på UL og så vente flere uker til uke 12. så nå er jeg roligere :-)

men det er pyton å gå slik å engste seg og ikke klare å glede seg på en måte. skjønner ikke hvorfor sykehusene kan skjønne dette jeg. godt jeg har en flink og dyktig lege som forstår meg.

håper du får komme før uke 12 du da :-)

Tror det er vanlig med innkallelse til tidlig UL i uke 12. Jeg fikk i hvertfall tid i uke 12 når jeg fikk bekreftelse at jeg hadde fått fødeplass (men ikke dato for den vanlige UL i uke 18). I søknaden min til fødeplass skrev jeg at jeg skulle ha tidlig UL pga. tidligere aborter, men de skjønte ikke at jeg allerede hadde bestilt selv via tlf. i uke 7. Da jeg ringte dem tilbake og lurte på om jeg ikke skulle ha en UL i uke 18, sa de at jeg hadde fått i uke 12 fordi jeg ba om tidlig UL. Så, nå får jeg vel både i uke 12 og uke 18 :).

Jeg synes også at det er lenge å vente til uke 12 hvis du er bekymret, så godt at du har fått fremskyndet denne. Selv synes jeg det er veldig betryggende at jeg allerede har vært til 2 UL (1 på sykehuset og 1 hos gynekologen min), samt at gynekologen tar mine bekymringer så alvorlig at hun nå har satt opp timer til meg hver 2. uke.

Er helt enige med dere! Har selv hatt blødninger i 2 uker nå. Kom på UL da blødningene begynnte, men de har vedvart og jeg er selvfølgelig kjempebekymret. Legen vil ikke engang ta blodprøve, sist jeg var der brukte hun 5 min på å sykmelde meg i 2 uker. Så nå sitter jeg her alene med alle bekymringene.... Skal til jordmor idag, håper å få tatt blodprøve i det minste. Vurderer også å ta privat UL for å roe mine egne nerver... Virkelig frustrerende å ikke bli tatt seriøst. Forandringene i kroppen er ganske abnorme, og å evnt gå med ett dødt foster i flere uker må da virkelig være unødvendig? Men som ei venninne av meg sa; du får ingenting i helsevesenet uten å skrike høyest. Kanskje det hjelper å bli litt forbanna??? Lykke til!

• 2 uker senere...

Ser at det er en stund siden noen har skrevet noe her, men etter denne dagen passer det visst bra at jeg skriver litt. Er gravid for første gang etter å ha prøvd i en god stund (2,5 år ca), og har hele tiden slitt med å bli hørt av fastlegen min. Valgte derfor til slutt å gå til privat gynekolog hvor jeg har fått kjempefin hjelp. Så nå er det barn i magen. I dag dro jeg til fastlegen min for å få tatt blodprøver, og fikk da beskjed om det ble siste gangen jeg fikk komme dit å ta prøvene hvis jeg ikke også ville la han følge meg opp. Problemet er at han er ung vikar som skiftes ut i februar, og jeg vil da måtte skifte til ny vikar... Jeg prøvde å forklare at jeg føler meg mye tryggere med gynekologen som kjenner meg og tilstanden, men at jeg ikke får tatt blodprøver der. Det hjalp ikke noenting, blodprøvene får jeg ta et annet sted. Synes det er utrolig dårlig service!

Så ringte jeg jordmor, som var enig med meg. Men, hun kan ikke hjelpe, for hun slutter så det var ikke noen vits for meg å få noen time der. Det er heller ikke sikkert det kommer noen ny jordmor med det første....

Såh, da er jeg visst på leit etter både jordmor og et sted å få tatt blodprøvene mine. Føler meg nærmest litt straffet for å ha gått til en privat lege. Men, hadde jeg ikke gjort det, så hadde jeg IKKE vært gravid nå!

Annonse

Skjønner godt at dere blir frustrerte. Men hvorfor skifter dere ikke fastlege? Kanhende dere ikke har mulighet til det hvis dere bor på lite sted, men jeg bare nevner det. Jeg bytta for ei stund siden, og er veldig godt fornøyd nå! :) Lykke til videre!

nei fastleger som er ettertraktet erjo umulig å få som fastlege som oftes. og de er ikke flinke på sykehusene til å forstå alltid heller syns jeg. kan de ikke ta blodprøver hos gynokologen din da? det går jo selvsagt an å ta UL privat, men det koster jo penger :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...