Gå til innhold

gravid og prøvetid i ny jobb....

Mamma`n til Sandra

Anbefalte innlegg

Jeg begynte i ny jobb 16 juni i år. Vi er prøvere, men tenker på hva det vil si iogmed jeg er i prøvetiden på jobb (6mnd)....

Om jeg blir gravid nå er det god nok grun til å ikke gi meg fast kontrakt etter endt prøvetid???

det er jo ikke sikker det vil vise noe på meg heller men vet jo aldri.

Håper noen kan gi meg et svar ..

Fortsetter under...

Hei,

jeg var i samme båt som deg da jeg var gravid. Jeg begynte i ny jobb i januar og allerede i mars ble jeg gravid. Jeg hadde å prøvetid på 6 mnd, så jeg var jo bekymret for dette. Arbeidsgiver har ingen rett til å si deg opp på grunnlag av at du er gravid, MEN han/hun kan jo finne utallige andre unnskyldninger for at du ikke får fortsette.

Jeg hadde sett ann ditt forhold til arbeidsgiver når denne tid kommer. Jeg valgte å fortelle det til min arb giver allerede i uke 9. Hun ble positiv pga dette, og noen mnd etterpå begynte hun å lete etter ny vikar til meg.

Lykke til, det ordner seg nok!!

IKKE FORTELL DET!!!

Jeg begynte i ny jobb 17. juli.. og tro det eller ei.. jeg fant ut at jeg var gravid 22. juli!! Siden jeg er en sliter.. med pcos ble jeg kjempelykkelig og redd for hva sjefen ville si. Jeg ventet til igår med å fortelle siden jeg har slitt med bekkenet en god stund nå.. jeg er altså 16+1 dag idag. Hadde prøvetid på 3 mnd.Den går altså ut neste tirsdag.. jeg tenkt: ærlighet varer lengst, så jeg fortalte det igår. Slik at de visste hvorfor jeg ikke hadde løftet så tungt og vasket så mye gulver på kvelden.. at det ikke var vanlige ryggplager eller at jeg var lat eller noe.. jeg var gravid og hadde bekkenløsning. Men idag fant jeg ut at det ikke var nok. De vil ikke beholde meg fikk jeg beskjed idag! En dag etter jeg fortalte min nærmeste sjef det!! Tilfeldig?? Tror ikke det!

Så mitt råd er: IKKE fortell det.. og om du sliter med bekkenet eller å gjøre jobben.. SYKMELD DEG!

• 2 uker senere...

vil det si at dersom du hadde ventet noen dager med å si noe ville du vært "home free"? jeg er i samme situasjon selv og kjempefortvilet. sa ja til jobb den ene dagen og fant ut at jeg var gravid to dager etter. vi har prøvd lenge (11 mnd), så det er jo egentlig kjempegledelig, men det legger en ENORM demper på alt sammen - det at jeg slett ikke aner hva jeg skal gjøre. jeg har tre mnd prøvetid som går 1. januar og vil på det tidspunkt være 19 uker.

umiddelbart tenkte jeg at det sikkert lønner seg å være ærlig, men jeg tror faktisk ikke det alltid. magefølelsen min sier at jeg gjør klokt i å vente. snakket med en bedriftsleder her om dagen som fortalte at jeg slett ikke har plikt til å fortelle noe som helst, og at i utgangspunktet er det bare "vanskjøtsel av jobben" som er godkjent grunn til ikke å få forlenget kontrakten. jeg kan i teorien bare vokse meg stor og god med god samvittighet, men det har jeg altså ikke. likevel: jeg sier ingenting, enn så lenge. så får jeg bare håpe at det tar en stund før det syns, selvom det antagelig er å håpe litt vel mye.

og når jeg tenker meg om: det som plager meg mest er at jeg ikke greier å glede meg. det føles veldig trist.

• 2 uker senere...

Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg...prøvdetid på 6mnd og "prøver" i nesten hele den perioden. Nå hadde det seg sånn at jeg ble gravid i slutten av prøvetiden min (den har nå gått ut) enda er det tidlig å si noe synes jeg (er 6+6 idag) Men det som er tingen....er at det er INGEN arbeidsgiver som kan gi deg fyken fordi at du er gravid. Og selv om du har prøvetid så skal det faktisk en del til før de kan gi deg fyken, det skal være like gode grunner for å sparke deg i prøvetiden, som å kunne sparke deg etter prøvetiden!! Det er nemlig noe som heter 2mnd-, 4mnd- og 6mnd-samtale! Dette er det arbeidsgiver som har ansvar for å innkalle til og gjennomføre!

På 2mnd-samtalen skal arb.giver fortelle hvordan de opplever at du fyller stillingen din og hva de evt er misfornøyd med. På denne samtalen skal det også settes opp konkrete mål for hvordan du bedre skal fylle stillingen din.

På 4mnd-samtale skal disse målene evalueres og arb.giver skal si noe om hvordan de opplever deg i stillingen siden sist. Evt settes opp nye mål hvis du fortsatt ikke fyller stillingen.

På 6mnd-samtale så skal du ha overbevist arb.giver om at du har tatt evt kritikk til deg og gjort noe med det og dermed jobbet knallhardt og overbevist om at du er den riktige personen for stillingen!

Så lenge du har en kontrakt, så kan du faktisk slå i bordet med at det skal være SAKLIG grunn til oppsigelse OG at det skal være veiledning (disse samtalene) underveis! Uten å ha gjennomført disse samtalene har ikke arbeidsgiver noen rett til å si deg opp i prøvetiden, da du ikke har fått mulighet til å forbedret deg!

Jeg ser at folk skriver litt forskjellige svar til deg og at rådene er vidt forskjellige, men tro meg, jeg har undersøkt hva jeg har krav på og er 100% sikker på at det jeg skriver er riktig!

Mitt råd er: Blir du gravid i prøvetiden og blir syk, hadde jeg nok ville sagt det. Det er ikke godt å gå irundt og være syk og måtte lyve. Men husk da...at hvis du blir sykemeldt i prøvetiden din, har arbeidsgiver full rett til å forlenge prøvetiden iforhold til hvor lenge du er sykemeldt!

Blir du gravid i prøvetiden og er frisk og fin så kan du jo vente med å si noe :) Man vil jo ofte holde det som en hemmelighet for seg selv en stund først også... Iallefall vil jeg og min kjære det :)

Lykke til da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...