Gå til innhold

Oppkalling av oldeforeldre????


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi venter vårt andre (hans tredje) barn i mars, og tenker allerede på navn. Jeg vet av erfaring at vi har vanskelig for å bli enige, og må ha god tid til å diskutere det på. Vi vet ikke hva kjønn det blir, og leter derfor etter både jentenavn og guttenavn. Nå har det seg slik at i løpet av 3 måneder har både min mormor (Agnes) og min farfar (Sigurd Bernhard) gått bort:-( I den anledning synes jeg det hadde vært fint å kalt opp ungen etter en av dem (men det er ikke noe must). Jeg synes jo ingen av disse navnene er fine, og kan ikke tenke meg Sigbjørn, sigfrid osv... og sigurd heter allerede barnets søskenbarn.

 

Har noen gode forslag til enkle navn, med lys og lett klang, samtidig ikke et ti-på-topp-navn som kan brukes ifht oppkalling?

 

Dersom det ikke blir oppkalling,liker jeg godt Viljar, som jeg synes passer godt til søsknene som heter Silje og Erlend.

 

Forslag mottas med STOR takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes Agnes er kjempefint. Kjenner en lita jente på 3 som heter Agnes og har likt det helt siden jeg fikk høre det første gang.

 

Har du vurdert Sigve eller Sivert?

 

Eller kanskje Signe eller Sigrid

 

Berhard er også litt kult da :)

 

Agnes synes jeg er kjempefint! August dersom det blir gutt.

 

 

Jeg syntes det er en fin tradisjon å kalle opp etter familie. Man drar linjer over generasjoner og det er en flott hyllest, og de fleste barn syntes også at det er spennede at navnet deres har en "betydning".

 

Men det er selvsagt også viktig at dere liker navnene, og ikke kaller opp for oppkallingens skyld.

 

Syntes SIlje og Erlend også er flotte navn som passer til alle de navnene som jeg har nevnt.

 

Lykke til med navnvalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Synes det er en flott gest å kalle opp etter slektninger. Navnene du nevner er ikke helt min stil, og ikke noe jeg ville komme til å kalle mine barn, men det er fordi jeg liker mer utradisjonelle navn. Synes likevel det er morsomt å prøve å komme med forslag til deg:)

Synes det var vanskelig å finne noen guttenavn med tanke på oppkalling etter navnene du nevner. Men til jente kom jeg opp med noen forslag...

 

Agnete - synes faktisk at dette er et veldig fint navn:)

Agneta

Agathe/Agatha

Signe

Sigrid

Bernadette - litt uvanlig dette da, kanskje? :)

 

...dette var de navnene jeg kunne finne som ble mest direkte oppkalling...Dersom du skal bruke kun samme forbokstav f.eks så blir det jo logisk nok maaange flere å velge mellom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag!

 

Jeg er nok litt mer i den gata med utradisjonelle navn, men min mann er så absolutt ikke det!!!!

 

Kan godt tenke meg å bare bruke forbokstav eller deler av navnet, så flere forslag mottas med takk!!!

 

PS! synes ikke noe særlig om Sigrid, Sigve, Agathe og navn i den duren... Det klinger liksom ikke helt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg igjen, og ser om jeg kan komme opp med noen litt mer utradisjonelle:)

 

Adara

Adriana

Aila

Aileen

Anéa

Ariana

Selina/Selena

Sophie

Silvelin

Belinda

Briana

 

Adrian

Alaric

Alvin

Silas

Silvester

Storm

Benedict

Benjamin

Birk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes Agnes er veldig fint jeg!

Andre jentenavn som kan være aktuelle er jo Signe, men det er kanskje for likt på Silje? Likte du ikke Agnete?

 

Dumt at Sigurd er "opptatt" for det er jo veldig fint.

Bernhard går jo også litt kult. Eller bare Bernt/Bent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...