Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 noen som vet??? fikk vite at jeg har det i dag, men hva har jeg gjort for å få det??? eller ere det bare noen man får??
Gjest Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 Tror nok det er bare noe man kan få dessverre ;o) Noen er vel spesiellt utsatt......
meg og min lillle sønn Skrevet 26. september 2006 #3 Skrevet 26. september 2006 Forskerne har ikke funnet årsaken til svangerskapsforgiftning, og det er foreløpig et mysterium hvorfor noen får det, mens andre ikke. Har de sagt noe om graden av sv.forgiftning du har fått? Mild eller alvorlig?
somm@r Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 Det kan ha med arv å gjøre, utenom det er det helt vilkårlig.
trebarnsmamma??? Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 En er kommet frem til at det kan ha noe med morkaka å gjøre.
supra-Embla kom 12.12 Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Ei venninne av meg fikk svangerskapsforgiftning etter hun hadde drevet ute i hagen. Legen trudde hun hadde fått i seg avføring fra et dyr... ikke så veldig koselig akkurat.... Ei anna fortalte at svangerskapskløe kan forårsake det hvis man ikke får noe for det...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 takk for alle svar... bare mild foreløbig, tror jeg da.. hvis blodtrykket stiger mer blir eg sendt på føden for skikkelig sjekk... har i tilegg hatt løs avf de siste dagene, kan jo være jeg har spist noe jeg ik tåler, men sambo er helt frisk...
somm@r Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Jeg ligger på¨grensa for svangerskapsforgiftning. Lurer litt på verdiene dine. Jeg har BT 150/90, ødem 2, urin+1. Har vært flere ganger på føden for sjekk. Trodde ikke fastlege/jordmor stillte diagnosen svangerskapsforgiftning. Det fikk i alle fall jeg beskjed om på føden.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #9 Skrevet 26. september 2006 samme verdier som deg, på BT og ødem, urin står det L++ hmm.. hun sa det var det og at jeg måtte ta det med ro... men nå har jeg lest litt på nettet og begynner å bli litt bekymret... det står jo at om vi får hodeverk og matthetsfølelse er det faretruende..men alt dette sa jeg jo til henne at jeg har, hun ville følge med på meg og ta meg inn til ny sjekk mandag, men nå syns jeg det virker lenge til... er det bare sjekk du har hatt på føden?? hva sierr de om hva som er farlig??
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 Jeg ville ringt på føden og spurt hva de mente. Vet at du i Bergen ville blitt sendt rett på KK for kontroll med de verdiene for noen år siden. Du hadde ikke fått dratt hjem! Der kom det folk om natten for kontroll også. Hvis du i tilegg har symptomene som hodepine og magesmerter er det å vente til mandag altfor lenge. Jeg ville ringt nå jeg, så er du sikker. Usikker på om urinen din har noe med sv.sk.forg. å gjøre, i min var det noe som het alb. da jeg hadde det... Kjenner en som ble sendt hjem med klare symptomer på dette, hun endte med hastekeisersnitt etter at hun kolapset på jobb. Tre mnd før termin... Så dette skal en ikke ta lett på. Det er helt sikkert greit, men jeg ville tatt en telefon for mye heller enn en for lite.
lethiglad Skrevet 27. september 2006 #11 Skrevet 27. september 2006 jeg hadde svangerskaps forgifting med begge mine 2 første barn, han første som er født i 96, er født på termin med keisersnitt, lå da på sykehuset i 4 uker før han ble født, andre mann er født nesten 7 uker før tiden med haste keisersnitt, med han lå jeg på sykehuset i 7uker. svangerskaps forgifting har ingen ting med hva man spiser, om man får i seg noe i hagen eller noen ting, det er kroppen din det går på, blodtrykket stiger, det skal ikke være bare høyt, det må stige, og det skal stige en del altså, eggehvitte i urin og ødemer, jeg hadde så ødemer at jeg ikke kunne stå på bena og behøvde ikke/klarte ikke sprike med fingrenr.de spriket av seg selv pga alt vannet. legen min sendte meg til sykehuset jeg hørte til og det var de som fastsatte at jeg hadde svangerskaps forgiftning, vanlige leger har vist ikke nok kunnskap til å stille en sånn diagnose. Går nå gravid med min 3 gutt, en annen far, men.... ingen tegn til svangerskaps forgifting, og jeg er i uke 33, det er kjempe godt, denne gangen kan jeg virkelig nyte svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #12 Skrevet 27. september 2006 Interessant setning "..vanlige leger har vist ikke nok kunnskap til å stille en sånn diagnose." Hilsen fra en "vanlig lege"
svensen Skrevet 27. september 2006 #13 Skrevet 27. september 2006 Jeg leste en forskningsrapport helt nylig (dette er ikke mitt felt, jeg leste av interesse) - det er fortsatt ikke klart hva som er årsaken, men i USA er det et team som forsker på om det kan være en medfødt disposisjon som påvirker blodårene i livmor, inkludert de blodårene som omgir morkaken. Det virket som en relativt godt begrunnet forklaring - men det er det jo mye som gjør. Hvis dette viser seg å være noenlunde riktig, er det ihvertfall noe som man i bunn og grunn "bare får", spesielt i første svangerskap. Men foreløbig er det fortsatt ingen som vet helt sikkert, dette er bare en retning innen forskningen som virker bedre begrunnet enn mye som andre har forsket på før.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #14 Skrevet 27. september 2006 En som jobber som gynekolog på sykehus har nok litt mer erfaring enn deg. Sist uke sa min fastlege at verdiene var altfor høye og sa at nå blir det keisersnitt. Da jeg kom til sykehuset sa de at det var ingen fare, det ble ikke noe keisersnitt, ikke innleggelse en gang. Jeg har en flink lege, men det viser jo at fastlegene ikke sitter med all ekspertisen. Som lærer er jeg den første til å innrømme at jeg ikke kan alt. Da konakter vi PPT for ekspertise, slik er det vel i helsevesenet også. Synes de"vanlige" legene er flinke, flinkere til å se menneskene enn de på sykehuset. Der er det kun prøver og tall som teller.
Videlivi Skrevet 27. september 2006 #15 Skrevet 27. september 2006 Jeg var hos jordmor i dag, og hun likte ikke blodtrykket mitt, har 120/90. Hadde 90/60 da jeg ble gravid. Overtrykket var fint, men undertrykket skal visst ikke stige med mer enn 20 før de ser litt nærmere på det. Hun tok urinprøve av meg for å undersøke, som viste +2 av en av de tingene( kalk?) så hun henviste meg til ullevål i dag for videre sjekk. Jeg var der og fikk undersøkt CTG og blodprøve, samt UL for å se hvordan barnet hadde det ( helt fint sa hun) men skal ringe tilbake i kveld rundt 8 for å høre om resultatet fra blodprøvene. Legen fortalte meg også om hvilke symptomer jeg burde kjenne etter, og da ringe føden med en gang de kommer. Men legen hadde gode forhåpninger til meg, og trodde det ville gå greit, men vil følge meg opp ca hver 2-3 dag nå, i tilfelle jeg måtte legges inn, eller igangsette fødselen, eventuelt keisersnitt... Men lykke til til dere andre som kanskje er i samme situasjon. Det er ikke lenge igjen nå =)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #16 Skrevet 27. september 2006 Både almennleger og jordmødre kan stille diagnosen svangerskapsforgitning. Selvfølgelig!! Det er jo tre komponenter de ser etter og de samme svarene som er grunnlag for diagnosen. Økende BT og ødemer samt proteiner i urinen. Hva som i de ulike tilfellene blir gjort med de som får diagnosen er noe forskjellig, men alltid nøye vurdert. (Tror det er litt viktig å ikke uttale seg når en ikke er helt sikker jeg.....) Mener ikke no vondt med det, men mange stoler blindt på alle råd her inne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå