Gå til innhold

EN POSITIV og EN NEGATIV - Hva skal jeg tro?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en "pose" med billige-tester. I morges prøvde jeg først med en strimmel, og det dukket straks ( ihvertfall ganske snart) opp en svak strek i resultstruta. (Det skal nevnes at jeg tissa på strimmelen fordi jeg ikke hadde tilgjengelig kopp på badet.. Den ble kanskje for lite fuktet?)

Etter frokosten ble jeg så ivrig og gikk enda en tur på badet. Da presset jeg ut nok dråper i en kopp og stakk en stav (også av billigmerket) oppi. Denne viste ingen tegn på å være positiv.

-Nå kom jeg nettopp hjem fra jobb, og prøvde nok en strimmel. (Har ikke spist/drukket siden 1200) Den viste nok en gang negativ.

Kjære jenter, er det noen som kan forklare meg dette? Jeg har IKM tidligst i mårra, og har følt meg kvalm et par kvelder i det siste. Hvorfor viste testen i morges positiv,(svakt, men med lite urin på), mens jeg samtidig har fått negative tester? Er billige-tester.dk bare noe juks for å si det rett ut??

Blir takknemlig for svar! :0)

Fortsetter under...

Oki, får ta en ny test i mårra, med Billig-stav. Hvis den er negativ så gråter jeg! Man får jo et falskt håp når det er en svak strek i teststrekruta. Jeg må ha lesebriller, men så den fint i dårlig lys på badet.

Håpe håpe..

Annonse

Ja, jeg tror det. Da jeg hadde faget klinisk biokjemi snakket læreren mye om hvordan slike tester var bygget opp. Produsenten veier alltid spesificity (høyere % true negative) mot sensitivity (høyere % true positive, men da og false positive). Jo høyere Sensitivity, desto lavere spesificity og omvendt. Noen ting man tester er det viktig med høy sensitivity, men i f.eks. graviditetstester er det viktigere med spesificity. Derfor skal det nesten aldri forekomme falske positive tester med graviditetstester (men derimot er det ikke så uvanlig med falske negative: lav sensitivity)

Den positive testen var med morgenurin, ikke sant? Da hadde jeg stolt mer på den... :)

Ja den positive var med morgenurin. Jeg prøvde å sikte på strimmelen da jeg tissa, men det var ikke lett :0), Kontrollstreken ble ikke fullstendig rød, noe jeg tror var fordi det kom litt lite urin? Men Den første streken var sterk altså, men ikke like mye over hele streken liksom.

Spennende å høre om hvordan de lager sånne tester bubbs! Jeg kan heller ikke skjønne at det skal gå an å få en falsk positiv test. Men, vi får se i mårra.. Takk for all god hjelp!

Annonse

Driver og sjekker nå om vi har hCG i kroppen til vanlig og... Har aldri hørt det i lectures, men sjekker i bøkene. Fant dette i Stedman's Medical Dictionary i hvert fall:

beta-human chorionic gonadotropin: a 145-amino acid subunit unique to hCG. Pregnancy tests specific for beta-hCG are more sensitive since there is no confusion with other gonadotropins.

HCG: Human chorio- gonadotropt hormon. Hormon som opptrer ved graviditet og kan påvises I urinen allerede ved forventet menstruasjon. Dette brukes som graviditetstest.

Dette sto det i lommelegen.no

Jeg har aldri hørt om at hcg finnes i andre sammenhenger enn under graviditet.

Hei M@mi!! Så du følger med meg likevel, selv om du er gått over til den andre siden? :0) Så koselig. Ja kanskje jeg skal kjøpe en CB i mårra? Men jeg kan jo teste med en av de billigetestene først. Så lar jeg urinen stå på badet, forter meg til apoteket (ca 2 mil hver vei) og tar testen i morgenurin..

Selvfølgelig følger jeg med deg ennå !!!

Blir superspennende hvis du tester med CB imorgen da :)

Jeg krysser alt jeg har og bimmer avgårde masse babystøv din vei.......

Ta morgen urin ja....

Imellomtiden kan du prøve å slappe litt av med det blå deilige blikket til Dr Shepard.smelt - snart er han på skjermen :)

Natta da Lone, jeg som er gravid MÅ sove etter Grey`s ...he.he

Hei Lone!

Åh så spennende!!!!!!! Jeg krysser fortsatt fingre og tær og alt annet!!!

Leste det de andre har skrevet, og JA, jeg heier på deg!!!! Så jeg stemmer for at du er gravid, altså!! ;)

Er fortsatt kvalm i dag, men synes å ha litt sånn velkjent mensmurringer... GRRRR.

Fant "gravi boka mi" fra sist svangerskap, og der hadde jeg vitterlig notert at jeg var kvalm morgen og kveld... Sånn som nå, så jeg håper jo fortsatt! Skjønner ikke at jeg kunne glemme det!?

Har ikke turt å teste ennå...

Lykkeklem herfra!!

Hei. :)

Sist torsdag og fredag var jeg gjennom den samme usikkerheten, og ble helt utslitt - for en tilstand... Clearblue-test (jeg valgte digital) ga meg det endelige svaret, etter flere andre tester som ga svært svak strek (og slikt ble for vanskelig for meg og forholde meg til). Håper det ender på samme måte for deg som for meg - hvis alt går bra blir vi foreldre i månedskiftet mai/juni.

Krysser fingrene for deg!!

Klem

Takk for all støtte! Men jeg må innrømme at jeg har fått litt testeskrekk for i mårra. Blir helt satt ut, uansett svar jeg. Men men.. Gratulerer så mye med spira di, håpefull! Håper svangerskapet går fint, og at vi kan treffes på 1.trim! :0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...