Gå til innhold

leggkramper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 28 i andre svangerskap og har våknet ett par netter med kramer i leggene. Dette er forferdelig vondt og det blir lite søvn ut av det også. Har lest at magnesiumstilskudd skal hjelpe og at også litt økt bevegelse med tøying etterpå er bra. Er det noen med samme plager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg våkner også av og til med krampe i leggene. Au au au... Vondt er det!! Vet ikke hva man kan gjøre med det heller jeg, annet enn at mannen masserer alt han kan mens det står på. Er forresten 23+2 i dag. :o)

Skrevet

Det kan være magnesium, men også ubalanse mellom magnesium og kalsium. Tar du noen av disse mineralene? Det finnes preparater som inneholder begge to. Den lille tar det den trenger av begge deler og da kan det bli litt lite til mor, prøv evnt; cal:mag. Den fås på helsekost, men det finnes mange preparater med blanding av kalsium og magnesium. Begge disse mineraler trenger vi mer av under graviditet. Jeg er selv kun 11 uker på vei og kan kjenne murring i leggene, starter med kalsium og magnesium. Gode tanker

Skrevet

Jeg våkner stadig vekk med krampe i leggen, særlig i den venstre. De første gangene (ganske tidlig i andre trimester) var det skikkelig ille, og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Nå har jeg lært trikset som funker for meg: Jeg setter meg opp i senga, planter hele fotsåla i gulvet og flytter vekta litt fram og tilbake til jeg har fått "strekt ut" krampemuskelen. Pleier å gå så fort at jeg sovner igjen før jeg egentlig har våkna:)

Skrevet

Jeg har allerede begynt med dette, tendenser av og til. Er stygt redd for at det kommer til å bl verre. Noe av dette tror jeg er arvelig, da både min mor og bestemor sliter med de samme problemene.

Jeg har bare vært bort i dette innimellom. Men merker at det kommer oftere nå etter jeg er blitt gravid, er bare 13+1. Så er redd det blir verre senere, tenkte nett her om dagen at jeg kommer vel til å få dobbelt opp fødsel + leggkrmper....

Skrevet

Her er et råd fra min fysioterapeut:

Rett før leggetid gjør man følgende øvelse, stå med beina i "hoftebredde" avstand fra hverandre, bøy knærne. Løft så hælene. Så strekker man ut knærne. Fjerde trinn er å sette hælene ned på gulvet igjen. En enkel 4-trinns øvelse som kan gjentas til man blir sliten. Skal visstnok være effektivt.

Prøv?

Skrevet

Jeg var veldig plaget med dette i forrige svangerskap. Men etter en uke på magnesium tyggetabletter var problemet helt borte. Fikk ingen flere kramper i hele svangerskapet, så for meg var det rene vidundermedisinen :)

Skrevet

Jeg har vært plaget med krampe i leggen siden 12-13 års alderen,er 22 nå. Det jeg gjør hver gang det skjer,er å massere leggen. Bruker begge hender,å trykker liksom på leggen. Skjer bare på natten,når jeg sover,å det er fryktelig vond. Har hørt at det hjelper å strekke ut foten,men det gjør ihvertfall vondt.! Så jeg holder foten bøyd,å masserer til det gir seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...