Gå til innhold

Da min stjernegutt ble født

Anbefalte innlegg

Torsdag 22.juni 06 gikk vannet i 21.30 tiden på kvelden etter en aktiv dag i solskinnet. Jeg hadde gjort masse ærend og var i toppform, som ellers under svangerskapet. Jeg hadde lest masse bøker og vært mye inne på BiM, var veldig spent på fødselen, men ikke redd. Det var 4 dager til termin, og vi trodde ganske sikkert at det ikke ville komme noen baby til oss enda, ettersom jeg knapt hadde hatt en kynner. Men da jeg skulle reise meg, etter å ha sittet å snakket med katten vår, ble jeg plutselig så varm og våt i buksa :) Jeg ble litt usikker, tisset jeg på meg nå, eller gikk virkelig vannet? Tror sambo trodde at jeg tullet, men han fulgte etter meg inn på do. Det var vannet som gikk ja, ingen tvil :) Gikk opp til mamma, vi bor i underetasjen av huset hennes. Hun ble helt med, jeg måtte da ringe føden! :) Jeg ringte føden, fikk komme inn på sjekk. Vi bor 10 minutter med bil unna sykehuset. En kjempekoslig jordmor tok imot oss, og det var ingen tvil om at det var vannavgang! Masse vann! Jeg lå med ctg en halvtimes tid, den registrerte rier, men jeg hadde ikke vondt enda. Vi dro hjem med ny time neste morgen kl 10. Ble lite søvn den natten, vi var så glade og spente :) Riene tok seg litt opp utover natten, men ikke vondt enda.Våknet av at mamma kom ned til oss tidlig på morgenen for å se om vi var der enda ;) Dro inn til ny sjekk fredag morgen kl 10 med ny ctg. Hadde bra med rier, men syns fortsatt ikke at det gjorde så vondt. Fikk time til igangsetting lørdag morgen kl 09 hvis ikke noe skjedde utover dagen. Jeg ville vente hjemme. Vi tok en butikk-runde, riene tok seg mer og mer opp. Sambo sovnet på sofaen hjemme, jeg gikk rundt og tok varme dusjer hele ettermiddagen. Begynte å bli vondt nå ja! Som sterke menssmerter. Riene var regelmessige. Ved midnatt ville jeg inn på sykehuset, vi ringte og fikk komme :) Verdens hyggeligste jordmor, Berit, tok imot oss, og var glade for at vi kom, da det ikke var noe bra på tv den natten ;) Har så mye å takke Berit for, med henne gode humør og flotte væremåte. Hun oppmuntret og motiverte, så glad for at jeg fikk akkurat henne som jordmor :) Hun hadde full forståelse hele tiden, og hadde selv født en sønn på samme fødestue, så der ble det fine unger kunne hun fortelle ;)

Ny ctg, var ikke noe særlig å ligge på benken! Ble undersøkt, hadde nesten 7 cm åpning! Jordmor trodde på forhånd at jeg hadde 3-4 cm. Fikk klyx og tok en dusj, så var det bare å vente :) Prøvde varme risposer en halvtimes tid, fikk slappet litt av da. Hadde fått vondt i korsryggen også, så sambo ga meg litt massasje :) Var helt jævlig med presset på endetarmen og blæra, ville på do hele tiden. Presste på rompa var det verste med hele fødselen! Ganske komisk å sitte på do etter klyx med sterke rier, holdt meg fast i håndtaket ved doen ;)

Kl 04 var det statussjekk, hadde da 9 cm åpning, og jordmor Berit ville hjelpe meg med den siste cm. Vi var 2 i fødsel den natten, og vi lå likt i fødselsforløpet, så jordmor Berit ville at jeg skulle komme først i mål ;)

Tok plass i fødesengen med sambo ved siden av meg, jeg lå på siden og fikk den herlige lystgassen :) Min engel :) Jordmor Berit sørget for full åpning, kjente riene, men det gjorde ikke så vondt. Begynte å miste riene, så lystgassen ble lagt bort. Fikk drypp, og pressriene begynte. Bena opp i fotbøylene, jordmor holdt ett ben, mens barnepleier holdt det andre. Etter ca 40 minutter med pressing kom vår lille gutt :) Jeg var så sliten! Det var ikke så vondt, mest slitsomt. Var ganske borte vekk under press-fasen tror jeg ;) Fikk gutten på magen mens pappa`n klippet navlestrengen. Jeg var så stolt av at jeg klarte det så bra, uten smertestillende :) Det var skikkelig tungt å presse, hentet krefter jeg ikke visste at jeg hadde! Hjalp godt å skrike ut litt ;) Hadde en utrolig flott fødsel, var aldri redd eller bekymret, vår lille gutt hadde det kjempefint under fødselen :) Vi visste ikke at vi skulle få en gutt, men hadde vel en følelse mot slutten ;) Jordmor trodde det ville komme en jente da hjertelyden høyt. Men Teodor lurte alle ;)

Teodor ble født lørdag 24.6.06 kl 06.42 på Sykehuset Levanger. Han veide 3510 gram og var 48 cm lang. 36 cm rundt hodet + en arm, han ville være supermann :) Jeg fikk 3 sting for " syns skyld " som jordmor sa, pga at Teodor kom med en arm sammen med hodet.

Vi ble på sykehuset i 9 dager ettersom Teodor hadde gulsot og det var mye fram og tilbake med lysbehandling. Vi hadde også problemer med ammingen, og lillemann var ikke helt i toppform, mye sprutgulp. Sykehuset Levanger og de som jobber på føden og barsel ga oss en utrolig fin opplevelse, tusen takk, dere er noen engler :) Åpningsfasen var helt klart det verste med fødselen, men aldri så vondt at jeg ikke ville mer. Som førstegangsfødene er jeg kjempestolt av meg selv :) Og ser fram til neste gang, om noen år ;) Nå er Teodor 3mnd og en kjempeherlig gutt! Jeg elsker å være mamma!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6457759-da-min-stjernegutt-ble-f%C3%B8dt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...