Gjest Skrevet 26. september 2006 #1 Del Skrevet 26. september 2006 Fredag ettermiddag 24.03.06 hentet jeg 3.5 åringen i barnehagen og dro hjem og laget middag til han. Kl 17.10 kjente jeg plutselig at det begynte å renne i buksa. Løp på do og det var ganske så bløtt i truseinnlegget, men ikke kjempemengder. Tok på et bind og la meg på sofaen. Kjente fort at det kom mer i små puljer. Ropte på mannen og sa at nå var vannet gått. Bind ble for smått, men heldigvis bruker storebror fortsatt bleier på natta, så jeg rev opp en up&go i sidene og tok på den:-) Vi ringte svigers og sa at nå fikk de overnattingsgjest. Ringte også føden som ba oss komme og sjekke om det var fostervann. Pakket resten av baggen og sakene til storebror og leverte han hos dem. Så dro vi på sykehuset for en sjekk. Det ble konstantert at det var fostervann. De ville ikke sjekke for åpning ennå pga infeksjonsfaren siden jeg var 2.gangsfødende. Hadde på dette tidspunkt noen små tak i nederst i magen, men de var ikke så vonde. Etter å ha ligget litt med ctg-registrering fikk vi reise hjem og vente på skikkelige rier. Kom hjem i 19-tiden og fant oss litt mat. Takene i nederst i magen begynte å bli litt mer vonde, men var fortsatt fullt levelige. De var veldig uregelmessige, ca 6-10 min mellom hvis jeg lå på sofaen, men økte til 2-3 min hvis jeg var oppe og gikk. Vi så på idol, og så gikk mannen for å sove litt, regnet med at dette kunne ta sin tid siden det var så uregelmessig. Tok meg litt mer mat i 22-tiden. Husket fra sist at jeg ikke orket å spise mens det sto på, så jeg tenkte det var greit å ha litt innabords. Prøvde å slappe av litt på sofaen, men det var ikke så lett. Kl 24 fikk jeg en ri som var ganske vond, synes også det nesten kjentes som det presset litt bak. Fant ut at nå måtte jeg vekke mannen. Han var raskt oppe, fant seg litt å spise og så dro vi. Hadde en ri mens vi kledde på oss, en ri ved garasjen og en i bilen på vei til sykehuset. Heldigvis har vi kort vei, kun 4 min. Ved ankomst sykehuset fikk jeg en ny ri i det jeg gikk ut av bilen. Nå begynte de å bli ganske vonde. Kom opp på føden kl 00.30 og ble møtt av samme svenske jordmor som hadde sjekket meg på ettermiddagen. Hun skulle jobbe dobbelt skift! Ble lagt på ctg og hadde nå rier med 2-3 min i mellom. Jeg sa at jeg gjerne ville ha et klyx og så hoppe i badekaret. Hun sjekket først åpning den var da 5 cm kl 00.55. Tenkte for meg selv at jeg håper det går raskere enn e 1 cm i timen, for nå virket det veldig lenge til klokka 6. Jordmor sa at hun ikke ville gi klyx for det var hodet som presset nedover som gjorde at jeg hadde avføringstrang. Jeg gikk så på do og fikk gjort litt av hvert. Fikk også en ri underveis og det var ikke godt. Visste ikke om jeg skulle stå eller bli sittende. Jordmor tappet i badevannet og jeg gikk oppi. Hadde et par vonde rier der. Fikk mannen til å stryke meg på ryggen, mens jordmor tok dusjen og sprutet varmt vann over symfysen. Var veldig rart for riene satt kun over symfysen, sist hadde jeg de over hele magen, så dette var veldig annerledes. Jordmor måtte gå ut et øyeblikk og hente noe. Jeg fikk da en ri som var kjempevond og følte litt trykketrang. Mistet dusjhodet jeg holdt i hånda og spylte ned hele gubben:-) Tenkte at det var som søren at jeg ikke hadde fått klyx for jeg måtte virkelig på do. Var jo bare ca 10 min siden hun hadde sjekket åpningen til 5 cm. Hylte ganske høyt under denne rien. Akkurat da kom barnepleier inn og sa: jeg trodde nesten du fødte jeg nå. Det trodde nesten jeg og var svaret hun fikk fra meg. Tenkte at jeg holder ikke ut lenge med så vonde rier. Må nok ha epidural denne gangen og. Jordmora kom inn igjen, og da jeg sa at jeg hadde litt trykketrang under den siste rien, ba hun meg komme opp igjen så hun fikk sjekket åpning. Kravlet meg opp og kom meg opp i senga. Fikk da en ny rie og fant ut at jeg måtte stå på knærne og lene overkroppen på ryggen av senga som de hadde hevet opp. Kastet opp maten jeg hadde spist pga smerter. Jordmora sjekket på ny åpning og sa at nå kunne jeg bare følge kroppen min. Hvis jeg kjente trang til å trykke, var det bare å gjøre det. Tenkte med meg selv at det går da ikke an å si det før det er full åpning, og det kunne det jo ikke være så raskt. Klokka var jo bare litt før halv to. Kjente fort på neste ri at trykke det var jeg nødt til. Var veldig godt å få presse. Følte at jeg på en måte tok igjen på rien:-) Var helt avhengig nå av at barnepleier hadde en kald klut på pannen og holdt meg rundt skulderen, og at mannen min strøk meg på ryggen. På de neste riene kjente jeg at hodet beveget seg nedover. Det sved som bare det, og det var litt godt når det skle tilbake. Så sa jordmor at nå så hun hodet. Sa til meg at på en av de neste riene ville hodet komme halvveis ut, da var det viktig at jeg ikke presset, men lot det stå der til neste rie. Jeg gjorde som hun sa, det var h...... vondt, men neste rie kom heldigvis raskt. Da presset jeg på og hodet kom helt ut, etterfulgt av resten av kroppen. Det var deilig!!!! Klokka var nå 01.42!!! Kun 1 time og 12 min siden vi kom inn, og bare 47 min fra det var 5 cm til gutten var ute!! Theodor begynte å skrike med en gang. Fikk snudd meg rundt og fikk han opp på magen. Det tok litt tid før morkaken ville løsne, men fikk litt akupunktur og da kom den heldigvis. Theodor tok et godt tak i brystet da han ble lagt til, og begynte å suge med en gang. Han er selvfølgelig verdens nydeligste:-) Han var 3520g og 51cm lang. Kom presis på termindagen 25.03.06!!! Dette var vel det jeg vil kalle en drømmefødsel. Hadde en lang og slitsom fødsel sist, som endte med vakuum, så jeg trodde ikke det var mulig at det skulle gå så greit denne gangen. Tenk at nå har gutten allerede blitt et halvt år! Tiden går så fort. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6456701-theodor-var-presismin-dr%C3%B8mmef%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå