Gå til innhold

Bekkenløsning

Anbefalte innlegg

noen som har merket plager med bekkenløsningen enda? Jeg er 11 uker på vei. har smerter i halebeinsregionene, og har forstått at dette er symptomer på bekkenløsning. Syns det er vanskelig å finne ut noe ang. trening. Vil gjerne holde meg i form så lenge som mulig,men finner lite stoff om hva som er bra og dårlig trening. Det er ikke så vondt at jeg ikke greier å jobbe og sånn (enda) men vil ikke at det skal bli verre heller. Noen som erfaringer med dette? Virker nesten som om man skal holde seg helt i ro og ikke gjøre rent eller noen ting. Det kommer jeg ikke til å holde ut tror jeg. Det å ikke kunne gjøre noen ting. Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6456089-bekkenl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

man skal ikke holde seg i ro når man får bekkenløsning. GÅ og Gå og GÅ!!!!!

men du skal ikke gå i ulent terreng, helst på asfalt, lett gruset. også må du huske at hoftene skal være mest mulig samkjørte. ha minst mulig utslag i gangen.

-stå aldri i bakken med bare en fot, ha begge føttene plantet samtidig. sett deg ned når skal ta på deg feks. sokker, bukse ol.

-når du går ut av bilden/senga osv. så svinger du deg over slik at begge bena treffer bakken samtitig, dermed reduserer du belasningen for bekkenet.

- du må ikke støvsuge, dette belaster bekkenet ekstra.

-sykling er veldig bra, men da ikke i ujevnt, humpet terreng, pga magen/fosteret.

hm.. hva mer var det? dette kom jeg på nå i farten. i mitt forrige svangerskap hadde jeg kraftig bekkenløsning med låsning, så jeg gikk til fysioterapeut for å kunne fungere i hverdagen. og dette var tips derfra. i tillegg hadde jeg ulike øvelser, men de er litt vanskelige å forkalre her. kanskje du skal ta kontakt med en fysioterapeut, og fortelle om de begynnnende bekkenplagene dine.

Jeg har også bekkenløsning! Kjente det allerede et par dager før jeg tok graviditetstesten!!! Utrolig tidlig, men sikkert pga at det da kun var 8,5 mndr siden jeg sist var gravid og hadde født... Bekkenløsning er jo hormonelt betinget...Forrige svangerskap kom bekkenløsningen først etter uke 24.

Jeg snakket med legen, og hun sa at det er et fåtall som får plager så tidlig, og at det er sjelden. Ser du allerede har fått tips til hva du kan gjøre, men jeg tror du må finne utav hva som er greit for akkurat din kropp også. Å gå er ikke bra for meg! Jeg må gå minst mulig... Men hvis du har bekkenlåsning så er det jo annerledes. Utrolig kjedelig når jeg har ei jente på 10mndr som er kjempeglad for å få være på trilletur og ute i sandkassen... Da har jeg kjempevondt etterpå hvis jeg har løftet litt for mye og ikke passet godt på å belaste begge bena likt. Men men, skal ikke klage heller. Tenker alltid på dem som ikke kan få barn.. Jeg er villig til å gå gjennom mye for premien som venter oss til slutt!:-)

Noen tips fra meg i tillegg til de som du har fått i innlegget over. Gå med korte skritt. Å gå med lange skitt belaster bekkenet mer. Har du barn fra før, ikke bær barnet "på hoften". Ikke løft tungt. Prøv å unngå trapper. Hvis du må gå i trapper, er det best for bekkenet om du tar ett og ett trinn (gå som en toåring opp). Jeg kan heller ikke sitte for lenge av gangen...

Du kan sikkert finne mye info på nettet hvis du søker på temaet også. Jeg skal til manuellterapeut eller andre alternativ som finnes. Trygdeverket dekker behandlingen hos manuell-/fysioterapeut dersom du har bekkenløsning med gangvansker. Du får rekvisisjon hos legen.

Lykke til!

Vanntrening hjalp meg i forrige svangerskap. Vi var flere gravide og vi fikk tredd på oss en slags vest som holdt oss loddrett i vannet. I samarbeide med fysioterapeut gjorde vi diverse øvelser. Det var genialt. Rådet fra fysioterapeuten var å "gå"i vannet, men ikke ta så lange skritt at det gjør vondt. Så fort du merker noe skal du slippe opp på belastningen. Jeg jobbet under hele svangerskapet med bekkenløsning, men hadde nok ikke klart det uten trening.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...