Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jenta mi har akuratt begynt i barnehage. De første dagene gikk veldig fint, men nå er hun så missfornøyd og sutrete dagen lang. De dagene hun er hjemme får vi nesten ikke gjort noen ting ,for hun sutrer og hyler hele tiden. Hun er ellers frisk. Virker som hun er redd for at jeg skal reise ifra henne. Noen flere som har/ har hatt det slik? Noen som har tips om hva man kan gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6455840-t%C3%B8ff-barnehagestart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Min gutt har også hatt det slik. Gikk fint de 2 første ukene...

Så kom en periode med sår gråt og hyling når mamma gikk. Dårlig nattasøvn.

Men det gikk over!!!!! Etter ytterligere 2 uker kanskje.

Min gutt begynte i bhg når han var akkurat 2- så "sorgen" over at mamma gikk var stor. Vant til å kose seg hjemme han- men nå stortrives han i bhg :)

Tips: Samarbeid med de i bhg. Vær positiv og glad når dere nærmer dere bhg. Ikke signaliser at du også synes dette er vanskelig.

Gjør avskjeden så kort som mulig! Ofte stopper gråten så fort mamma er ute av syne.

Og hold ut! Det ordner seg som oftest.

Du er slett ikke alene om å oppleve dette. En av mine små tvillinger på 3 år sliter også med å løsrive seg fra mamma. De har vært hjemme helt til nå og hatt det kjempefint. De har det veldig fint i barnehagen også, men den ene vil helst at mamma skal være der sammen med ham. Søvnproblemer og trass har vi også fått i rikt monn etter barnehagestart. Men jeg tror det går over etter hvert. Det er litt opp til oss som foreldre om vi klarer å være vennlige, men bestemte.

Jeg har ofte vært svett før jeg kommer på jobb, etter å ha gått fra en hylende unge. Men vi har laget en avtale med barnehagen om at de ringer eller sender melding når de ser hvordan det går. Og gråting blir det gradvis mindre av. Og så er det fint at barnehagen forbereder barnet på når mamma skal komme. Min gutt vet at mamma kommer etter at de har spist frukten sin. Da kan han begynne å se etter bilen. Det hjelper med klare beskjeder - bare en av gangen...Tid er et absolutt nødvendig stikkord, tror jeg.

Lykke til! Håper det skal gå bra for dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...