lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 Får man sykebil til føden?? Samboer jobber i samme by som sykehuset er, og det tar 45 minutter en vei å kjøre. Så hvis han skal hente meg tar det minimum 1,5 time før vi er der. Og hvis det skjer noe ganske fort og plutselig, så er det jo ikke sikkert han rekker og hente meg, og få meg dit. Har hørt noen sagt at man ikke får ambulanse, men hvordan skal man da komme seg til sykehuset??????
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 det kommer vel ann på hvor i landet du befinner deg, men her hvor jeg bor tar det 2 timer å kjøre til sykehuset, så vi som er førstegangsfødende får ambulanse... de som får andre gang og har hatt en normal fødsel kan føde her hjemme på sykestua...
Venter tredjemann 18.09 :-) Skrevet 26. september 2006 #3 Skrevet 26. september 2006 Taxi?? Man får ikke bare sykebil for å dra til føden. Sykebil får man om man trenger det. Ikke for å ta seg til føden.... Da hadde de trengt mange sykebiler her i landet....
Venter tredjemann 18.09 :-) Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 Får alle førstegangsfødende ambulanse der du bor? Ikke dårlig i så fall. Her jeg bor er det en en drøy time til sykehuset. Men jeg vet at mange av de som hører til det samme sykehuset som meg har opp mot 2 timer på dårlige veier før de er fremme. De får ikke tilbud om ambulanse.
lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 26. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2006 Jeg mener ikke sykebil hvis man ikke har behov for det. Kan jeg vente i 1,5 time så gjør jeg selvsagt det.. men hvis det blir styrtfødsel, så er det ikke så moro og være hjemme alene, og ikke komme seg noen steder. Om man evt får sykebil da? Har hørt om taxisjåfører som ikke vil ha med fødende kvinner. Men jeg vet ikke om de har lov til og nekte??..
Yvonnemor Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Som regel har man veldig god tid, om det skulle skje noe veldig fort kan du be om en ambulanse, men muligheten for det er ofte liten. Du kan jo evt. ta en taxi...? Det er mange som trenger ambulansene mye mer. Vi har også en snau times kjøring hjemmefra til sykehuset (og samboeren min jobber rett ved sykehuset), og jeg er annengangsfødende, men tanken på å tilkalle en ambulanse har ikke slått meg en gang. Det er ikke ofte det går så fort som man ser på film, og ikke så ramatisk er det heller. Tror nok det går fint, men ring mannen din eller en taxi så fort du merker at fødselen er i gang hvis dette bekymrer deg veldig. Du kan jo evt. møte mannen din på veien eller på sykehuset.
Yvonnemor Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Det ordner seg, spør naboen i et krisetilfelle, men jeg tror nok de fleste taxisjåfører tar deg med og ønsker å hjelpe... Styrtfødsler er sjeldent, ikke sats på at det skjer... Lykke til uansett
Venter tredjemann 18.09 :-) Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Får jeg styrtfødsel og ikke har noen andre å ringe til, da hadde jeg ringt 113. Har også hørt om folk som har dratt til legevakta for å føde der. Kjenner en som fødte i toalettet for et par uker siden. Hun fikk ambulanse :-)) Men det skulle vel bare ha manglet.... Vet ikke om jeg egentlig hadde hatt så veldig lyst til å sitte i en taxi hvis jeg fikk styrtfødsel. Men får du styrtfødsel så vil du jo antagligvis ikke rekke sykehuset samme hva...... da vil jo pressveene starte og da er et jo allerede antagligvis for seint... Er du førstegangsfødene også, så er det ikke så vanlig med styrtfødsler. Du får trøste deg med det...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #9 Skrevet 26. september 2006 her hvor jeg bor drar vi først innom fødestua for å skjekke... noen rekker jo selvfølgelig ikke å komme seg noen plasser før de er i fødsel, men om fødselen er i gang og du ikke har mye åpning får alle førstegangsfødende ambulanse, ja... om bare vannet har gått, å riene ikke er startet kan man få velde selv om man vil dra me ambulanse eller om man vil kjøre selv...
bollenr3 Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 til meg sa jordmor at dersom en bor en time fra sykehuset, har man rett/krav på ambulanse og taxi..., tror de er litt tøyelige med den timen, så jeg tror du får ambulanse hvis du skulle trenge det. men hær med jordmora di... hun vet det nok helt sikkert. regner med det gjelder det samme over hele landet!
adelia*termin 18/10* Skrevet 26. september 2006 #11 Skrevet 26. september 2006 jeg fikk ambulanse første gang. tror det var forbi vannet gikk og hodet ikke var festet
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #12 Skrevet 26. september 2006 Taxi . Du får igjen penger fra trygdekontoret.Ambulanse er kun ved behov, noe de vurderer når du ringer.
KMB Skrevet 26. september 2006 #13 Skrevet 26. september 2006 Hvis vannet går og hodet ikke er festet (HB på skjemaet) skal alle få sykebil, selv om de kun bor 5 min fra sykehuset. Vanligvis tar 1. gangs fødseler lang tid. Selv såkalte styrtfødseler for 1. gangs tar gjerne et par timer. Du kan jo sjekke om du får ambulanse, men får du ikke det ville jeg som som de over foreslår alliere meg med en nabo/venn/slekting. Men antageligvis får du mange timer på sykehuset, selv om mannen din henter deg :-)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #14 Skrevet 26. september 2006 Heisann! Tid inn til sykehus har ingenting med om du får ambulansetransport eller ikke. Er du en vanlig fødende uten komlikasjoner som kan sitte i priv. bil eller drosje så må du det. Ambulansetransport er for syke og akutte tilfeller. Som fødende er et akutt tilfelle f.eks om du blør mye, vannet har gått og hodet ikke festet seg (som nevnt her), om du har pressrier og fødselen er i gang eller andre akutte tilefeller. Det er begrensede ressurser av ambulanser og det er umulig at alle fødende skal få dette. Ambulanse til fødende er som til alle andre, det må være en god grunn til det. Er samboeren din 45 min unna når det skjer og du ikke kan vente på ham får du få noen til å kjøre deg eller ta drosje. Som oftest har en jo god tid. Og det er ikke megabehagelig å ligge på en smal, hard båre i en ambulanse skal jeg si deg. I tillegg må du være spent fast, en har ofte behov for å røre seg mer under veer. Men som sagt, er du i fødsel eller noe annet som er alvorlig så får du selvfølgelig hjelpen du trenger. Det går nok bra skal du se. Lykke til.
Gjest Skrevet 26. september 2006 #15 Skrevet 26. september 2006 sist gang jeg fødte (2003) fikk jeg ambulanse. var ikke aktuelt å kjøre selv engang. ringte føden og hun sa at hun skulle bestille ambulanse til meg (1.5 times kjøring) Denne gangen fikk jeg beskjed av jordmor at jeg bare kunne kjøre selv. problemet er at ambulanse-dekningen har blitt mye dårligere siden sist, så da prioriterer de heller akutte tilfeller. helt greit, ble dårlig av å ligge bak i ambulansen, mye bedre å sitte fremme i egen bil.
Musemora Skrevet 26. september 2006 #16 Skrevet 26. september 2006 Å få sykebil om hodet ikke er festet og vannet går er helt ut. Det eneste du må gjøre da er å reise inn til føden for en sjekk, da alle som har hatt sikker vannavgang skal settes i gang i løpet av 24 timer om ikke spontan fødsel skjer.
KMB Skrevet 26. september 2006 #17 Skrevet 26. september 2006 Det er i såfall forferdelig. Jeg har en venninne hvor ambulansen ikke kom, og hun ikke fikk ligget. Barnet var bevisstløs når det ble født, og har i dag en udefinert diagnose/hjerneskade.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #18 Skrevet 26. september 2006 Alle får vel sykebil om de trenger det vel?! Her hvor vi bor er det verken fast jordmor på vakt eller sykehus. Tar ca 2 timer med bil. Siden det er så langt til sykehus vet jeg det er mange som får sykebil selv om pappen kan kjøre også pga fare for fødsel underveis. Men har man jordmor og fødestue i området er det kanskje ikke regnet for like nødvendig med sykebil siden man blir tatt hånd om av trent personell?! Tror forresten ikke føden ber deg ta bussen heller liksom til sykehuset, selv om det er bare 5 minutter dit, om vannet har gått og du har rier for å sette det litt på spissen. Har du ingen andre muligheter så har du ikke det og 1-2 timer er langt unna sykehus. Vet mange bli sendt hjem igjen, men blir jo litt annerledes for oss som har flere timer hver vei da.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #19 Skrevet 26. september 2006 Jordmor sa i går at om hodet ligger veldig høyt i bekkenet ved termin så bør du ligge inntil transport til sykehuset, men du kan like gjerne legge ned setet foran i din egen bil slik at du ikke sitter rett opp.Dette er noe jordmor da gjør deg obs på når du nærmer seg termin. De hadde funnet ut at komplikasjoner med evt navlestreng fremfall var så sjeldent at de hadde gått bort fra sykebil praksisen. En annen ting er jo at om navlestrengen skulle komme skikkelig i klem er det ikke mange minutter du har på deg før barnet må være ute. Det går jo bra for de aller, aller fleste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå